خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان دامپزشکی کشور مطرح کرد:

با محدودیت برای پرداخت غرامت به دامپروران خسارت‌ دیده مواجه هستیم

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در پنج ماهه اول سال 95 کانون‌های بیماری به میزان 187 درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشست خبری بیان داشت: واکسیانسیون در سال 92 ،‌7 میلیون و 74 هزار بوده است که این رقم در سال 94 به 12 میلیون و 200 میلیون رسیده است یعنی 186 درصد رشد واکسیناسیون را شاهد هستیم.

وی افزود: در پنج ماهه اول سال 95 کانون‌های بیماری به میزان 187 درصد کاهش یافته است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در خصوص وضعیت مهار تب مالت گفت: سازمان دامپزشکی با محدودیت‌های جدی مالی برای پرداخت غرامت به صاحبان دام‌های خسارت‌ دیده مواجه است. همچنین این سازمان باید برای بیمه دام‌های دامپروران 25 درصد از مبلغ را پرداخته و 75 درصد باقیمانده نیز از محل صندوق بیمه محصولات کشاورزی تامین شود اما متاسفانه با محدودیت‌های مالی مواجه هستیم.

خلج در ادامه با تاکید بر اینکه در سال 94 بالغ بر 20 درصد افزایش در واکسیناسیون علیه بیماری داشته‌ایم، گفت: این امر موجب شد که از 21 هزار مبتلا به تب مالت در دام به 18 هزار و 500 فرد کاهش پیدا کند.

رئیس سازمان دامپزشکی در خصوص وضعیت میگو در کشور گفت: حدود 5 هزار و 300 هتکار سطح زیر کشت میگو در کشور وجود دارد همچنین در برخی نقاط کشور استخر پرورش میگوی آلوده داشته‌ایم که به محض وقوع بیماری در مقابل توسعه آن ایستاده‌ایم و امسال برای نخستین بار چابهار و مجتمع گوادر سالی بدون بیماری لک سفید را پشت سر گذاشته است.

وی تاکید کرد: یکی از الزامات این سازمان شکل‌گیری دولت الکترونیک بوده است تا بتوان از این طریق بازرسی را در این سازمان فراهم کرد که مردم و مراجعین حتی در روزهای تعطیل مشکلات خود را برطرف کنند. سازمان دامپزشکی توانسته است نشان دولت الکترونیک را از سوی دولت دریافت کند که نشان دهنده پیشرو بودن سازمان است و این سازمان بالغ بر 11 سامانه الکترونیک دارد.

او در ادامه در خصوص وضعیت اقدام تا تشخیص بیماری توسط این سازمان بیان داشت: مرکز تشخیص و آزمایشگاه‌های کاربردی و هدایت کل آزمایشگاه‌ها از خصوصی تا دولتی مدنظر بوده است و در سال 94 مجموعا 62 هزار و 300 نمونه دریافت کرده‌ایم و بالغ بر 83 هزار آزمون انجام داده‌ایم همچنین در 4 ماهه اول امسال 14 هزار و 500 نمونه دریافت شد و 28 هزار آزمایش نیز انجام شده است و هدف ما استفاده از بخش غیردولتی و آزمایشگاه‌های بخش خصوصی بوده است. همچنین 32 آزمایشگاه در سراسر کشور در عرصه‌های مختلف شناسایی شده است که سازمان دامپزشکی به عنوان ممیز نهایی آنها را راستی‌آزمایی می‌کند.

رئیس سازمان دامپزشکی در خصوص وضعیت دارو و درمان در این حوزه بیان داشت: ارزش داروهای این بخش بالای 55 تا 60 درصد داروهای اساسی است و تمام تلاش ما اثربخشی دارو و مواد بیولوژیک است. در سال گذشته بالغ بر 500 محموله دارویی در حوزه دامپزشکی به ارزش 30 میلیون دلار به 9 کشور صادر شده است.

خلج با اشاره به وضعیت قرنطینه و ایمنی زیستی بیان داشت: یکی از مرزهای ناامن از نظر ورود عوامل بیماری مرزهای شرقی کشور است که در طی سال‌های اخیر سعی شده است جلوی واردات غیرمجاز از این مرزها گرفته شده است. همچنین اقداماتی انجام گرفت اگر محموله‌ای از این مرزها وارد کشور شد از استان خارج نشود چرا که ما همواره در معرض ورود عوامل بیماری‌زا به کشور هستیم.

او در ادامه گفت: در پنج ماهه اول امسال بالغ بر 8 هزار مجوز بهداشتی صادرات برای 58 محصول صادر شده است. همچین ساماندهی تردد بهداشتی دام و فرآورده‌ها و نهاده‌های دامی نیز مدنظر سازمان دامپزشکی است. ما با 181 عامل بیماری‌زا سروکار داریم در سال 92 بیماری WHS ماهیان قزل‌آلا یک بیماری اساسی بوده است همچنین در سال 92 ، 322 کانون بیماری در کشور دا شته‌ایم که در سال 94 به 65 مورد رسیده است یعنی 5 برابر کاهش پیدا کرده است. همچنین در سال 93 ،‌هزار و 282 مورد بازدید داشته‌ایم که در سال 94 به سه هزار 879 مورد رسیده است یعنی 300 درصد افزایش نظارت داشته‌ایم.

او در خصوص وضعیت مهار بیماری طاعون نشخوارکنندگان گفت: در سال 92 ، دو هزار و 343 کانون بیماری داشته‌ایم که در سال 94 این رقم به 982 مورد رسیده است یعنی با کاهش 239 درصدی کانون بیماری‌ها مواجه هستیم.

رئیس سازمان دامپزشکی با تاکید بر اینکه از خرداد ماه تب برفکی در کشور به شدت کاهش یافته است ، بیان داشت: برای تامین واکسن تب برفکی نیز با محدودیت مالی مواجه هستیم و 75 میلیارد تومان برای این کار نیاز داریم .

او افزود: 249 کشتارگاه صنعتی طیور پروانه بهداشتی بهره‌برداری گرفته‌اند و تلفات طیور که در سال 92 ، 11.56 درصد بوده در سال 94 به 8.94 درصد است که 2.58 درصد کاهش یافته است. همچنین کانون‌های بیماری در سال 91 ، 16 هزار و 501 بوده است که در سال 94 به هشت هزار 855 رسیده است یعنی 186 درصد کاهش داشته‌ایم.

کد خبر : ۴۰۴۹۵۷