خبرگزاری کار ایران

آخوندی:

یک هزار و 70 کیلومتر بزرگراه در دست ساخت است

وزیر راه و شهرسازی گفت: اکنون یک هزار و 70 کیلومتر بزرگراه و 121 کیلومتر آزادراه در اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی و تسهیل بخش های مختلف حمل و نقل کشور در حال ساخت است که امیدواریم امسال و اوایل سال آینده به بهره برداری برسد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، عباس آخوندی سه شنبه شب در نشست معاون اول رییس جمهوری با معاونان و مدیران وزارت راه و شهرسازی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در این وزارتخانه افزود: در برنامه توسعه شبکه حمل و نقل ریلی نیز برنامه وزارت راه و شهرسازی اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی کشور است و هم اکنون یک هزار و 591 کیلومتر راه ریلی جدید در دست ساخت قراردارد.

وی با بیان اینکه علاوه بر این دو و سه خطه شدن برخی از مسیرهای ریلی در اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی و تسهیل تردد شهروندان در دستور کار است، یادآورشد: پارسال 400 کیلومتر از شبکه ریلی کشور دو خطه شد و امسال 700 کیلومتر از شبکه ریلی کشور دو و یا سه خطه می شود.

وزیر راه وشهرسازی افزود: اکنون یک هزار و 500 پروژه در بخش های مختلف حمل ونقل و مسکن و شهرسازی در دست اجراست و این وزارتخانه آمادگی دارد همه این پروژه ها از همه نظر کنترل شوند.

آخوندی افزود: هرچند تاکنون اسناد خزانه به پول نقد تبدیل نشده است، اما همچنان کارگاه های پروژه های ساخت و ساز در سطح کشور را فعال نگه داشته ایم در حالی که با وجود کمبود منابع مالی، همه طرح های توسعه ای در این وزارتخانه در دست اجراست.

وزیر راه وشهرسازی یادآورشد: تا امروز(19مردادماه) اسناد خزانه پیمانکاران تبدیل به پول نقد نشده و انتظار داریم این اسناد برای تداوم کار کارگاه های پروژه ها به پول تبدیل شود.

نسبت جمعیت شهری و روستایی تغییر نخواهد

وی در ادامه به نسبت جمعیت شهر و روستا در کشور اشاره کرد و افزود: جمعیت ایران در حال افزایش است و از این پس تغییراتی در نسبت جمعیت شهری و روستای کشور نخواهیم داشت.

وی همچنین تاکید کرد: باید ارتقا کیفیت زندگی مردم در شهرها و روستاها مورد توجه جدی قرار گیرد زیرا اکنون 19 میلیون نفر در کشور در شرایط بدی زندگی می کنند.

به گزارش ایرنا، معاون اول رییس جمهوری نیز در این نشست با بیان اینکه در بخش حمل و نقل و ترانزیت هوایی و دریایی ظرفیت های زیادی در کشور وجود دارد، افزود: هرکدام از این این بخش ها ظرفیتی است که در این کشور قرار داده شده اما تاکنون همه تکیه ما بر ظرفیت «نفتی» کشور بوده است تا آن را تولید کرده و بفروشیم و درآمد آن را در کشور هزینه کنیم.

جهانگیری، یکی از هدف های اصلی اقتصاد مقاومتی را «شناسایی همه ظرفیت های کشور» بیان کرد و گفت: با گزارش هایی که در بخش حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی داده شد مشخص است که تمرکز بسیار خوبی در این وزارتخانه شکل گرفته که از این ظرفیت به طور جدی استفاده شود.

وی ادامه داد: اگر در بخش هایی همچون هوایی، موانعی وجود دارد، باید شورای عالی امنیت ملی و دیگر دستگاه ها کمک کنند تا بتوانیم این موانع را برطرف کنیم.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه در این بخش ها رقبای جدی داریم در جهان داریم، گفت: اگر کمی تعلل کنیم، دیگران از آن استفاده می کنند؛ آن زمان باید آنقدر تلاش کنیم تا بتوان انواع تخفیف ها، تسهیلات و امکانات از دست رفته را برگردانیم؛ شاید هم بعضی مواقع برنگردد.

وی در ادامه برضرورت ایجاد ظرفیت در بخش بنادر کشور برای نیاز کنونی و آینده تاکید کرد و گفت: همه کشورها می خواهند حمل و نقل خود را از مسیر ایران انجام دهند؛ بنابراین در بخش ریلی برنامه های مهمی در این دولت پیش بینی شده است.

معاون اول رئیس جمهوری خاطرنشان ساخت: بسیاری از زیرساخت ها در استان ها به سرانجام رسیده و و برای تکمیل و اتصال به شبکه حمل و نقل ریلی کشور نیازمند اعتبارات اندکی هستند.

 

کد خبر : ۳۹۹۴۶۵