خبرگزاری کار ایران

روز گذشته انجام شد؛

امضای تفاهمنامه بین شرکت کنتور سازی و تالیا / قبوض آب، برق و گاز هوشمند می‌شوند

پروژه هوشمندسازی با سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری ظرف 10 سال آینده اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز سه شنبه 16 شهریور ماه تفاهمنامه همکاری بین شرکت کنتورسازی ایران (سهامی عام)، اپراتور تلفن همراه تالیا و شرکت بهار ارتباط گستر امضاء شد.

بر اساس این گزارش، هوشمندسازی یکی از پروژه‌های اصلی کشور در حوزه کنتورهای آب، برق و گاز است و برای نیل به این منظور به چهار عنصر اصلی نیاز است که عنصر اول خود کنتورها هستند که اکنون کنتورسازی ایران با نیم قرن سابقه به عنوان بزرگترین کنتورساز در سطح خاورمیانه توانمندی کاملی در زمینه طراحی و تولید حاصل کرده است.

عنصر دوم نیاز به ارتباط و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات است (ICT ) است که در این رابطه نیز از طریق اپراتور تالیا زیرساخت همراه اول که بزرگترین اپراتور خاورمیانه است، استفاده خواهد شد.

سومین عنصر برای اجرایی شدن اهداف هوشمندسازی، مربوط به دانش فنی مهندسی شبکه توزیع برق است که از شرکت کپکو که بزرگترین شرکت مهندسی کره جنوبی با سابقه کار طولانی است، بهره گرفته خواهد شد. این شرکت می‌تواند دانش فنی بهره‌گیری از این زیرساخت را در هماهنگی با شبکه توزیع برق انجام دهد.

چهارمین عنصر نیز با توجه به شرایط دولت، امکانات سرمایه‌گذار و ورود بخش خصوصی است که تمهیدات آن دیده شده و امید است که پروژه‌های هوشمندسازی در ایران توسط بخش خصوصی فاینانس شود.

به این ترتیب با بهره گیری از چهار ستون یاد شده این  پروژه‌ ملی در سطح کلان قابلیت اجرایی پیدا می‌کند.

لازم به ذکر است؛ پروژه هوشمندسازی با سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری به تدریج و ظرف ۷ تا ۱۰ سال آینده بطور کامل اجرایی خواهد شد و روش بازگشت سرمایه هم کاملاً شناخته شده است که از سوی شرکت کنتور سازی به توانیر،  وزارت نیرو و شرکت گاز ارائه خواهد شد.

شایان ذکر است؛ در حال حاضر تالیا رابطه تنگاتنگی با شرکت ارتباطات سیار ایران دارد و کنتور سازی می‌تواند از طریق این اپراتور به زیرساخت کامل همراه اول دسترسی پیدا کرده و اپراتور تخصصی هوشمندسازی ایران باشد.

1

این گزارش حاکی است؛ با هوشمندسازی قبض میزان مصرف روی تلفن‌های همراه ارسال شده و مشترکین در هر زمان و روز می‌توانند نسبت به پرداخت قبوض خود اقدام کنند، ضمن اینکه تعرفه‌ها نیز می‌توانند شناور تعیین شوند؛ به نحوی که همانگونه که در بسیاری از کشورها زمان غیر پیک برق با قیمت بسیار نازل به مشترکین ارائه می‌شود، با راه اندازی این سیستم همانند خدماتی که اینترنت و تلفن ارائه می‌دهد، گزینه‌های جذابی در مورد قیمت های متنوع برق در ساعات مختلف شبانه روز در نظر گرفته شود.

لازم به ذکر است؛ کار  هوشمند سازی با هماهنگی‌هایی که با شرکت گاز، آبفا و توانیر شده، بلافاصله بعد از امضای تفاهمنامه عملیاتی خواهد شد. امید است با شتاب بخشیدن به روند اجرایی شدن آن در مدت زمان کمتر از پیش بینی های اولیه و احتمالا بین ۵ تا ۷ سال بطور کامل و برای  70 میلیون کنتور موجود در کشور (مجموع کنتورهای برق،آب و گاز) و با بهره گیری از توان تولید و طراحی داخلی اجرایی ‌شود. طراحان این ایده امید دارند با هماهنگی و پشتیبانی از صنایع داخلی با توجه به سال اقتصاد مقاومتی که یکی از ارکان آن صرفه‌جویی در مصرف انرژی است، این هدف را اجرایی کنند.

بر این اساس؛ شرکت کپکو مهندسی و دانش فنی را وارد پروژه خواهد کرد و سرمایه‌گذاری هم به بصورت مشترک خواهد بود.

آنچه مسلم است؛ طبق قانون باید کنتورهای برق، آب و گاز یک زیرساخت مشترک داشته باشند و با توجه به بالا بودن هزینه‌ها هر کدام اقدام به احداث زیرساخت جداگانه نکنند لذا این پروژه لازم دیده که این جنبه از مسئله را نیز مد نظر قرار دهد.

لازم به توضیح است؛ با استقرار این سامانه مستاجرین نیز زمانی که اقدام به تخلیه منزل مسکونی کنند، می‌توانند به صورت آنلاین و در همان روز قبض را پرداخت کنند و یا اینکه مالکین کنتور می‌توانند پیش پرداخت کنند.

گفتنی است؛ با راه اندازی این شبکه زمان غیر پیک هزینه‌های برق پایین می‌آید و ضمن اینکه نیروگاه‌ها هم آسیب نمی‌بینند علاوه بر این مردم می‌توانند از وسایل برقی پر مصرف در زمان غیر پیک استفاده کرده و هزینه کمتری بپردازند و به این ترتیب هم شبکه برق و هم مردم سود می‌برند.  

2

یادآور می‌شود؛ این تفاهمنامه همکاری با حضور عاملی مدیر عامل کنتورسازی، صراف مدیر عامل اپراتور تالیا، فرهنگ مدیر عامل شرکت بهار ارتباط گستر و مسئولینی از شرکت کره‌ای کپکو امضاء شد.

ضمنا مذاکرات فیمابین کنتورسازی و شرکت کپکو تا حصول نتیجه ادامه یافته و امید است ظرف یکماه آینده منجر به عقد تفاهم نامه شود.

 

 

 

 

 

 

کد خبر : ۴۰۸۵۸۴