خبرگزاری کار ایران

مدیر ارتباطات بانک خاورمیانه در گفت‌وگو با ایلنا:

افتتاح شعبه مونیخ هزینه مبادله را کاهش می‌دهد/ مبادلات با یورو بدون مشکل انجام می‌شود

بر اساس تفاهمنامه مشترک بین هیات اقتصادی آلمان با بانک‌های سینا، خاورمیانه و پارسیان و اتحادیه صنعت و اقتصاد باواریا شعبات این بانکها در مونیخ آلمان افتتاح خواهد شد.

محسن کریمی، مدیر ارتباطات بانک خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص انعقاد تفاهم نامه 3 بانک ایرانی ( سینا، خاورمیانه و پارسیان ) با اتحادیه صنعت و اقتصاد ایالت باواریای آلمان اظهار داشت : با تقاضایی که از سوی این سه بانک به بانک مرکزی ج .ا. ایران داده شد این تقاضا مورد پذیرش بانک مرکزی واقع شد و جلساتی با وزارت اقتصاد و هیات اقتصادی آلمان و اتحادیه صنعت و اقتصاد ایالت باواریا صورت گرفت و مقرر شد شعب این سه بانک در مونیخ آلمان تاسیس شود.

وی گفت: مراحل آماده سازی این شعب در دست اجراست و تا چند ماه آینده نهایی خواهد شد.

کریمی در پاسخ به این پرسش که آیا این شعب می‌توانند نقل و انتقالات ارزی نیز داشته باشند؟ ، خاطر نشان کرد: بله قطعا این گونه است زیرا تحریم‌های بانکی حذف شده‌اند و در صورتی که مقررات بین المللی رعایت شود داد و ستد انجام خواهد شد.

مدیرارتباطات بانک خاورمیانه تصریح کرد: فعلا مبادلات با یورو صورت می‌گیرد و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که‌ آیا اجرای قواعدFATF مشمول این شعبات نیز می‌شود؟ افزود:  FATF موضوعی است که بیشتر به کشورها ارتباط دارد و در وهله بعدی به بانکها مربوط می‌شود. در وهله اول کشورها باید در فعالیت‌های اقتصادی خود آنرا رعایت کنند.

کریمی در خصوص اینکه آیا بانک‌ها می‌توانند از سپرده گذاران آلمانی منابع جذب کنند یا خیر؟ گفت: بله می‌توان از سپرده گذاران آلمانی نیز منابع جذب کرد اما هدف از تاسیس‌این شعب تسهیل در فعالیتهای بازرگانی است تا شرکت‌های ایرانی (صادرکنندگان و واردکنندگان) بتوانند با هزینه پایین‌تر مبادلات خود را انجام دهند و قیمت تمام شده کاهش یابد.

به گزارش ایلنا؛ بر اساس تفاهمنامه لبن بانک‌های سینا ، خاورمیانه و پارسیان و اتحادیه صنعت و اقتصاد ایالت باواریا شعب این بانک‌ها در مونیخ آلمان افتتاح خواهد شد.

کد خبر : ۴۰۸۴۴۹