خبرگزاری کار ایران

رئیس امور مالیاتی کشور خبر داد؛

فرار مالیاتی بین 13 تا 30 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود/ 3 هزار و 228 شرکت کد فروش شناسایی شده‌اند

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: در حال حاضر اداره کل مبارزه با فرار مالیاتی در این سازمان تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سید کامل تقوی‌نژاد در نشستی خبری که پیش از ظهر امروز در محل سازمان امور مالیاتی برگزار شد با اشاره به میزان فرار مالیاتی در کشور اظهار داشت: بین 13 تا 30 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور برآورد می‌شود که علت آن عدم شفافیت نظام مالی و پولی و نبود نظام جامع اطلاعاتی مالیاتی و ضعف‌هایی است که در گذشته وجود داشته اما برای مقابله با این موضوع باید همه نهادهای مالی در کشور فعالیت کنند.

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به امکان شناسایی مودیان جدیدی و راستی‌آزمایی برگه‌های مالیاتی گفت: امکان شناسایی از طریق اداره ثبت شرکت‌ها، گمرک، بیمه مرکزی و پست وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر اداره کل مبارزه با فرار مالیاتی در این سازمان تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز کرده است و در استان ها نیز در حال ساماندهی این اداره هستیم.

تقوی‌نژاد خاطرنشان کرد: شناسایی مودیان فاقد پرونده مالیاتی که فعالیت اقتصادی در کشور دارند و اجرای طرح جدید مالیاتی و دسترسی به اطلاعات پولی و مالی گام بزرگ در حال اجراست.

وی گفت: به استناد قوانین متعدد، قانون‌گذار اختیارات بسیار وسیعی در اختیار دولت قرار داده تا اطلاعات هویتی و مکانی افراد و سپرده‌های بانکی و گردش‌های مالی شناسایی شود و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد.

تقوی‌نژاد تصریح کرد: در رویکرد جدید سازمان امور مالیاتی شفافیت بیشتر و عدالت اجتماعی و بازتوضیح صحیح درآمدها و تعدیل نرخ‌ها از جمله ابزاری است که پیش‌بینی شده تا درآمدهای دولت وصول شود.

وی با بیان اینکه باید به وضعیت درآمدی شرکت‌ها توجه بیشتری شود گفت: باید با در نظر گرفتن شرایط بنگا‌ه‌ها اقدام به اخذ مالیات کرد.

توافق با اصناف اقدامی برد- برد

وی با اشاره به توافق سازمان امور مالیاتی با اصناف گفت: برای اولین بار براساس اظهارنامه مودیان مالیاتی بازی برد-بردی را تعریف کردیم و مقرر شد چنانچه فردی مالیات سال 93 را به صورت قطعی پرداخت کرده باشد برای سال 94 نیز همان میزان بپردازد.

تقوی‌نژاد ادامه داد: هفت درصد مجموعه مالیاتی در بخش املاک و مستقلات است.

27هزار و 574 میلیارد تومان مالیات مستقیم اخذ شد

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه در چهارماهه نخست سال 95 رقمی به ارزش 27 هزار و 547 میلیارد تومان مالیات وصول شده گفت: در دو حوزه مالیات‌های مستقیم و مالیات برارزش افزوده این میزان اخذ شد که حدود 95 درصد نسبت به بودجه مصوب محقق شده است و نسبت به سال قبل 29 درصد رشد داشته است.

وی افزود: در بخش مالیات‌های مستقیم 16هزار و 600 میلیارد تومان وصول شده که 25 درصد رشد را نسبت به دوره مشابه در سال قبل نشان می دهد همچنین در بخش مالیات بر ارزش افزوده 11هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده که 89 درصد آن تحقق یافته، 35 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.  همچنین 3هزار و 500 میلیارد تومان در بخش مالیات برارزش افزوده عوارض به حساب شهرداری‌ها و دارایی‌ها واریز شده است.

تقوی‌نژاد ادامه داد: در این مدت 2هزار و 700 میلیارد تومان تحت عنوان مالیات سلامت و 920 میلیارد تومان به این بخش واریز شده است.

وی گفت: در چهارماهه سال 95 حدود 5 میلیون و 447هزار اظهارنامه الکترونیکی برای افراد حقیقی و حقوقی و اداره املاک دریافت شده که در مجموع 11درصد رشد نسبت به سال گذشته را نشان می دهد.

وی افزود: از ابتدای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده 563هزار مودی در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و تاکنون 140 هزار میلیارد تومان مالیات و عوارض وصول شده است.

استقرار صندوق‌های فروش برای شفافیت بیشتر

وی افزود: تاکنون هفت میلیون و 733هزار اظهارنامه الکترونیکی در سامانه مالیات برارزش افزوده ثبت شده و تاکنون 30 دوره اظهارنامه مالیاتی در شش دوره فراخوان داشتیم و عمده فعالیت‌های عمرانی از طریق عوارض به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌شود.

وی گفت: یکی از سیاست‌های اصلی سازمان امور مالیاتی استقرار صندوق‌های فروش برای شفافیت بیشتر در حوزه مالیات برا رزش افزوده است و تاکنون 172هزار صندوق مکانیزه فروش نصب شده است. اما باید 2 میلیون و 700 هزار صندوق فروش دیگر نصب شود.

وی تصریح کرد: اولین جلسه نصب این صندوق‌ها در کمیسیون مجلس امروز برگزار خواهد شد و مقدمات آن برای استانداردهای سخت‌افزاری و نرم افزاری در دست انجام است.

وی ادامه داد: در سال 94 نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی 6.3 درصد بوده که با احتساب عوارض به 7.2 درصد می‌رسد. همچنین نسبت درآمدهای مالیاتی به هزینه‌های جاری در سال 94 به 46.4 درصد و به منابع عمومی بودجه به 39.4درصد رسیده است. پیش‌بینی ما در سال 95 حدود 86هزار میلیارد تومان است که نسبت به عملکرد سال 94 حدود 29 درصد رشد خواهد داشت که 17.3 درصد آن در بخش مالیات مستقیم و 49.1 درصد در بخش مالیات کالا و خدمات است.

وی افزود: رشد درآمدها نه با فشار مالیاتی در اصناف و نه با افزایش نرخ‌های مالیاتی محقق می‌شود بلکه تنها از طریق شناسایی مودیان جدید وصول خواهد شد. امسال با اجرای قانون مالیات‌های مستقیم و با هدف حمایت از بخش‌های تولید و صادرات صاحب تعدیل نرخ‌های مالیاتی خواهیم بود.

49 هزارو 300 میلیارد تومان کل معوقات مالیاتی است

تقوی نژاد در ادامه با اشاره به کل معوقات قطعی شده مالیات در کشور گفت: 49 هزارو 300 میلیارد تومان معوقه قطعی شده برآورد می‌شود و از ابتدای سال 95 تا پایان تیرماه 4هزار و 500 میلیارد تومان از معوقات وصول شده و 8هزار میلیارد تومان آن متعلق به کسانی است که کارت بازرگانی خود را در اختیار غیر قرار دادند.

18.5 میلیارد تومان از یک واحد ضایعات پلاستیک مالیات دریافت شد

تقوی‌نژاد با اشاره به فرار مالیاتی گفت: با کنترل حساب‌های یک واحد خرید و فروش ضایعات پلاستیک ماهیت 480هزار تومانی این واحد را تا 40 برابر افزایش دادیم و از این واحد 18.5 میلیارد تومان مالیات اخذ شد. همچنین از یک واحد خرید و فروش الکترود که 5 میلیون تومان مالیات می‌داد بیش از 6 میلیارد تومان مالیات اخذ شد. از یک واحد صرافی نیز که در گذشته 2 میلیارد تومان مالیات می‌داد تا 8 میلیارد تومان مالیات اخذ شد.

3هزار و 228 شرکت کدفروش شناسایی شده است

وی در ادامه با اشاره به راستی‌آزمایی شرکت‌ها گفت: در این مدت 3هزار و 228 شرکت فاکتورفروش جعلی و کدفروش شناسایی شده که 1568 شرکت مورد راستی‌آزمایی قرار گرفت و تخلفات این افراد در لیست سیاه سازمان امور مالیاتی اعلام شد.

وی با بیان اینکه فرارهای مالیاتی موجب وابستگی کشور به درآمدهای نفتی می‌شود گفت: هرگونه فرار مالیاتی جرم محسوب شده و مرتکبین به این جرم مجازات خواهند.

وی افزود: اجرای طرح جامع مالیاتی ازجمله مهم‌ترین فعالیت سازمان امور مالیاتی است که در 32 پروژه تعریف شده و 75 نیر پروژه برای آن پیش‌بینی شده است.

وی افزود: زمان فراخوان مشمولان نظام مالیاتی کشور فرا رسیده وکلی اشخاص حقوقی فراخوان شدند تا در سامانه مربوطه ثبت نام کنند.

40 درصد درآمدهای کشور از طریق مالیات بر ارزش افزوده است

وی افزود: ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده حدود 17 بند دارد که در آن مالیات‌ها را مطرح کرده‌اند و برخی از اصناف درکشور مشغول به فعالیتند که به صورت رسمی کار نکرده و در خفا فعالیت دارند و درآمدهای خود را کتمان می‌کنند و براساس ماده قانونی 274 تا 278 این فعالیت‌ها مشمول جرائم سنگین مالیاتی می‌شود.

کلیه شرک‌ت‌های وابسته به آستان قدس رضوی اظهار نامه دادند

وی افزود: مالیات موقوفات ماده 139 قانون به نوعی از پرداخت مالیات معافند اما کلیه شرکت‌های وابسته به آستان قدس رضوی برای سال 94 اظهارنامه مالیاتی دادند که در حال رسیدگی است.

وی در مورد مشوق‌های مالیاتی نیز گفت: این نوع مشوق‌ها در قانون پیش‌بینی شده و کم نیستند و در صورت احداث هتل و بیمارستانی در مناطق کمتر توسعه‌یافته این افراد تا 10 سال از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شود. همچنین شرکت‌های تعاونی تا 25 درصد و صندوق حمایت از بخش کشاورزی تا 100 درصد و صادرکنندگان مواد معدنی تا 20 درصد از مالیات معافند.

هر نوع پرداختی در کشور مشمول مالیات می‌شود

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه هرگونه پرداختی در کشور مشمول مالیات می‌شود گفت: پرداخت تا یک میلیون و 350 هزار تومان از مالیات معاف است اما مبلغ هفت برابر مشمول اخذ مالیات شده و بیش از هفت برابر با نرخ 20 درصد محاسبه می‌شود.

وی گفت: برای امسال در بخش مالیات پیمانکاران مزیت خوبی را قائل شدیم و دربخش مالیات در بخش معاملات املاک براساس ارزش معاملاتی ملک مالیات اخذ خواهد شد که برای امسال دو درصد در نظر گرفته شده است.

وی در مورد اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی گفت:‌ موسسات غیرمجاز بانکی باید مالیات برارزش افزوده بپردازد اما کلیه بانک‌ها معاف از مالیتند اما سپرده‌های موسسات غیر مجاز در بانک‌ها مشمول مالیات نمی‌شوند.

وی گفت: در بخش مسکن قیمت روز پروانه ملاک عمل قرار می‌گیرد و مالیات از کسانی اخذ می‌شود که پروانه آنها ازسال 95 به بعد صادر می‌شود. درصددیم تا سامانه ملی املاک و اسکان کشور ظرف شش ماه راه‌اندازی شود.

اخذ مالیات از قاچاق

تقوی‌نژاد با بیان اینکه اخذ مالیات از کالای قاچاق جزو سیاست‌های اصولی و جدی است افزود: کالای قاچاق از جرائم مالی و کیفری است و مالیات از آن اخذ می‌شود.

ابزارهای مختلفی برای اخذ مالیات در اختیار قانونگذاراست

وی گفت: تنها سرکشی به حساب‌های بانکی مدنظر سازمان امورمالیاتی نیست اما قانونگذار ابزاری را در اختیار این سازمان قرار داده که در سامانه اطلاعاتی اختیاراتی را برای اخذ مالیات داشته باشد.

بیش از 5 میلیون تومان معامله با سیستم بانکی صورت می‌گیرد

وی افزود: براساس قانون مالیات‌های مستقیم هرگونه فعالیتی در کشور اگر بیش از 5 میلیون تومان باشد باید با سیستم بانکی صورت گیرد و در صورتی که گزارشی رد نشود به عنوان کتمان تلقی خواهد شد .

به صورت تدریجی مالیات بر ارزش افزوده کاسته می‌شود

وی گفت: مالیات بر ارزش افزوده بعد از دریافت از نفر اول و در زنجیره‌های بعدی کاهش پیدا می‌کند و در نهایت به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

اصناف امسال مالیاتشان افزایش نخواهد یافت

وی با بیان اینکه اصناف امسال مالیاتشان افزایش نخواهد یافت گفت: در صورتی که برای مودی مالیاتی ضد حق تشخیص داده شود براساس قانون به آن رسیدگی شده و آن را اصلاح خواهند کرد.

اهداف برنامه ششم هنوز نهایی نشده است

وی در مورد بخش مالیات در برنامه ششم گفت: این اهداف هنوز نهایی نشده و پس از اتمام اعلام خواهد شد.

مالیات بر سیگار بین 20 تا 30 درصد

وی با اشاره به مالیات بر کالاهای خاص گفت: مالیات بنزین تا 30 درصد و مالیات بر سیگار بین 20 تا 30 درصد در نظر گرفته شده اما درصددیم مالیات بر دخانیات زمانی گرفته شود که صندوق‌های فروش مستقر شوند.

ورزشکارانی که مالیات ندهند ممنوع‌الخروج می‌شوند

تقوی نژاد تصریح کرد: اخذ مالیات از ورزشکاران و مربیان همواره وجود داشته و در صورتی که مالیاتی ندهند ممنوع‌الخروج خواهند شد، ما از همه مالیات می گیریم.

وی گفت: یکی از نمایندگان مجلس در دوره گذشته 103 میلیارد تومان مالیات و 42 میلیارد تومان جریمه داشت که خواستار چشم‌پوشی ما بود اما سازمان امور مالیاتی به هیچ عنوان در این خصوص تعارفی ندارد. ما در مورد وصول مالیات به اندازه خردلی مماشات نمی‌کنیم.

صادرات از مالیات معاف است

وی افزود: در خصوص تسعیر نرخ ارز اقداماتی صورت گرفته و هرگونه صادرات از پرداخت مالیات معاف است.

دریافت مالیات از سود سپرده‌ها در حال مطالعه است

وی گفت: در حال حاضر 20 کشور از سود سپرده‌ها مالیات دریافت می‌کنند و ما نیز این موضوع را در دست مطالعه داریم.

رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به خبرنگارا یلنا که تاکنون چه اقدامات موثری برای مقابله با شرکت‌های صوری و کدفروشان صورت گرفته گفت: هماهنگی خوبی بین نهادهای نظارتی به وجود آمده و تنها از یک شرکت 180 مهر کشف شده است که بلافاصله از طریق دادستانی معرفی شدند و جرائم سنگینی برایشان صادر شده.

از ایران‌خودرو و سایپا مالیات اخذ می شود

وی گفت: در سال‌های گذشته این دو شرکت خودروساز زیان‌ده بودند اما هم اکنون که به سود رسیده‌اند مشمول پرداخت مالیات می‌شوند.

مطالعه بر روی دریافت مالیات از طلافروشان

تقوی‌نژاد تصریح کرد: در دو بخش عملکرد و ارزش افزوده طلافروشان مشمول مالیات می‌شوند اما چالش اصلی آنها مالیات بر ارزش افزوده است که این موضوع در حال مطالعه است.

وی گفت‌: در قانون جدید مجلس لایحه پیشنهادی مالیات بر ارزش افزوده طلا سه درصد کاهش یافته و ما در مورد این صنف در حال بررسی‌های بیشتر هستیم.

تقوی‌نژاد در خاتمه افزود: موسسات خیریه به شرط آنکه در لیست هیات وزیران قرار گیرند از پرداخت مالیات معافند.

 

 

کد خبر : ۴۰۲۸۳۰