خبرگزاری کار ایران

مجری طرح توسعه آزادگان جنوبی در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد:

ورود توتال به آزادگان به شرط برنده شدن در مناقصه

مرعشی گفت: ریسک کار در ایران بالاست بنابراین همین که یک شرکت اروپایی قبول کند در ایران کار کند نشان می‌دهد که در کشور ما چقدر ثبات وجود دارد.

محمود مرعشی مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره احتمال واگذاری توسعه فاز 2 میدان به شرکت توتال گفت: اینکه گفته می‌شود آزادگان جنوبی میدانی کم ریسک است و نباید به شرکت خارجی سپرده شود نمی‌تواند مبنای کار قرار گیرد زیرا آنچه مهم است، بحث سرمایه گذاری است.

وی افزود: در کل نمی‌توان گفت میادین نفتی کم ریسک و یا پر ریسکند، زیرا زمان است که اهمیت دارد در یک جا ممکن است حفاری سه ماه طول بکشد و در جای دیگر بیشتر به طول بینجامد.

 مرعشی تصریح کرد: ممکن است وزارت نفت تصمیم بگیرد که توسعه فاز 2 پروژه را نه با اتکا به منابع داخلی بلکه از طریق منابع خارجی انجام دهند و این سیاست گذاری است که وزارتخانه داشته و باید اجرایی شود.

وی تاکید کرد: بهرحال ما در کشوری زندگی می کنیم که نیاز به منابع مالی خارجی هم داریم و این رویه فقط مختص ما نیست، همه کشورهایی که اقتصاد پویا دارند از اینکه دیگر کشورها در پروژه‌هایشان سرمایه گذاری کنند؛ استقبال می‌کنند، لذا مجموعا این قضیه اتفاق بدی نیست.

مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی با بیان اینکه اگر شرکتی خارجی وارد پروژه کشور دیگری شود نشانه وجود ثبات در آن کشور است، خاطرنشان کرد: ریسک کار در ایران بالاست بنابراین همین که یک شرکت اروپایی قبول کند در ایران کار کند نشان می‌دهد که در کشور ما چقدر ثبات وجود دارد. 

وی تاکید کرد: اگر کشوری که توانمندی بالایی دارد در مناقصات ما شرکت و کار کند قطعا ما می‌توانیم از تکنولوژی روزشان هم استفاده کنیم. 

مرعشی درباره حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه‌ها نیز اظهار داشت: در حال حاضر 8 شرکت E&Pدر وزارت خانه تایید شدند و اینها شرکت‌های توانمندی هستند که می‌توانند کار کنند. 

وی در خاتمه یادآور شد: برای واگذاری توسعه میدان آزادگان جنوبی مناقصه برگذار می‌شود و ممکن است توتال برنده شود یا خیر. اما در هر صورت  یکی از بندهای آی.پی.سی این است که در قراردادها حتما باید یک جوینت ایرانی E&P هم باشد تا دانش را به شرکت‌های ایرانی منتقل کنند.

کد خبر : ۳۹۷۸۸۳