خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

ارمغان برجام برای صنعت نفت/ امنیت سرمایه‌گذاری، بزرگ‌ترین مزیت برجام

بغازیان گفت: در زمان تحریم کشورها می‌ترسیدند که از ایران نفت بخرند، انتقال پول به کشور سخت بود و امنیت سرمایه گذاری وجود نداشت.

آلبرت بغازیان کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به برخی دستاوردهای برجام در بخش صنعت نفت، گفت: آنچه بعد از برجام بیش از همه به آن نیاز داشتیم ایجاد فضای امن اقتصادی و سرمایه گذاری در کشور بود. برجام ثابت کرد که ایران وارد جنگ نمی‌شود و آمریکایی‌ها نیز گزینه جنگ را کنار می‌گذارند و خودشان را متعهد به تعهدات برجام می‌دانند. لذا احتمال درگیری و ورود به وضعیت جنگی منتفی شده است.

وی افزود: برجام و ایجاد فضای امن به سرمایه‌گذاران فرصت انتخاب برای ورود به پروژه‌های ایران به خصوص در بخش نفت و گاز که بزرگترین مزیت کشور است، را فراهم کرد. لذا اکنون شاهد بسیاری از رفت و آمدها از سوی شرکت‌ها و هیئت‌های خارجی به کشور هستیم.

بغازیان تصریح کرد: اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که باید به اقدام منتهی شود. البته تعلل کنونی در انعقاد قراردادها هم به این دلیل است که به انتخابات آمریکا برخورد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در هر صورت برجام باعث شد که هم فضا امن شود هم سرمایه گذاران با اطمینان خاطر بیشتری وارد کشور شوند و نگرانی جانی و مالی نداشته باشند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: البته ایران نیز به این نتیجه رسیده که در بخش نفت نمی‌تواند به منابع داخلی متکی باشد و باید با شرکت‌های خارجی هم به لحاظ سرمایه گذاری و هم در بخش انتقال تکنولوژی شریک شود. لذا تغییراتی در قراردادهای قبلی به وجود آمد و نوع سوم قراردادها را تدوین شد.

وی یادآور شد: شرکت‌های خارجی بندهای تغییر یافته در قراردادهای جدید ایرانی را پذیرفته اند و حال خودمان باید به این نتیجه برسیم که چگونه عمل کنیم. 

بغازیان به بحث تسهیل در انتقال مطالبات به کشور نیز اشاره کرد و گفت: در زمان تحریم کشورها می‌ترسیدند که از ایران خرید کنند اما اکنون این مراودات تسهیل شده است. ضمن این که در بخش انتقال درآمدهای نفتی به کشور نیز با توجه به گشایش‌هایی که در بخش سوئیفت حاصل شده انتقال پول به کشور کم هزینه‌تر شده است.

کد خبر : ۳۹۶۹۵۳