خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

طرح ساخت 85 هزار مسکن اجتماعی برای تصویب به سازمان برنامه رفت/ خروج مسکن از رکود، واقعی است

asdasd
کد خبر : ۴۰۶۱۲۴

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آمار و ارقام مبنی بر خروج بازار مسکن از رکود واقعی هستند، گفت:‌ طرح ساخت 85 هزار مسکن اجتماعی را به سازمان برنامه و بودجه برای تصویب ارائه کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان در نشست خبری برگزاری همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران گفت: در این همایش به موضوعات مختلفی از جمله نظام تامین مالی مسکن و راهکارهای جدید برای توسعه مسکن پرداخته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بازار مسکن در آستانه خروج از رکود قرار دارد، گفت: در طول سه سال گذشته دولت در بخش مسکن به بخشی از اهداف تعریف شده رسید و روز گذشته هم اعلام شد که نرخ سود تسهیلات وام مسکن تک رقمی شد.

مظاهریان با بیان اینکه کاهش نرخ سود تسهیلات وام مسکن یکی از سیاست‌های وزارت و راه و شهرسازی بود، گفت: توانستیم نرخ سود تسهیلات مسکن را در بافت‌های فرسوده به 8 درصد و برای سایر واحدهای مسکونی به 9.5 درصد برسانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در 5 ماه اول امسال تعداد مبایعه‌نامه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 16.5 درصد افزایش یافته است ، گفت: همچنین ارزش‌ این قرارداد هم 28 درصد افزایش یافته است.

معاون امور مسکن و ساختمان با تاکید بر اینکه این افزایش شاخص‌ها نشان می‌دهد که نقدینگی در حال ورود به این بازار است ، گفت: شاهد ایجاد تحرکاتی در بازار مسکن هستیم.

وی همچنین درباره افزایش قیمت مسکن در حول نرخ تورم نیز گفت: قیمت هر مترمربع حدود 8.6 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: این سیگنال خوبی می‌تواند برای سرمایه‌گذاران باشد در حالی است که افزایش قیمت همچنان نزدیک به نرخ تورم عمومی است و نگرانی ایجاد نمی‌کند.

مظاهریان تاکید کرد: تمام این علائم نشان می‌دهد که  بازار مسکن در آستانه ورود به دوره رونق است.

وی افزود: تمام این علائم و نشانه‌ها واقعی هستند و اطلاعات تمام معاملات انجام شده به ثبت رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه به دنبال رونق سفته‌بازانه در بازار مسکن نیستیم ، ادامه داد: به دنبال رونقی که افزایش قیمت ناگهانی داشته باشد و منجر به رفتار هیجانی در بازار شود نیستیم و چنین تحرکاتی را اساسا رونق نمی‌دانیم.

مظاهریان ادامه داد: آخرین آمار گرفته شده از صندوق پس‌انداز یکم نشان می‌دهد که تاکنون 67 هزار و 343 نفر در این صندوق سپرده‌گذاری کرده‌اند، رقم سپرده‌گذاری در این صندوق امروز به 14 هزار میلیارد ریال رسیده است که این رقم قابل قبولی است.

وی ادامه داد: همچنین در 5 ماهه اول سال میزان استقبال سپرده‌گذاری در این صندوق به 40 درصد رسیده است که با کاهش نرخ سود تسهیلات این رقم افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه ورود تقاضا به بازار مسکن از طریق سپرده‌گذاری در صندوق پس انداز یکم مدت برنامه‌ریزی به دولت می‌دهد، گفت: ‌این فرآیند از رفتار هیجانی خریداران جلوگیری می‌کند.

وی همچنین درباره اجرای مسکن اجتماعی پس از اتمام پروژه مسکن مهر گفت: در این پروژه وزارت راه و شهرسازی مسئول تامین زمین و بنیاد مسکن مسئول اجرای طرح است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان‌هایی چون بهزیستی کمیته امداد متقاضیان مسکن ا جتماعی را معرفی می‌کنند، ادامه داد: افراد نیازمند مسکن اجتماعی شناسایی شدند بنابراین از این طریق می‌توان اولویت‌ها و نیازهای این پروژه را تعریف کرد.

مظاهریان تاکید کرد: این پروژه با اختصاص ردیف بودجه‌ای می‌‌توان اجرایی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مخاطب مسکن اجمتماعی نه توانایی پس انداز را دارند و نه بانک پذیر هستند و دولت باید ضامن باشد و نظام تامین مالی خوبی داشته باشد.

وی با بیان اینکه مسکن مهر هم به نوعی مسکن اجتماعی است ، گفت: در این طرح تلاش می‌شود به اقشار فرودست جامعه توجه شود و مسکن مورد نیاز این افراد تامین شود.

مظاهریان تاکید کرد: برای سال 95 طرحی با 85 هزار مسکن اجتماعی آماده شده و به سازمان مدیریت و برنامه ارائه کرده‌ایم که دولت آن را تصویب کند.

مظاهریان گفت: مسکن مهر با سرعت در حال اتمام است و پس از اتمام این پروژه مسکن اجتماعی کلید می‌خورد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پروژه مسکن اجتماعی بدون اعتبار پرفشار بانک مرکزی ساخته خواهد شد، گفت: طرح مسکن اجتماعی را برای تصویب به دولت داده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز