خبرگزاری کار ایران

رئیس پژوهشکده بیمه در گفتگو با ایلنا:

زیان نرخ‌شکنی شرکت‌های بیمه متوجه مشتری است

امیر صفری گفت: متاسفانه در سال­‌های اخیر بیمه­‌گران داخلی به جای رقابت در کیفیت ارایه خدمات بیمه‌­ای، عمدتاً به رقابت قیمتی و نرخ‌شکنی به منظور دستیابی به سهم بازار یکدیگر روی آورده‌اند که برآیند آن به شدت برای صنعت بیمه مخرب است و آسیب پذیری بیمه گران را به شدت افزایش داده است.

امیر صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این پرسش که وضعیت رقابت‌پذیری شرکت‌های بیمه داخلی با شرکت‌های بیمه خارجی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ ، گفت: طبعاً بیمه‌گران کشورهای توسعه یافته در مقایسه با شرکت‌های بیمه‌ای داخلی، هم از قدرت مالی بیشتر و هم از نیروی انسانی متخصص‌تر و باکیفیت‌تری برخوردارند. این موضوع باعث می‌­شود که توان ارائه خدمات بهتر و بیشتری داشته باشند. هم‌چنین، این شرکت‌ها به تجربیات بیشتر، تکنولوژی برتر، دانش روز، سرمایه بالاتر و محصولات متنوعی دسترسی دارند که بیمه‌گران ایرانی بطور نسبی فاقد آن هستند.

وی افزود: در کنار آن، شرکت‌­های بیمه ایرانی ضعف­‌هایی ساختاری در مدیریت ذخایر، مدیریت ریسک، حاکمیت شرکتی، نرخ گذاری و ... دارند که طبعاً در فضایی رقابتی با رقبایی قدرتمند، می‌تواند به ضرر آنها تمام شود.

صفری تصریح کرد: متاسفانه در سال­‌های اخیر بیمه­‌گران داخلی به جای رقابت در کیفیت ارایه خدمات بیمه‌­ای، عمدتاً به رقابت قیمتی و نرخ شکنی به منظور دستیابی به سهم بازار یکدیگر روی آورده‌اند که برآیند آن به شدت برای صنعت بیمه مخرب است و آسیب پذیری بیمه گران را به شدت افزایش داده است.

رئیس پژوهشکده بیمه افزود: در واقع همان اتفاقی که در بانک‌ها افتاده، در صنعت بیمه نیز رخ داده است. به این شکل که همان طور که بانک‌ها برای تامین نقدینگی، سود بانکی را بصورت غیر اصولی و غیرفنی افزایش داده‌اند تا سهم بازار را از یکدیگر تصاحب کنند و نقدینگی فراهم کنند، شرکت‌های بیمه نیز برای تصاحب سهم یکدیگر و دسترسی به نقدینگی برای پرداخت خسارت‌های قبلی، نرخ‌ها را غیراصولی کاهش داده اند.

وی با بیان اینکه بیشترین ضرر از کاهش نرخ ها متوجه مشتری است؛ گفت: به این طریق شرکت‌های بیمه آسیب پذیر و ضعیف می‌شوند و ناتوانی شرکت بیمه، بیشترین آسیب را به مشتری وارد خواهد کرد.

صفری خاطر نشان کرد: بنابراین شرکت‌های بیمه ایرانی که خود و یکدیگر را از طریق نرخ شکنی تضعیف کرده اند، در عرصه رقابت بین المللی، نسبت به رقبای خود از کشورهای توسعه یافته، در موضع به مراتب ضعیف‌تری قرار خواهند گرفت. شرکت‌های بیمه ایرانی تاکنون نتوانسته‌اند در بازارهای خارجی بطور چشم گیری نفوذ کنند و از این توان و تجربه برخوردار نیستند و لذا در صورت باز شدن درها بازار را به رقبا واگذار خواهند کرد.

وی گفت: من فکر می کنم که حتی با وجودی که رقبای خارجی، بازار ایران را به خوبی نمی‌شناسند اما در صورت ورود آنها و بازگذاردن دست آنها، بیمه گران قدرتمند خارجی بتوانند بهتر از رقیبان داخلی عمل کنند. حدس من این است که بخش بزرگی از بازار را از دست شرکت‌های داخلی خارج خواهند کرد.

رئیس پژوهشکده بیمه در خاتمه خاطر نشان کرد: شرکت‌های خارجی برتری‌های زیادی دارند و ضعفهای خود را برطرف کرده اند. اما به هرحال در صورت ورود بازیگران خارجی، مشتریان بیمه ایرانی به دلیل رقابتی‌تر شدن فضا، منتفع می‌شوند.

کد خبر : ۳۹۶۷۰۴