خبرگزاری کار ایران

فراهم شدن ارسال حواله و صدور اعتبار اسنادی بانک توسعه صادرات به 71 کشور

بانک توسعه صادرات به مناسبت هفته دولت، اقدامات و دستاوردهایش در بخش‌های مختلف در سه سال دولت یازدهم را در قالب متن و جدول منتشر کرد.

به گزارش ایلنا، با اجرایی شدن برجام در اواخر دیماه پارسال و تلاش برای برقراری مجدد سوییفت، این بانک نسبت به ارسال درخواست روابط رمزی به بیش از 100 بانک خارجی اقدام و به تدریج با دریافت پاسخ از برخی از این بانک ها نسبت به ایجاد و احیای روابط با برخی از آنها اقدام کرد به گونه ای که در پایان سال گذشته امکان ارائه خدمات بانکی محدود در اغلب حوزه های جغرافیایی فراهم شد.

این درحالی است که تاکنون از مجموع 296 بانک که مکاتبات اولیه با آنها انجام شده با حدود 125 بانک مبادله کلید رمز و تبادل پیام برقرار شده، با 23 بانک خارجی حساب فعال افتتاح شده، تبادل مدارک و مذاکرات با دیگر بانکها نیز در حال انجام است.

همچنین در این زمینه امکان ارسال حواله/ برات و صدور اعتباراسنادی با 71 کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم شده است.

براساس این گزارش «ایتالیا، اسپانیا، آلمان، فرانسه، بلژیک، اتریش، روسیه، ترکیه، چین، ژاپن، عراق و عمان» از جمله کشورهایی هستند که ارتباطات بانکی با آنها آغاز شده است.

البته در دی ماه پارسال، موسسه بین المللی رتبه بندی اعتباری Capital Intelligence، رتبه ارزی بلندمدت بانک توسعه صادرات را از«B+» به «BB-» ارتقا داده و چشم انداز بلندمدت ارزی آن را با ثبات توصیف کرد.

** گشایش اعتبار 2.2 میلیارد یورویی برای پتروشیمی بوشهر

گشایش اعتباراسنادی پروژه پتروشیمی بوشهر در سال گذشته به ارزش 2.2 میلیارد یورو، بزرگترین و با ارزش ترین پروژه بانک در طول دوران فعالیت است.

در تامین مالی توسط بانک توسعه صادرات ابزارهای مختلفی استفاده می شود که چگونگی ارائه تسهیلات و میزان استفاده از روش های مختلف در سه سال اخیر بیانگر آن است که در این مدت بیش از 1.5میلیارد دلار قرارداد منعقد و بیش از 800 میلیون دلار تسهیلات در قالب اعتبار خریدار پرداخت شده است.

** دو برابر شدن قراردادهای اعتبار خرید در دولت یازدهم

براساس آمار ثبت شده، در سال 1392 قراردادهای منعقد شده برای اعتبار خریدار 530 مورد بود که این تعداد در سال گذشته به یک هزار و 6 مورد رسیده است.

براساس گزارش بانک توسعه صادرات، «اعطای خطوط اعتباری برای تامین مالی صادرات به کشورهای هدف» از دیگر اقدامات این بانک در سه سال اخیر بوده که به انعقاد چند قرارداد منجر شده است.

از جمله «انعقاد قرارداد اعتبار خریدار با میربیزنس بانک مسکو برای تامین مالی صادرات به کشور روسیه»، «انعقاد قرارداد ترتیبات بانکی با بانک آر.اف.سی(RFC) روسیه برای تامین مالی صادرات به این کشور از طریق اعتبار اسنادی نقدی»، «انعقاد قرارداد اعتبار خریدار با بانک ملت ایروان برای تامین مالی صادرات به این کشور» و «انعقاد قرارداد با بانک عراقی البلاد برای تامین مالی صادرات به آن کشور» است.

از دیگر اقدامات بانک توسعه صادرات، «مذاکره برای دریافت خطوط اعتباری فاینانس و ریفایناس از بانک های خارجی و بین المللی باهدف تامین مالی واردات موارد اولیه، کالاهای سرمایه ای و واسطه ای»، «برگزاری بیش از 10 جلسه با هماهنگی بانک مرکزی و سایر بانک های داخلی با بانک ایتالیایی (Mediobanca) درباره دریافت خط اعتباری فاینانس و ریفاینانس و بررسی پیش نویس قرارداد»، «مذاکره با اگزیم بانک ترکیه و اخذ موافقت آن بانک برای دریافت خط اعتباری 350 میلیون دلاری»، «مذاکره با اگزیم بانک کره جنوبی و امضای یادداشت تفاهم همکاری» و «مذاکره با اگزیم بانک روسیه و چند بانک روسی درباره دریافت خط اعتباری ریفاینانس است.

«انجام هماهنگی برای وصول خسارات بازپرداخت نشده از صندوق ضمانت صادارت ایران که دریافت 20 میلیون یورو خسارات از کوبا و پنج میلیون یورو خسارات از جیبوتی» از دیگر اقدامات بانک توسعه صادرات اعلام شده است.

** مقایسه فعالیت های ارزی در چهار سال اخیر

عملکرد بانک توسعه صادرات از سال های 1391 تا 1394 در بخش «اعتبارات و بروات اسنادی وارداتی» به ترتیب یک میلیارد و 120 میلیون دلار، 923 میلیون دلار، 514 میلیون دلار و 2 میلیارد و 160 میلیون دلار بوده که نشان از رشد جهت در این بخش است.

همچنین در بخش «اعتبارات و بروات اسنادی صادراتی» از سال 1391 تا 1394 نیز به ترتیب 248 میلیون دلار، 304 میلیون دلار، 366 میلیون دلار و 618 میلیون دلار فعالیت ارزی داشته است.

** فعالیت در بخش اعتباری

بانک توسعه صادرات که در چارچوب «گسترش تجارت بین الملل و حمایت از تولید ملی» دو هدف مهم صادرات غیرنفتی حرکت می کند به این ماموریت تخصصی درپساتحریم نگاه ویژه ای دارد.

بررسی فعالیت بانک در بخش اعتباری نشان می دهد که طرح های مختلفی تامین مالی شده و در حال اجراست که از جمله آنها «تصویب 18 میلیارد یوان چین به صورت سندیکایی از محل فاینانس چین(سهم بانک توسعه صادرات ایران و بانک صنعت و معدن هر یک 50 درصد) برای تامین مالی طرح شرکت پتروشیمی بوشهر برای ساخت مجتمع پتروشیمی که اکنون 15.2 میلیارد یوان چین گشایش اعتبار شده است.

همچنین «تصویب مبلغ 800 میلیون دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی برای تامین مالی طرح شرکت توسعه نفت و گاز «صبا اروند» برای توسعه مشترک میادین نفتی و گازی، که تاکنون مبلغ 342 میلیون دلار آن پرداخت شده است.

«تصویب مبلغ 220 میلیون یورو به صورت سندیکایی از محل منابع صندوق توسعه ملی(سهم بانک توسعه صادرات ایران 150 میلیون یورو و سهم بانک تجارت 70 میلیون یورو) برای تامین مالی طرح شرکت پتروشیمی گچساران به منظور ساخت مجتمع تولید اتیلن که اکنون گشایش اعتبار به صورت کامل انجام شده و در مرحله پرداخت قرار دارد»، از دیگر فعالیت بانک توسعه صادرات در بخش اعتباری است.

همچنین «تصویب مبلغ 334 میلیون دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی برای تامین مالی طرح شرکت «آریا بنادر ایرانیان» برای طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار که مبلغ 20 میلیون دلار گشایش اعتبار انجام شده»، «تصویب 83 میلیون یورو از محل منابع بانک برای تامین مالی طرح شرکت صانیر باهدف خطوط انتقال نیرو در کشور ارمنستان که مبلغ 2 میلیون یورو پرداخت» و «تصویب 109 میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی برای تامین مالی طرح شرکت «فولاد کاوه جنوب کیش» برای توسعه تولید شمش فولاد که مبلغ 60 میلیون یورو پرداخت شده» از دیگر اقدامات بانک توسعه صادرات در بخش اعتباری است.

براساس این گزارش، اقداماتی دیگری همچون «تصویب مبلغ 127 میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی برای تامین مالی طرح شرکت قطار شهری مشهد به منظور ساخت خط 2 متروی شهری مشهد که مبلغ 43 میلیون یورو پرداخت شده»، «تصویب 80 میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی برای تامین مالی طرح گروه صنعتی و پژوهشی «زرنام» برای ساخت واحد تولید قند مایع که مبلغ 77 میلیون یورو پرداخت شده» و «تصویب مبلغ 68 میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی برای تامین مالی طرح شرکت فولاد آلیاژی ایران برای ساخت مجتمع تولید فولاد که مبلغ 21 میلیون یورو پرداخت شده» در این بانک در مدت یادشده صورت گرفته است.

** عملکرد اعتباری بانک در حوزه های تخصیص، تجهیز و خدمات

براساس این گزارش، بررسی اعطای تسهیلات توسط بانک توسعه صادرات در بخش تخصیص نشان می دهد، مانده تسهیلات ریالی در پایان دولت دهم 15.190 میلیارد ریال بوده که این رقم در تیرماه امسال به 23.563 میلیارد ریال رسیده است.

همچنین در این بخش، مانده تسهیلات ارزی در پایان دولت دهم، 2.756 میلیون دلار بوده است که در تیرماه امسال بیش از 3.419 شده است.

در دولت دهم و در بخش تجهیز، بانک توسعه صادرات دارای مانده سپرده های ریالی به میزان 6.851 میلیارد ریال بوده است که این رقم در تیرماه امسال به 16.667 میلیارد ریال رسیده است.

بانک توسعه صادرات همچنین در بخش خدمات معادل 603 میلیاردریال ضمانت نامه ریالی در پایان دولت دهم صادر کرده است که این رقم در تیرماه امسال به 923 میلیارد ریال افزایش یافته است.

 

کد خبر : ۴۰۴۳۲۶