خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بانک صنعت و معدن خبر داد:

پرداخت 970 میلیارد تومان به 712 واحد کوچک و متوسط

اشرف افخمی گفت: در حال حاضر با 57 بانک خارجی رابطه کارگزاری قطعی شده و ال‌سی‌ها باز شده‌اند و بانک صنعت و معدن با 22 کشور در ارتباط است که از این تعداد 14 بانک اروپایی بوده و 8 بانک دیگر آسیایی و برای خاور دور هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اشرف افخمی مدیر عامل بانک تجارت صنعت و معدن صبح امروز در یک نشست خبری با اشاره به حمایت های دولت برای خروج از رکود و راه‌اندازی واحدهای صنعتی و تولیدی کوچک و متوسط اظهار داشت: در 5 ماهه سال 95 رقمی به ارزش 970 میلیارد تومان به 712 واحد کوچک و متوسط پرداخت شد که تا ماه‌های آینده این رقم به هزار و 100 میلیارد تومان خواهد رسید.

وی گفت: همچنین طی پنج ماه گذشته گشایش اعتباری در بانک‌های اروپایی و آسیای جنوب شرقی صورت گرفته و 332 میلیون دلار از طریق سوئیس گشایش اعتبار شده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این دو خط اعتباری پس از برجام به بانک صنعت و معدن داده شد و اواخر سال گذشته 400 میلیون دلار خط اعتباری جدید به راه افتاد و 120 میلیون دلار از اگزیم بانک ترکیه گشایش و عملیاتی شد.

وی گفت: همچنین خط اعتباری دیگری از کره جنوبی تفاهم شده که در شروع 100 میلیون دلار برای مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز بوده که این رقم قابل افزایش است.

با بانک‌های بزرگ اروپایی در حال مذاکره‌ایم

علی اشرف افخمی با بیان اینکه با بانک‌های بزرگ اروپایی در حال مذاکره هستیم تصریح کرد: با 6 بانک بزرگ اروپایی کنسرسیومی حدود 3 میلیارد یورو در دست اجراست و با 2 بانک بزرگ چینی کنسرسیوم یک میلیارد یورویی خواهیم داشت و فضا برای فعالیت‌های بین‌المللی بازتر شده است.

وی افزود: در حال حاضر با 57 بانک خارجی رابطه کارگزاری قطعی شده و ال‌سی‌ها باز شده‌اند و بانک صنعت و معدن با 22 کشور در ارتباط است که از این تعداد 14 بانک اروپایی بوده و 8 بانک دیگر آسیایی و برای خاور دور هستند.

مدیر عامل بانک صنعت و معدن در ادامه با اشاره به نهایی شدن برجام و صرفه‌جویی در حمل و نقل و انتقالات پولی گفت: بانک تجاری ایران و اروپا در آلمان است و طی 5 ماه گذشته 5.5 میلیارد یورو جابجا شده و حدود 10 درصد صرفه‌جویی صورت گرفته است که مبلغ آن حدود 550 میلیون یورو می‌شود.

30 طرح صنعتی به بهره‌برداری و تولید رسید

مدیر عامل بانک صنعت و معدن ادامه داد: طی 5 ماه گذشته 30 طرح صنعتی به تولید و بهره‌برداری رسیده که شامل 13 واحد بزرگ و 17 واحد کوچک و متوسط می‌شود و تامین مالی آن توسط بانک صنعت و معدن صورت گرفته است.

وی با اشاره به این طرح‌ها ادامه داد: پتروشیمی مهاباد ، نیروگاه کهنوج و بهبهان ، نیروگاه برق یزد از این جمله هستند همچنین پروژه‌های بزرگ زیرساختی بر روی خطوط راه‌آهن و توسعه شبکه بالغ بر 1.8 میلیارد دلار تامین مالی از محل خط چین انجام شده و وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه خاتم طبق برنامه ظرف دو سال و نیم آینده آنرا به نتیجه می‌رسانند و این قطار اولین قطاری است که 250 کیلومتر در ساعت بین تهران و مشهد حرکت خواهد کرد.

وی افزود: البته در این مدت برخی از پروژه‌ها به مشکل برخورد کرد و بحث اعتبارات و جابجایی پول برای آنها مطرح شد به عنوان مثال فولاد ازنا 10 سال متوقف و بر روی زمین بود اما هم اکنون فعالیت‌های آن شروع شده و مشکل ال سی آن حل شده است که تا 20 ماه آینده به تولید خواهد رسید. همچنین پروژه‌هایی در سفیددشت ، میانه ، نیریز و بافق نیز که سال‌ها دچار مشکل بودند که هم اکنون فعال شده و نیز در پروژه‌های دیگری در خصوص فرآورده‌های زیستی بحث تامین مالی صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: 2 قرارداد بزرگ که اولی مربوط به سال 92 و دومی مربوط به سال 94 است که یکی به ارزش 52 میلیارد یورو و دیگری 2.9 میلیارد یورو بوده از سوی صندوق توسعه ملی برای پروژه اول 4.1 میلیارد یورو و برای پروژه دوم 341 میلیون یورو گشایش اعتبار صورت گرفته است.

وی افزود: همچنین میدان‌های مشترک نفت و گاز دچار مشکلاتی بودند که اجازه تامین مالی داده نمی‌شد اما موفق شدیم 500 میلیون دلار از صندوق توسعه سپرده بگیریم و در اختیار پروژه‌های نفت و گاز قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ما شعبه تجاری نداشته و مشکلاتمان را با مسئولین جدید صندوق توسعه حل کرده‌ایم.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه اغلب بانک‌های توسعه‌ای در دنیا دولتی هستند، گفت: 90 درصد بانک‌های توسعه‌ای سهام دولتی دارند.

وی افزود: از سال 86 بانک صنعت و معدن 2 هزار و 100 میلیارد تومان سرمایه داشت و تا سال 94 هیچ افزایش سرمایه‌ای نداشتیم و 500 میلیارد تومان از محل تجدید ارزیابی سرمایه ایجاد شد اما رقم 800 میلیون دلار باز هم سرمایه پایینی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: حدود 4 هزار میلیارد تومان از محل تجدید ارزیابی به ثبت رسیده که آن هم رقمی نیست نسبت کفایت سرمایه باید حداقل 8 باشد و طبق بال 3 باید 12 شود و برای بانک‌های توسعه‌ای باید به سمت‌ بال‌های 20 برویم  که ما اکنون به 9.7 رسیده‌ایم و چاره‌ای جز افزایش سرمایه‌ نداریم این در حالی است که یک بانک توسعه‌ای در دبی 14 میلیارد دلار سرمایه دارد و ما با 800 میلیون دلار توفیق آن را داشتیم که خطوط اعتباری بگیریم.

وی افزود: برای سال 95 خط اعتباری 875 میلیارد تومانی تمدید شد و در اسفندماه سال گذشته با موافقت بانک مرکزی 500 میلیارد تومان دیگر خط اعتباری جدید داده شد.

وی گفت: طی دو سال گذشته هزار و 600 میلیارد تومان از صندوق توسعه خط اعتباری گرفتیم و هزار و 200 میلیارد تومان تاکنون بازپرداخت شده است.

وی با اشاره به کسب و کارهای نوپا گفت: طی 5 ماه گذشته با همکاری دانشگاه امیرکبیر مقدماتی برای حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و نوپا فراهم شد و با سازمان بورس اوراق بهادار نیز برای صندوق‌های مشترک پروژه توافقاتی صورت گرفت و 500 میلیارد تومان در بازار سرمایه و در بخش اوراق صکوک و  ... اقداماتی صورت گرفته است.

 

کد خبر : ۴۰۸۰۹۸