خبرگزاری کار ایران

یک مقام مسئول در NPC در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد:

علت وقوع آتش‌سوزی‌های سریالی در پتروشیمی‌ها

بساق زاده با تاکید بر لزوم مراقبت از کنار هم بودن مواد سوختنی، اکسیژن و شعله؛ احتمال گزینه خرابکاری در حوادث اخیر را منتفی دانست.

علی‌محمد بساق‌زاده مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره دلایل وقوع حوادث آتش سوزی و انفجار پشت سر هم در بخش پتروشیمی به خبرنگار ایلنا گفت: بررسی حوادث در واحدهای نفتی و ساختمان‌ها نشان می‌دهد که اکثر حوادث بعد از ظهر و زمانی که هوا گرم است اتفاق افتاده بنابراین باید دلایل وقوع حوادث را در این ساعات جست‌و‌جو کرد.

وی افزود: در هر صورت هر کدام از آتش سوزی‌ها هم دلایل خاص خودش را دارد و اینگونه نیست که دلایل همه یکی باشد.

بساق زاده تصریح کرد: در حال حاضر آنچه اهمیت دارد اینکه باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود زیرا با توجه به اینکه مواد سوختنی، اکسیژن و حرارت و شعله در کنار هم اگر شرایط برایشان مهیا باشد ایجاد حادثه می‌کنند، لذا باید برای کنترل و مهارشان تدابیری اندیشیده شود.

وی ادامه داد: علاوه بر اقدامات پیشگیرانه باید شرایط  به گونه‌ای باشد که استانداردهای فنی رعایت شود.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه باید نسبت به کنار هم بودن مواد سوختنی، اکسیژن و شعله، کنار یکدیگر مراقبت داشته باشیم، احتمال گزینه خرابکاری در حوادث اخیر را منتفی دانست.

وی یادآور شد: هر کدام از حوادث رخ داده دلیل خاص خودش را دارد و هیچ یک به هم مربوط نیست و حوادث شبیه هم نیستند که یک عامل مشترک را دلیل همه بدانیم ضمن اینکه کسی نمی‌تواند به راحتی به تاسیسات دسترسی داشته باشد تا حادثه ایجاد کند.

بساق زاده با اشاره به اینکه منشا بیشتر حوادث اخیر در مجتمع های پتروشیمی فنی است، تاکید کرد: بعید است که حوادث اخیر هدایت شده و از پیش تعیین شده باشد.

وی نااگاهی و عدم رعایت برخی استانداردها را عامل بروز این حوادث دانست و گفت: این حوادث در یک شهر خاص نبوده و وابسته به فرد و مدیر خاصی نیست و در شهر های مختلف و دستگاه های مختلف بوده است و ارتباطی به مدیریت فرد ندارد. 

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار داشت: بیشتر زمینه آب و هوا و گرم و شدن هوا باعث بروز حوادث شده خطای نیروی انسانی نیز تاحدی دخیل بوده است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه مهم است اینکه مراقبت و دقت نیروی انسانی باید بیشتر شود  و مجددا بازبینی صورت گیرد تا از بروز حوادث پیشگیری شود.

کد خبر : ۳۹۸۳۰۵