خبرگزاری کار ایران

معاون اقتصادی بانک مرکزی در جمع خبرنگاران؛

تسعیر ارز اثری بر پایه پولی و نقدینگی ندارد / تک نرخی شدن ارز فساد‌اور نیست

معاون اقتصادی بانک مرکزی افزایش سرمایه بانک های دولتی از محل تسعیر ارز را بخشی از برنامه نهاد پولی کشور برای اصلاح نظام بانکی و همسو با اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ارزیابی کرد و گفت: این موضوع در تبصره 35 لایحه اصلاح بودجه 95 در دست پیگیری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا پیمان قربانی ، معاون اقتصادی بانک مرکزی در حاشیه آیین رونمایی از شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران در جمع خبرنگاران درباره نگرانی مجلس شورای اسلامی برای تسعیر ارز که موجب رد کلیات لایحه اصلاح قانون بودجه در کمیسیون تخصصی شد، اظهار داشت: دولت قصد دارد تصویب این لایحه را بار دیگر در صحن علنی مجلس پیگیری کند.

قربانی درباره نگرانی‌های مجلس در این زمینه گفت: می‌توان با ارایه توضیحات لازم به نمایندگان، هرگونه نگرانی نمایندگان را در این زمینه رفع کرد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی افزایش سرمایه بانک های دولتی از محل تسعیر ارز را بخشی از برنامه نهاد پولی کشور برای اصلاح نظام بانکی و همسو با اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ارزیابی کرد و گفت: این موضوع در تبصره 35 لایحه اصلاح بودجه 95 در دست پیگیری است.

تسعیر ارز اثری بر پایه پولی و نقدینگی ندارد

وی تاکید کرد در نهایت بانک مرکزی و دولت تابع تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این رابطه است و اجرای این امر در این طرح پیشنهادی تقدیم شده به هیچ عنوان قرار نیست آثار پایه پولی و نقدینگی داشته باشد و این مکانیسمی است که از سوی دولت عنوان شده و مجلس شورای اسلامی هر گونه نگرانی در این زمینه را برطرف خواهد کرد دولت نیز در این زمینه توضیحات لازم را ارائه خواهد داد و نهایتا بر اساس جمع بندی صورت گرفته کار پیش خواهد رفت.

تک نرخی شدن ارز فساد‌اور نیست

قربانی در پاسخ به این پرسش که آیا تک نرخی شدن  ارز فساد آور است؟ نیز افزود: تک نرخی شدن نه تنها فسادآور نیست بلکه چند نرخی شدن همیشه فساداور بوده در سالهای اخیر به واسطه شرایطی که در امور اقتصادی و تحریم ها بوده و فشارهایی که در این خصوص بر اقتصاد وارد شده به ناچار رژیم چندگانه نرخ ارز را برای تثبیت شرایط اقتصادی بانک مرکزی در پیش گرفته است و این قضیه هیچ گاه مطلوب ما نبوده و از بین خواهد رفت و گشایش‌های بیشتری در فعالیت های بانک مرکزی صورت خواهد گرفت و پروژه یکسان سازی نرخ ارز اجرا خواهد شد وامسال با فراهم شدن شرایط پروژه کلید خواهد خورد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی در مورد کاهش نرخ سود بانکی نیز افزود: یکی از موارد هدایت نرخ سود بانکی در مسیر صحیح آن بوده تورم در محدوده تک رقمی و نشانه‌هایی هم که از تورم نقطه به نقطه و تورم 12 ماهه بوده این مسیرتک رقمی همچنان استمرارا خواهد داشت در عین حال شاهد آن هستیم که نرخ های سود به دلیل تنگنای اعتباری از چسبندگی  برخوردار بوده و سطوح بالایی داشته که هم به تصمیمات مصرف هم در سرماهی گذاری در جامعه لطمه بزندو مطلوب بانک مرکزی نباشد.

قربانی تصریح کرد: بانک مرکزی همواره دنبال این بوده که سپرده گذاران از سپرده گذاری در بانکها متضرر نشوند و ارزش پولشان به خوبی حفظ شود و در عین حال اجحافی هم به بخش تولید و سرمایه گذاری در کشور نباید صورت گیرد و توازن و تعادل بین منافع سپرده گذاران و تسهیلات گیرندگان باشد .

کاهش نرخهای سود به روش غیر دستوری

معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود: آنچه بانک مرکزی از سال گذشته به دنبال آن بوده این است که به شیوه غیر دستوری بتواند نرخ های سود را پایین اورد و همگام با نرخ تورم کند.

وی با بیان اینکه اقداماتی هم در دوران گذشته  صورت گرفته است افزود: بانک مرکزی این گام را در گذشته برداشته است و نگرانی‌هایی در خصوص مسکن و ارز و سایر موارد وجود داشت و همواره ما موضوع ایجاد تعادل بین دارایی ها مطرح کرده ایم کما اینکه در اقدام اخیر هم هیچ کدام از بازارهای دارایی دچار تلاطم نشدند اما در عین حال نشانه های مثبتی را در بازارهای دیگر مشاهده می کنیم.

بازار از آرامش خوبی برخوردار است

وی افزود: در بخش مسکن شاهد آن هستیم که متقاضیان مصرفی وارد بازار شده اند و این قضیه مهمی است که تعداد معاملات رو به افزایش است و از سوی دیگر چالشی جدی نداشتیم و هدفی که دنبال می شد برای اینکه متقاضیان واقعی وارد بازار شوند صورت گرفته است در عین حال بازار مسکن هم دچار مسئله سفته بازی نشود.

وی در خاتمه گفت: هم اکنون شاهد آنیم که بازار از آرامش خوبی برخوردار است و هم عرضه‌کنندگان و هم متقاضیان به خوبی در این بازار فعالند و در ماههای آینده این روند آرامش را خواهیم داد.

 

 

کد خبر : ۳۹۷۸۷۶