خبرگزاری کار ایران

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا در گفت‌وگو با ایلنا:

امور گمرکی؛ الکترونیکی رصد می‌شود/ قاچاقچیان از مناطق آزاد سوءاستفاده می‌کنند

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: مناطق آزاد مورد سوء استفاده قاچاقچیان قرار می‌گیرند و قاچاقچیان با سوء استفاده از مقررات این مناطق، مبادرت به قاچاق کالا به سرزمین اصلی می کنند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: ورود کالاهای قاچاق به خصوص در حوزه صنایع غذایی تهدیدی جدی برای سلامت مردم است.

قاسم خورشیدی در ادامه با اعلام اینکه امروز حجم قابل توجهی از کالاهای قاچاق مکشوفه امحاء می‌شود، بیان داشت: این محموله‌ها که شامل مواد غذایی، دارو و البسه می‌شود، نشان دهنده برخورد جدی  با مقوله قاچاق است. هم اکنون سامانه امور گمرکی این ظرفیت را دارد که مجموع امور گمرکی در کشور را کاملا به صورت الکترونیکی به انجام برساند و مراحل توسعه این سامانه در حال طی شدن است.

او تاکید کرد که ابتدا این سامانه‌ها باید در جای خود مستقر شوند و سپس سامانه‌های دیگر و یا زیر سامانه‌ها شکل گرفته و به سامانه اصلی مرتبط شده و تبادل داده و اطلاعات صورت پذیرد.

خورشیدی در ادامه گفت: فلسفه مبارزه با قاچاق کالا و ارز حمایت از تولید داخلی، حمایت از اشتغال  و تجارت قانونی است. همچنین باید شرایطی فراهم شود که حقوق عمومی استیفا شود. این که اجازه ندهیم بهداشت، سلامت، فرهنگ و ارزش‌های جامعه توسط کالاهایی که هنجارشکن  و تهدید کننده مبانی فرهنگی و ارزشی است با خطر مواجه شود حائز اهمیت است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به این پرسش که چرا به جای امحاء مواد غذایی این محصولات در اختیار نیازمندان قرار نمی‌گیرد؟ ، بیان داشت: ورود کالای قاچاق مکشوفه به بازار و مصرف آن در داخل با فلسفه مبارزه با قاچاق در تضاد است؛ لذا هم مباحث اقتصادی  و هم مقتضیات بهداشتی و سلامت جامعه مانع این است که کالای مکشوفه وارد بازار شود حتی اگر در بازار داخلی به آن نیاز داشته باشیم این کالاها باید امحاء شود و باید نیازها را از طریق مبانی قانونی تامین کنیم.

او افزود: این که این کالاها را در اختیار نیازمندان قرار دهیم با کرامت انسانی در تضاد است. نمی توان کالایی که بدون نظارت وارد شده را در اختیار قشری قرار داد که تامین مایحتاج آنها با مشکل مواجه است؛ چراکه هیچ نظارتی در فرایند تولید این محصولات نبوده است و دستگاه های امدادی موظف هستند بهترین کالا را در اختیار محرومین قرار دهند.

خورشیدی در پایان خورشیدی در خصوص اخباری مبنی بر کشف خودروهای میلیاردی که بصورت قاچاق وارد کشور شده است، بیان داشت: این خودروها  بر اساس قانون باید مورد امحاء قرار بگیرند و بر اساس آیین‌نامه‌های جدید قانون کالاهای قاچاق مکشوفه، سازمان اموال تملیکی مسئول اصلی در این زمینه است و اگر کالای قاچاقی در بازار توزیع شود، مسئولیت آن با سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی است. مناطق آزاد مورد سوء استفاده قاچاقچیان قرار می‌گیرند و قاچاقچیان با سوء استفاده از مقررات این مناطق، مبادرت به قاچاق کالا به سرزمین اصلی می کنند.

کد خبر : ۴۰۱۴۵۵