خبرگزاری کار ایران

3 افزودنی‌ ایرانی سیمان حفاری با موفقیت، آزمایش میدانی شد

به همت متخصصان و کارشناسان گروه پژوهش و فناوری­های حفاری و تکمیل چاه پژوهشگاه صنعت نفت، بومی‌سازی ده قلم از افزودنی­های سیمان حفاری(طرح کیمیا) در مقیاس آزمایشگاهی نتیجه داد و سه قلم از این افزودنی­ها شامل:ریتار در دما پایین و متوسط و پراکنده ساز آب شیرین، در مرداد ماه سال جاری با موفقیت آزمایش میدانی شد.

به گزارش ایلنا به نقل از ارتباطات پژوهشگاه صنعت نفت، دکتر عزت ­ا...کاظم‌­زاده رییس پژوهشکده مهندسی نفت این مجموعه، ضمن اعلام این خبر گفت:سیمان­کاری چاه­های نفت و گاز یکی از مهمترین بخش­های تکمیل چاه می­باشد که در صورت نامطلوب بودن و عدم توفیق در آن خسارات جبران ناپذیری بر منابع هیدروکربوری وارد خواهدشد و نبود افزایه­‌های فوق با کیفیت و میزان مناسب، عملیات تولید صیانتی و در نتیجه صادرات منابع هیدروکربوری را به مخاطره می‌­افکند.

وی افزود: صنعت حفاری کشورمان وابستگی بالایی نسبت به واردات افزایه­های مورد نیاز در عملیات حفاری دارد از این روی متخصصان و کارشناسان گروه پژوهش و فناوری­های حفاری و تکمیل چاه پژوهشگاه،ساخت و تولید افزایه ­های پر مصرف در صنعت حفاری را در دستور کار خود قرار دادند.

کاظم زاده گفت:از اهداف مورد توجه در این پروژه می­توان به تکمیل و انگیزش چاه به منظور دستیابی به خودکفایی و تولید دانش فنی، بررسی سازگاری مواد افزودنی با یکدیگر جهت بالابردن قدرت عملکرد آنها در شرایط چاه­های ایران و تولید آنها در مقیاس نیمه صنعتی اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: طراحی فرایند تولید بهینه و تدوین بسته دانش فنی برای واگذاری با استفاده از توانائی‌های موجود در کشور با جلب همکاری موسسات دانش بنیان و تولیدکنندگان و توسعه دهندگان بخش خصوصیاز دیگر اهداف این پروژه مهم بوده است.

رییس پژوهشکده مهندسی نفت گفت: متخصصان و کارشناسان این گروه، بنا به رسالتشان،فعالیت­های تحقیقاتی خود را در این زمینه آغاز و در نهایت پس از یک سال تحقیق و بررسی­های همه جانبه و حمایت کارفرمای پروژه و مدیریت پژوهشگاه، موفق به بومی‌سازی ده قلم از افزودنی­های سیمان حفاری در مقیاس آزمایشگاهی و آزمایش میدانی سه قلم از این افزودنی­ها شامل: ریتار در دما پایین و متوسط و پراکنده ساز آب شیرین شدند.

کاظم زاده اظهار داشت: در آزمایش میدانی محصولات جدید بومی،دوغاب سیمان طراحی شده در چاه 22 چشمه خوش (لوله جداری 8/3 13 اینچ) که یکی از حساس­ترین و سخت­ترین مناطق عملیاتی است در حضور نماینده کارفرما، ناظرین پروژه، رئیس ناحیه و ناظر شرکت نفت مناطق مرکزی اجرا و براساس آزمایش­های کنترل کیفی استانداردهای بین­المللی و شرکت نفت مناطق مرکزی ایران،نتایج به دست آمده کاملاً رضایت بخش و موفق گزارش شده است.

استفاده از 3 افزودنی دیگر سیمان حفاری، در آینده نزدیک

کاظم زاده تصریح کرد: در پی این توفیق بزرگ، کارفرمای پروژه درخواست انجام عملیات سیمانکاری لوله جداری 8/5 9 اینچ همین چاه با استفاده از سه قلم از افزودنی های دیگر شامل: ریتار در دما بالا، پراکنده ساز آب شور و افزودنی جلوگیری کننده از نفوذ گاز بومی سازی شده را به پژوهشگاه پیشنهاد داده است که در آینده بسیار نزدیک انجام خواهد شد.

 

کد خبر : ۴۰۷۲۴۱