خبرگزاری کار ایران

تداوم افت قیمت اوراق تسهیلات مسکن در بازار ابزارهای نوین مالی

معاملات فرابورس ایران در آخرین روز از هفته معاملاتی جاری با دادوستد بیش از 242 میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 485 میلیارد ریال پایان یافت.

به‌گزارش ایلنا و به نقل از فرابورس؛ امروز چهارشنبه سوم شهریورماه، در بازار سهام فرابورس (بازارهای اول، دوم و پایه) بیش از 134 میلیون سهم به ارزش 343.3 میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفت که بیشترین حجم و ارزش معاملات را نماد هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه به خود اختصاص داد. سهام "میدکو" امروز به تعداد 29.6 میلیون ورقه خریدو فرش شد که ارزش معاملات آن حدود 60 میلیارد ریال بود.

در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز نزدیک به 900 هزار ورقه بهادار به ارزش مبادلاتی 895 میلیارد ریال دادوستد شد که در این میان اوراق اجاره رایتل بالاترین سهم و ارزش معاملات این بازار را در اختیار گرفت. بر این اساس اوراق "صایتل" روز جاری به تعداد 300 هزار ورقه به ارزش 302 میلیارد ریال دست به دست شد.

در همین حال بررسی معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک نیز نشان می‌دهد، صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتی کوثر با دادوستد 4 میلیون ورقه بهادار، بیشترین حجم مبادلات و صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با دادوستد 3.9 میلیون ورقه بهادار به ارزش 55 میلیارد ریال بالاترین ارزش معاملات را شاهد بودند.

از سوی دیگر اوراق تسهیلات مسکن نیز در ادامه روند ریزشی خود، افت قیمت تا حداکثر 5 درصد را در بازار ابزارهای نوین مالی تجربه کردند و امروز در بازه قیمتی 89 هزار و 700 ریال تا 94 هزار و 700 ریال مورد مبادله قرار گرفتند. به تازگی طبق یک مصوبه بر مهلت نقل و انتقال اوراق تسه سال 93 در فرابورس ایران به مدت 6 ماه افزوده شده است.

نگاهی به تابلوی معاملات بازار فرابورس ایران همچنین حاکی از آن است، روز جاری آیفکس با افت 1.8 واحدی (کمتر از 0.5 درصد) در نزدیکی ارتفاع 799 واحدی ایستاده که در این میان نمادهای "دماوند"، "زاگرس" و "ذوب" بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشته‌اند و در مقابل نمادهای "هرمز"، "مارون" و "کوثر" با رشد قیمتی خود بیشترین تاثیر مثبت را بر نماگر آیفکس گذاشته و از افت بیشتر آن جلوگیری کردند.

در جریان معاملات روز جاری نمادهایی که ماه گذشته در بازار دوم فرابورس ایران عرضه اولیه شدند؛ یعنی آتیه داده پرداز و دامداری تلیسه نمونه جزو نمادهای پرببینده معاملات قرار گرفتند و نماد "تلیسه" نیز بیشترین افزایش قیمت را در میان نمادهای مورد معامله در بازار سهام فرابورس ایران تجربه کرد.

 

کد خبر : ۴۰۴۱۸۲