خبرگزاری کار ایران

میدانی:

حفظ کیفیت منابع آب از اولویت‌های ماست/ آب و محیط زیست دو موضوع ویژه برنامه ششم توسعه

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در دیدار با معاون وزیر محیط زیست کره جنوبی بر حساسیت وزارت نیرو در خصوص کیفیت آب شرب و حفاظت از منابع آب تاکید کرد.

به‌گزارش ایلنا، "رحیم میدانی" قبل از ظهر امروز در دیدار با "لی مین هو" معاون وزیر محیط زیست کره جنوبی با بیان این مطلب گفت: 99 درصد جمعیت شهری ایران دارای آب شرب سالم و استاندارد هستند.

وی ادامه داد: کیفیت آب شرب مورد استفاده مردم نیز از سوی وزارت نیرو و وزارت بهداشت تحت کنترل است و ما بسیار حساس هستیم تا مردم در نقاط مختلف کشورمان از آب سالم بهره‌مند باشند.

میدانی با اشاره به پیوند نزدیک آب و محیط زیست، جمهوری اسلامی را کشوری کم آب و پرجمعیت که کم آبی در آن به‌طور یکنواخت توزیع نشده معرفی کرد و اظهار داشت: نزدیک به 6 اقلیم در کشور ما شناسایی و نزدیک به 85 درصد وسعت ایران از اقلیم خشک و نیمه‌خشک تشکیل شده که وضعیت مدیریت آب را سخت و پیچیده می کند و از سویی تغییر اقلیم نیز بر این مشکلات افزوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در چنین شرایطی اگر آب، بخوبی مدیریت نشود به محیط زیست آسیب وارد می‌شود، افزود: دولت در برنامه 5 ساله خود، آب و محیط زیست را به عنوان دو موضوع ویژه پیش‌بینی کرده و ما تمایل داریم در این زمینه با کشورهایی که دارای تجربه‌های خوبی هستند همکاری داشته باشیم.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به اینکه نزدیک به 15 سال است که در یک دوره ممتد خشکسالی قرار داریم و این پدیده برای ما سختی‌هایی به همراه داشته ولی در مقابل به ما کمک کرده تا تجربیات خوبی در زمینه مدیرت آب کسب کنیم، گفت: در کشور ما نزدیک به 4 مرکز منطقه‌ای یونسکو ایجاد شده که یکی از آن‌ها در زمینه خشکسالی با کشورهای جهان تبادل تجربه و دانش دارد.

وی با بیان اینکه برای توسعه خدمات به مردم لازم است در هوشمندسازی آب‌های شهری گام‌های جدیدی برداریم، افزود: در این زمینه همکاری ایران با کره جنوبی توسعه خواهد یافت و یکی از این مراحل توسعه، پیاده سازی سامانه هوشمند شبکه‌های آب و فاضلاب شهری است.

میدانی ادامه داد: در زمینه جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب به اندازه تأمین آب شرب پیشرفت نداشته‌ایم و با اینکه از طریق چاه‌های جذبی فاضلاب‌ها هدایت می‌شوند، ولی از نظر ایجاد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، حدود 50 درصد پیشرفت داشتیم که می‌تواند زمینه‌های همکاری با کره‌جنوبی را فراهم کند.

وی با بیان اینکه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نزدیک به 850 آزمایشگاه دارد که به‌طور مستمر کیفیت آب را تحت کنترل دارند، افزود: در کشور ما سازمان حفاظت محیط زیست با آلوده کنندگان آب برخورد خواهد کرد و چون کشور ما در حال توسعه و صنعتی شدن است، یکی از نگرانی‌های آینده ما، آلاینده‌های صنعتی و زهاب‌های کشاورزی است.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو ادامه داد: به همین علت یکی از توافق نامه‌های همکاری با کشور کره‌جنوبی، در بخش آب حوضه کارون در استان خوزستان و گیلان است.

 

*پایش لحظه‌ای آلودگی آب سراسر رودخانه‌ها

معاون، معاون وزیر محیط زیست کره جنوبی نیز در سخنانی با اشاره به اینکه کره جنوبی نیز با مشکلات تغییر اقلیم و خشکسالی آشناست و در 50 سال اخیر توسعه اقتصادی را به‌دست آورده است گفت: تا دهه 70 با مشکلاتی روبرو بودیم ولی در 30 الی 40 سال اخیر دولت تلاش کرد و با سرمایه‌گذاری در بخش آب، مشکلات آب و فاضلاب را مرتفع کرد.

"لی مین هو" با اشاره به اینکه بیش از 98 درصد جمعیت شهری کره‌جنوبی به آب تصفیه شده و 92 درصد به سامانه‌های فاضلاب دسترسی دارند، گفت: مدیریت آب یکی از سیاست‌ها و اولویت اول کره جنوبی است و تمایل داریم در زمینه‌های مختلف آب و فاضلاب با جمهوری اسلامی همکاری داشته باشیم.

وی از کاهش گازهای گلخانه‌ای به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های کاری کره جنوبی یاد کرد و ادامه داد: مشکلاتی همچون اقلیم، و محیط زیست وزارت‌خانه‌های محیط زیست، راه، تجارت و صنعت و معدن را با خود درگیر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه جمع‌آوری اطلاعات مربوط به آب و فاضلاب در چند ماه اخیر در کره جنوبی بروز شده است، گفت: در چند ماه اخیر سامانه کنترل جمع‌آوری کیفیت آب را بروز کرده و می‌توانیم آلودگی آب سراسر رودخانه‌ها را در هر لحظه پایش کنیم.

 

* انتقال تکنولوژی بین دو کشور ایران و کره جنوبی

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز با بیان اینکه شرکت‌های کره‌ای شرکت‌های خوشنامی هستند و ایران در زمینه آب و فاضلاب با این شرکت‌ها همکاری داشته است، گفت: بر اساس آمار موجود رشد تحقیق و توسعه در کره جنوبی بالا است و امیدواریم فصل جدیدی در زمینه انتقال تکنولوژی بین دو کشور ایران و کره جنوبی فراهم شود.

مهندس "حمیدرضا جانباز" با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری بین شرکت‌های "کیتی، دیلیم و وزارت محیط زیست" کره جنوبی با شرکت آب و فاضلاب و وزارت نیرو گفت: این تفاهم نامه‌ها در قالب همکاری در زمینه آموزش، ظرفیت سازی، انتقال تکنولوژی، تأمین منابع مالی و فاینانس پروژه‌های آب و فاضلاب و تحقیق و توسعه خواهد بود.

 

*اقدام ایران برای کاهش گازهای گلخانه‌ای

دکتر"بهرام طاهری" مشاور وزیر نیرو و سرپرست دفتر محیط زیست، ایمنی، بهداشت و امور اجتماعی وزارت نیرو نیز در سخنانی با بیان اینکه تأمین آب و برق 80 میلیون نفر جمعیت ایران به عهده وزارت نیرو است در خصوص تعهدات CUP21 پاریس گفت: جمهوری اسلامی متعهد شد تا بر اساس این برنامه، 4 درصد به‌صورت داوطلبانه و 8 درصد نیز با مشارکت بین‌المللی به کاهش گازهای گلخانه‌ای اقدام کند که ارزش اقتصادی این پروژه‌ها بیش از 52.5 میلیارد دلار است.

وی تصریح کرد: برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و حفظ محیط زیست قرار است، از سال 2020 کشورهای توسعه یافته سالانه 100 میلیارد دلار به کشورهای عقب مانده کمک کنند.

پس از پایان این دیدارها یک تفاهم نامه همکاری بین وزارت محیط زیست کره جنوبی و وزارت نیرو و دو تفاهم نامه همکاری بین شرکت‌های "کیتی و دیلیم" با شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به امضا رسید.

بر اساس این گزارش، در این تفاهم‌نامه‌ها با انعقاد قراردادی میان شرکت آب و فاضلاب کشور و شرکت «کی واتر» و «دیلیم» کره جنوبی بر اجرای تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در کشور، کاهش هدررفت توزیع آب در بوشهر و  تصفیه پساب‌ها و استفاده مجدد از آن‌ها در حوزه‌های صنعت و کشاورزی به ویژه در استان خوزستان تأکید شد.

 

کد خبر : ۳۹۸۳۴۹