خبرگزاری کار ایران

طیب نیا:

مدیریت کاهش نرخ تورم توسط دولت یازدهم در نیم قرن اخیر کم سابقه بوده است

asdasd
کد خبر : ۳۹۵۵۴۷

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: همواره تلاش کرده ایم از دانش اقتصادی و تجربه نخبگان و گنجینه ارزشمند متخصصان داخلی برای بهبود شرایط کشور استفاده کنیم.

به گزارش ایلنا به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و  دارایی، علی طیب نیا در دیدار با مدیران استانی وزارت متبوع خود در این استان گفت: وجود اشکالات اساسی در سیاست های اقتصادی کشور در دهه های گذشته همواره موجب رکود اقتصادی کشور شده و نگرانی نسل جوان و جویای کار را در پی داشته است.

وی افزود: در سه سال اخیر علیرغم تداوم تحریمها و کاهش شدید قیمت نفت در بازار جهانی، سیاست های دولت نتیجه داده و در یک روند نزولی و مستمر، نرخ تورم نقطه به نقطه از 45 درصد به 7 درصد کاهش یافته که از دهه 50 تاکنون بی سابقه بوده است.

وی تصریح کرد: بازخوانی تجربیات سالهای گذشته این نتیجه را حاصل میکند که عموما با کاهش قیمت نفت، نرخ تورم و رکود افزایش پیدا می کند، لیکن در سه سال اخیر با وجود تمامی تحریم ها و کاهش قیمت نفت، شاهد کاهش تورم بوده ایم و بازار سکه، طلا و ارز نیز از آرامش نسبی برخوردار بوده است.

طیب نیا افزود: رشد اقتصادی در سال 93 مثبت شد و در سال جاری با برداشته شدن نسبی تحریم ها، گشایش امور در بعضی حوزه ها به چشم می خورد. به طوری که در حوزه فروش نفت افزایش یک میلیون بشکه ای را شاهد هستیم و در بحث نقل و انتقالات پول هم در مقایسه با زمان تحریم ها مشکلات مان به حداقل رسیده است. همچنین گشایش های خوبی در حوزه مسائل بانکی ایجاد شده و ما را برای رسیدن به رشد 8 درصدی در برنامه ششم توسعه امیدوار می کند.

وی ابراز داشت: در برنامه تهیه شده برای وزارت اقتصاد بر مسائلی همچون رشد اقتصادی، تأمین مالی پایدار دولت، انضباط مالی، اقتصاد مقاومتی و... تأکید کرده ایم و امیدواریم نصب العین تمامی سازمانهای وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار گرفته و به مرحله عمل درآید.

وی با بیان این که اکنون مقطع مهم تاریخ اقتصاد ایران است، گفت: اگر در این مقطع مهم و کلیدی موفق نباشیم و پرو‍‍ژه هایی که قول داده ایم را عملی نکنیم، باید نگران آینده اقتصاد کشورمان باشیم.

وی فعالان اقتصادی را فرماندهان جنگ اقتصادی امروز دانست و گفت: زمانی دشمن با تحمیل جنگ هشت ساله، تمامیت ارضی ما را تهدید می کرد که ملت با تمام وجود ایستادند و از شرف و غیرت خود دفاع کردند، اکنون ما دچار یک جنگ به مراتب سخت تر در عرصه اقتصاد هستیم. دشمن وقتی از جنگ رودررو نتیجه نگرفت، از راه های اقتصادی و فرهنگی وارد شده و با تحلیل شرایط ما، نقاط آسیب مان را نشانه رفته اند.

طیب نیا ادامه داد: متأسفانه بعضی موضع گیری های داخلی هم به دشمنان کمک کرد و موجب ضعف اقتصاد و وارد شدن تحریم ها و ضربات بسیاری شد.

وزیر اقتصاد افزود: دچار حاشیه نشویم و اجازه ندهیم دوباره تندروی ها و افراط گریها کشور را به سمت بحران های اقتصادی ببرد. باور داشته باشیم یک برنامه عملیاتی و مدبرانه ما را از روزمرگی ها نجات می دهد.

وی با بیان این که سیستم های بانکی، نفت و بیمه عملکرد موفقی در دوران تحریم داشته اند، خاطرنشان کرد: اینکه توانستیم در تحریم، قدرت تاب آوری مدیریت مان را افزایش دهیم و در شرایط سخت و تحریم مقاومت نماییم، دستاوردی ارزشمند است.

این گزارش می افزاید،در این ابتدای  نشست مذکور، سید مهدی رمضانی مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های مجموعه خود، پیشنهاداتی را بدین شرح مطرح کرد: حمایت از تصویب فاینانس طرح های بزرگ استان، حمایت از استفاده از منابع نهادهای مالی بین المللی برای پروژه های عام المنفعه، تفویض اختیارات تسهیلات موضوع ماده 35، هدایت سرمایه های خرد خارجی به تولید استان و... همچنین تعدادی از مدیران استانی مباحث مبتلابه حوزه های خود را بیان کردند.َ

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز