خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دفتر پشتیبانی فنی تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی:

تعمیر نیروگاه‌ها 620 مگاوت به ظرفیت تولید برق اضافه کرد/افزایش 2500 مگاواتی مصرف برق در تابستان امسال

مهرداد گفت: هزینه تولید هر واحد مدیا که 15 مگاوات برق اضافه می‌کند 2 میلیارد تومان است و به ازای هر واحد (IGV+) 200 میلیون تومان هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامرضا مهرداد ، مدیر کل دفتر پشتیبانی فنی تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی در نشست خبری که به منظور تشریح دو طرح اتکایی برای افزایش ظرفیت تولید نیروگاه‌ها در چهارچوب اقتصاد مقاومتی انجام شد،با اشاره به تولید و مصرف برق در تابستان سال جاری، گفت: نیاز مصرف برق شبکه در تابستان به حداکثر خود می‌رسد و میزان مصرف وسایل سرمایشی نیز یک سوم مصارف است. بنابراین در ساعات 13 تا 16 نیاز مصرف حداکثر می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال جاری حداکثر نیاز مصرف 52 هزار و 700 مگاوات در روز سی تیر محقق شد، اظهار داشت: این میزان مصرف 2 هزار و 500 مگاوات بیش از مصرف سال گذشته است بنابراین باید برای چنین افزایش مصرفی پیش‌بینی افزایش تولید می‌شد.

مهرداد با بیان اینکه با اجرای تعمیرات و استانداردسازی شبکه هر ساله در سه فصل پاییز ، زمستان و بهار کمتر مصرف داریم ، برنامه‌های خود را در نیروگاه‌ها تدوین و اجرا می‌کنیم، افزود: برای سال جاری نیز تعمیرات از تابستان سال گذشته انجام شد و اکنون نیروگاه‌ها با حداکثر ظرفیت در مدار هستند.

وی تصریح کرد: در بخش پروژه‌های نیروگاهی واحد تولید برق حرارتی و برق آبی افزایش تولید داشته که افزایش تولید برق حرارتی یک هزار و 200 مگاوات و میزان افزایش تولید برق آبی از پیک مصرف تابستان سال گذشته تا پیک امسال 900 مگاوات است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه با توجه به محدودیت منابع امکان افزایش ظرفیت توسعه طرح‌های نیروگاهی را نداریم ، لذا از حداکثر امکانات داخلی جهت تعمیر و نگهداشت استفاده کردیم، خاطرنشان کرد: این طرح‌های امسال باعث شد که 620 مگاوات ظرفیت اضافی بدون احداث نیروگاه جدید داشته باشیم که  کمک زیادی به تامین نیازهای مصرف است.

وی توضیح داد: این دو طرح (         IGV+) و (Media) روی واحدهای گازی 7.94.2 که بیشترین تعداد را در شبکه سراسری دارند اجرا شد و اصلاح افزایش ظرفیت تولید قابل توجهی انجام شد.

مدیر کل دفتر پشتیبانی فنی تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی ادامه داد: یکی از طرح‌های ما کاهش دمای هوای مصرفی توربین‌های گازی بوده زیرا نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی با افزایش دمای محیط قابلیت تولیدشان کاهش می‌یابد به طوری که هر 10 درجه حرارت 6 درصد کاهش توان تولید داریم و با توجه به اینکه نیاز مصرف به جهت وسایل سرمایشی در تابستان افزایش می‌یابد قابلیت تولید این نوع واحدها در شرایط نیاز مصرف به حداقل خود کاهش می‌یابد.

مهرداد گفت: به منظور غلبه بر این مشکل از چند سال گذشته طرح‌های کاهش دمای هوای ورودی به توربین‌ها مورد مطالعه قرار گرفته که به روش‌های مختلف در برخی واحدهای نیروگاهی شبکه به اجرا درآمده است.

وی افزود: در سال جاری با توجه به تنگناهای مالی و عدم امکان احداث ظرفیت‌های کافی جدید به کارگیری این روش‌ها برای افزایش ظرفیت مورد توجه قرار گرفت و بعد از تابستان سال قبل ، تابستان سال جاری نیز تعداد قابل توجهی از این واحدها به این سیستم تجهیز شدند.

وی اظهار داشت: با اجرای این طرح در 18 واحد نیروگاهی 260 مگاوات افزایش ظرفیت در تابستان سال جاری نسبت به سال گذشته محقق شد.

وی گفت: با احداث تجهیزات در روی کمپرسور ، توربین گازی و پاشیدن آب روی سطح مدیا مسیر عبور هوا دمای هوا به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و موجب افزایش قابلیت تولید حدود 10 درصد قدرت نامی واحد می‌شود ضمن اینکه هر چه دمای محیط بالاتر باشد تاثیر سیستم بیشتر می‌شود.

مهرداد با اشاره به مزایای طرح یاد شده خاطرنشان کرد: هزینه اجرای طرح به ازای میزان افزایش تولید حدود 10 درصد هزینه احداث نیروگاه جدید است و زمان اجرای طرح عبارت است از چند ماه برای تدارک تجهیزات مورد نیاز و چند روز توقف واحد برای نصب تجهیزات در حالی که احداث نیروگاه جدید گازی نیاز به حدود 2 سال زمان دارد.

وی ادامه داد: بیش از 90 درصد تجهیزات مورد استفاده ساخت داخل هستند، تجهیزات تصفیه آب این سیستم قابل استفاده در فرآیند تولید واحدهای اصلی نیز است، بالاترین بهره‌وری این سیستم در بیشترین هوای دما محقق می‌شود.

مدیر کل دفتر پشتیبانی فنی تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با اشاره به دیگر طرح افزایش توان تولید (IGV+) اظهار داشت: این طرح نیز یکی از روش‌های افزایش توان توربین‌های گازی است و در این طرح با اصلاح زاویه ورودی پره‌های کمپرسور و افزایش حجم هوای ورودی در شرایط دمای بالای محیط که با پیک مصرف برق همزمان است ، 3 تا 5 مگاوات به ظرفیت خروجی واحد گازی (V94.2) اضافه می‌شود.

وی گفت: این طرح در 150 واحد ابلاغ شد و با برنامه‌ریزی دقیق توقف کوتاه مدت واحدها در ساعات کم مصرف شبکه جهت اجرای طرح همکاری به عمل آمد به نحوی که تامین نیاز شبکه مختل نشود.

مهرداد افزود: از 28 واحد دولتی تاکنون طرح در تمامی واحدها اجرا شده و 4 واحد نیروگاه ماهشهر نیز که در شرف بهره‌برداری است در نیمه دوم سال اجرا می‌شود و از 48 واحد شرکت مبنا طرح در 35 واحد به اجرا درآمده و 13 واحد نیز باقی مانده که قبل از پیک سال آینده اجرا می‌شود و همچنین از 74 واحد بخش خصوصی تاکنون طرح در 24 واحد اجرا شده و 50 واحد نیز باقی مانده ضمن هماهنگی با مالکین قبل از پیک سال آینده قابل اجرا خواهد بود.

وی اظهار داشت: در مجموع با اجرای طرح در 87 واحد تاکنون 375 مگاوات که بیش از قدرت عملی تابستانی سه واحد (V94.2) است به قابلیت تابستان امسال اضافه شده است.

وی ادامه داد: با اجرای طرح در 71 واحد باقی‌مانده که در نیمه دوم سال می‌تواند اجرا شود جمعا 250 مگاوات که بیش از قدرت عملی تابستانی 2 واحد (V94.2) است به ظرفیت تولید شبکه در تابستان 96 اضافه می‌شود.

وی اظهار داشت: هزینه تولید هر واحد مدیا  که 15 مگاوات برق اضافه می‌کند 2 میلیارد تومان است و به ازای هر واحد  (IGV+) 200 میلیون تومان هزینه شده است.

 

کد خبر : ۳۹۸۵۸۵