خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت:

قراردادهای جدید نفتی نیازی به تایید مجلس ندارد/ کارت سوخت حذف نمی‌شود

وزیر نفت گفت: قراردادهای جدید نفتی نیازی به تصویب مجلس ندارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به عسلویه، بیژن زنگنه وزیر نفت در نشست صبحانه کاری امروز در جمع خبرنگاران که در جریان بازدید از فازها و مجتمع های پتروشیمی در عسلویه برگزار شد درباره قراردادهای جدید نفتی و جلسه اخیر با نمایندگان مجلس گفت: قراردادهای جدید پس از اصلاحات از سوی رئیس مجلس تائید شد و اعمال نظرهای رئیس مجلس و کمیسیون تطبیق لحاظ شد که پس از آن نیز به دولت برای بررسی و تائید نهایی خواهد رفت اما این قراردادها دیگر نیازی به تصویب در مجلس شورای اسلامی ندارد.

وی افزود: این مصوبه شرایط عمومی الگوی قراردادی و یا بیع متقابل جدید است بنابراین اگر قرار بود به همان شیوه مدل قدیمی هم اجرا شود باید به تصویب رسیده و فرآیندهای لازم طی می شد اما آنچه مهم است اسنکه در جلسه اخیر با نمایندگان مجلس اکثر آن ها قانع شده و با کلیت طرح موافقت کردند.

وزیر نفت ادامه داد: شرایط عمومی این قراردادها باید به تصویب دولت برسد و وزارت نفت اجازه دارد که نسبت به امضای قراردادها اقدام کند.

زنگنه با بیان اینکه زمان زیادی تا اجرای قراردادها به سبک و سیاق جدید نداریم، اظهار کرد: پس از مذاکره و مناقصه باید یک نسخه محرمانه از قراردادها به مجلس ارسال شود.

یک چهارم بدهی های بابک زنجانی در دسترس است

وی درباره آخرین وضعیت بدهی بابک زنجانی و نحوه بازپس گیری آن اعلام کرد: آنچیزی که در اختیار داریم بخش اموال و یا همان کافه بابک زنجانی است که 1600 میلیارد تومان ارزش گذاری شده و 79 میلیون دلار نیز به صورت نقدی تامین شده است که سر جمع به حدود 2000 میلیارد تومان که دادستانی اعلام کرد، می رسد و همین مقدار نیز کمتراز یک چهارم بدهی بابک زنجانی است که فروختن این اموال نیز کار سختی است.

فعلا برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم

وزیر نفت درباره حذف کارت سوخت گفت: مجلس تصمیم گیری برای حذف کارت سوخت را به دولت واگذار کرده که در این راستا کارت سوخت بنزین حذف نمی شود اما برای نفت گاز عرضه با کارت ادامه دارد. در مورد افزایش قیمت بنزین فعلا تصمیمی نداریم.

زنگنه تصریح کرد: حقوق های غیر متعارف 40 میلیون تومانی برای مردم ملموس است و می توانند کاملا آن را درک کنند در حالی که طی سال های گذشته میلیاردها دلار پول را عده ای خورده اند و در واقع هزاران میلیارد تومان پولی که مشخص نیست کجا رفته نجومی بوده است نه حقوقی که عده ای اندک دریافت می کردند.

وزیر نفت همچنین درباره وضعیت توسعه فازهای پارس جنوبی اظهار داشت: در فازهای پارس جنوبی فعلا در خشکی جلوتر از دریا هستیم و این در حالی است که چهار سال پیش حتی تصور نمی‌شد که این تعداد فاز را بتوانیم به بهره‌برداری برسانیم.

وی افزود: فازهای 13 ، 17، 18 ،22، 23 و 24 اوایل سال آینده به مدار می‌آیند و خوراک آنها نیز تامین شده است.

زنگنه به میزان پیشرفت 8 پالایشگاه طرح سیراف نیز اشاره و اظهار داشت: این طرح‌ها نیز از پیشرفت خوبی برخوردارند و اکنون از 10 درصد توسعه عبور کردیم و بخش‌های مربوط به آماده‌سازی زمین ، دریافت لایسنس و طراحی پایه انجام شده و شرکت‌ها در حال مناقصه و تامین مالی از طریق فاینانس هستند.

وزیر نفت همچنین به مذاکرات روز گذشته با مدیران محلی در شهرستان بوشهر اشاره کرد و گفت: با مسئولین استانی درباره تعامل بیشتر نفت و محیط اطراف و همچنین مسئولیت‌های اجتماعی صحبت و مذاکره شد که در این ارتباط قول مساعد همکاری داده شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ما اکنون در مرحله عبور از پارس جنوبی هستیم ، گفت: اکنون باید به آینده نگاه کنیم و نه فقط به تولید گاز و معیانات بلکه باید در اندیشه ده‌ها میلیارد سرمایه‌گذاری در بخش پایین دست طرح‌های توسعه‌ای و میادین مشترک و افزایش بازیافت باشیم.

اولین تولید از لایه نفتی پارس جنوبی در سال جاری

وی ادامه داد: تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی نیز امسال انجام خواهد شد این در حالی است که قرارداد آن 13 سال پیش منعقد شده بود.

وی با تاکید بر لزوم توسعه نفت اظهار داشت: نفت محرک و پیشران توسعه اقتصادی کشور است چرا که ما باید به فکر تامین زندگی 85 میلیون ایرانی باشیم.

وی با بیان اینکه وزارت نفت بیشترین بودجه را صرف هزینه‌های جاری کشور می‌کند ، گفت: سال گذشته 40 هزار میلیارد تومان بابت یارانه مالیات بر ارزش افزوده به خزانه واریز شد و این رقم غیر از سود سهام و فروش نفت خام و میعانات گازی است.

وی با بیان اینکه ما فقط نباید به فکر جواب دادن به کسانی که نمی‌خواهند ما کار کنیم باشیم ، گفت: ما برای مردم کار می‌کنیم و در صورت لزوم پاسخگو نیز هستیم.

وی تاکید کرد: ما در شرایطی هستیم وجدان حکم می‌کند باید وظایف خود را انجام دهیم چرا که نمی‌خواهیم به صنعت نفت آسیب برسد و دنبال زنده‌باد و مرده‌باد نیستیم چرا که هر دو هیجانی هستند و زودگذر.

تا پایان سال با کشور قطر مساوی می‌شویم

مقام عالی وزارت نفت درباره طرح‌های کنونی اقتصاد مقاومتی اظهار داشت:‌ اولین طرح ما افزایش تولید از پارس جنوبی است که از ابتدای دولت تاکنون 150 میلیون متر مکعب به میزان تولید افزوده شده و تا آخر سال نیز 80 میلیون متر مکعب دیگر اضافه می‌شود . بنابراین تا آخر امسال و یا اوایل سال آینده به تولید کشور قطر می‌رسیم.

تولید نفت از غرب کارون در دولت یازدهم سه برابر شد

وی افزود: در غرب کارون از ابتدای دولت 70هزار بشکه در روز تولید داشتیم که اکنون این میزان 3 برابر شده و به 215 هزار بشکه در روز رسیده است و تا آخر سال به 280 هزار بشکه در روز خواهیم رسید که البته برای توسعه این میادین مشترک از قراردادهای جدید نیز استفاده خواهیم کرد.

وی همچنین به طرح انتقال توسعه فناوری در بخش بالادست نفت در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی اشاره و بیان داشت: در این رابطه نیز برای افزایش بازیافت 20 میدان و 52 مخزن با 9 دانشگاه قرارداد همکاری بسته‌ایم.

وی افزود: بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز تا پایان سال از دیگر برنامه‌های ما در حوزه اقتصاد مقاومتی است.

وی یادآور شد: 12 مجتمع پتروشیمی نیز وارد مدار می‌شوند که از جمله آنها پردیس ، کاویان ، تخت جمشید و انتخاب هستند.

وی به بحث صادرات گاز نیز اشاره و خاطرنشان کرد: ما برای اجرای اولین فاز صادرات گاز به عراق آمادگی داریم اما در حال حاضر طرف عراقی آمادگی لازم را ندارد.

زنگنه در ادامه به بحث افزایش ایمنی در مجتمع‌های پتروشیمی پرداخت و گفت: این مجتمع‌ها در حال حاضر اکثرا غیردولتی و خصوصی هستند لذا ما فقط دستورالعمل لازم را به آنها می‌دهیم و پیگیری می‌کنیم مدیران صاحب صلاحیت در رأس کار باشند و سامانه قوی ایمنی وجود داشته باشد و نظارت لازم صورت گیرد و آموزش لازم داده شده و همچنین تجهیزات مناسب وجود داشته باشد اما اینکه این وظایف انجام شود یا خیر در دست ما نیست زیرا مجتمع‌ها خصوصی‌سازی شده‌اند.

مجتمع‌های پتروشیمی که ایمنی را رعایت نکنند خوراکشان قطع می‌شود

وی ادامه داد: اما در هر صورت من تاکید کردم که مدیران نباید پروازی باشند و چنانچه دستورات ایمنی رعایت نشود و برداشت ما این باشد که تولید خطرساز است دستور می‌دهم که خوراک مجتمع‌ها قطع شود.

ایران نقشی در عدم ثبات بازار نفت ندارد

زنگنه درباره اجلاس الجزایر در سپتامبر سال جاری اظهار داشت: من در این اجلاس شرکت می‌کنم و از هر اقدامی برای مدیریت بازار نیز حمایت می‌کنم.

وی با بیان اینکه ایران نقشی در عدم ثبات بازار نفت ندارد ، گفت: انتظار این است کسانی که ثبات قیمت و تولید را به هم زدند نقش آفرینی کنند اما در هر صورت ما از هر طرحی برای بازگشت به ثبات حمایت و استقبال می‌کنیم ضمن اینکه ایران باید به سهم قبل از تحریم در بازار باز گردد و این نیز اراده و خواست ملی است.

وی تاکید کرد: ما که نباید پرچمدار فداکاری باشیم ما جهت بهبود بازار همکاری می‌کنیم اما انتظار داریم که دیگر کشورها نیز موقعیت و خواست ما را رعایت کنند.

وزیر نفت درباره سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی کشور اظهار داشت: قطعا سرمایه‌گذاری امنیت می‌خواهد در حالی که برخی رسانه‌ها مرتبا این گونه القا می‌کنند که ایران کشوری بی‌ثبات است، برخی در داخل مایل نیستند که کشور به توسعه برسد و در این رابطه حتی اگر لازم باشد من می‌توانم از این افراد اسم ببرم. اینها می‌خواهند کاری کنند که ایران را بی‌ثبات جلوه دهند در حالی که کشور ما مظهر ثبات در منطقه است.

طلب 300 میلیونی از فروش قیر به پرونده دکل گمشده بابک زنجانی و نفتکش‌ها اضافه شد

وی درباره گم شدن 3 فروند نفتکش ایرانی نیز اظهار داشت: شخصی یونانی نفتکش را خریده و پول آن را پس نداده است این فرد اکنون بازداشت شده است.

وی ادامه داد: در صنعت نفت غیر از پرونده بابک زنجانی پرونده‌های دیگری مثل دکل گمشده و یا فروش قیر به دیگر کشورها نیز وجود دارد که بابت این فروش قیر هنوز 100 میلیارد تومان از پول کشور برنگشته است.

وی با اشاره به اینکه در دوران تحریم جابجایی‌های پول هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل کرد ، گفت: در آن زمان وون کره با 17 درصد ریزش و پول چین با 10 درصد ریزش جابجا می‌شد که البته ریزش چین هنوز ادامه دارد.

وزیر نفت درباره میزان ضررکرد بابت تاخیر در اجرای قراردادهای جدید نفتی اظهار داشت: ما تاکنون  هزار میلیارد متر مکعب از پارس جنوبی برداشت کرده‌ایم در حالی که طرف مقابل 2 هزار و 400 میلیارد مترمکعب برداشت کرده است اگر چه ما تا پایان سال با قطر مساوی می‌شویم اما دیگر برداشت تجمعی را نمی‌توانیم کاری بکنیم چرا که هزار و 400 میلیارد مترمکعب گازی که کمتر برداشت کرده‌ایم اگر هر مترمکعب 10 سنت محاسبه شود 140 میلیارد می‌شود که ثروتی است از کشور بر باد رفته و کسی نیز پاسخگو نیست.

هزینه‌هایی که تاخیر در قراردادهای نفتی به کشور تحمیل می‌کند هزینه‌های هنگفت است

وی ادامه داد: همچنین فازهایی که باید 4 سال به طول می‌انجامید اما در مدت 11 سال به اتمام می‌رسد و هر فاز اگر سالی 26 میلیون بشکه میعانات داشته باشد با نرخ هر بشکه 50 دلار در ازای هر یک سال تاخیر در 2 فاز 5 میلیارد دلار ثروت از بین می‌رود.

وی تاکید کرد: البته باید در نظر داشته باشیم که باید در قراردادها دقت کنیم نباید کاری کنیم که فرصت‌ها از بین برود چرا که فرصت ما فقط در فروش نیست این ایجاد اشتغال می‌کند.

وی یادآور شد: در قراردادهای آی پی سی 75 درصد ارزش کار به ایرانی‌ها واگذار می‌شود و این به این معناست که اشتغال رشد روزافزونی خواهد داشت ضمن اینکه اگر صنعت نفت فعال شود منافع کشور حفظ شده و اقتصاد رشد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر صنعت نفت و پتروشیمی راه بیفتد صدها هزار شغل جدید ایجاد شده و واحدهای خدماتی و کارخانه‌ها فعال می‌شود. حال آنکه عده‌ای تلاش می‌کنند نگذارند چرخ اقتصاد بچرخد وبه دنبال این هستند که این صنعت را پنجر کنند.

کد خبر : ۴۰۴۵۰۹