خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

روایتی دیگر از صف آرایی ایران در برابر دشمن دیروز / سکوی برتر طلای سیاه، از آنِ ایران

طرف عراقی در میدان‌های مشترک با آزادگان شمالی و جنوبی و یاران شمالی و جنوبی 200 هزار بشکه در روز برداشت می‌کند، ما نیز تا سه ماه آینده در همین میادین 200 هزار بشکه برداشت خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اینجا غربی‌ترین نقطه کارون در نزدیکی مرز عراق است، سرزمینی که روزگاری در جنگ تحمیلی با عراق بارها مورد حمله و اصابت گلوله قرار گرفته بود؛ اما امروز خاکریزی دیگر است و باز هم از جنس مبارزه؛ این بار نه برای دفاع از سرزمین مادری که برای گرفتن حق مردم ایران از ذخایر خدادادی؛ میلیاردها بشکه طلای سیاه در اینجا مدفون است و برداشتش مبارزه‌ای از جنس همت می‌طلبد؛ رقیب تمام همت خود را بکار بسته تا در این میدان رقابت و نه جنگ هرچه بیشتر سهم بری کند، ما نیز  هم. 

اینجا یکی از 18 میدان مشترک نفتی است که در اولویت توسعه وزارت نفت قرار گرفته و شامل 5 میدان آزادگان شمال وجنوبی، یاران شمالی و جنوبی و آزادگان است. 

آن سوی مرز طرف عراقی با بکارگیری شرکت های بزرگ نفتی دنیا و تجهیزات بروز در میدان‌های مشترک با آزادگان شمالی و جنوبی و یاران شمالی و جنوبی 200 هزار بشکه در روز برداشت می‌کند، ما نیز عقب نیستیم، تا سه ماه آینده در همین میادین 200 هزار بشکه برداشت خواهیم داشت و با عراقی‌ها مساوی می‌کنیم.

تا پایان سال 315 هزار بشکه در روز از غرب کارون برداشت می‌کنیم

میرکاوه موسوی حسینی مدیر برنامه ریزی و کنترل پروژه شرکت مهندسی و توسعه نفت در بازدیدی که هفته گذشته خبرنگاران از این میادین داشته‌اند اعلام کرد که تولید روزانه نفت از مجموع میدان‌های مشترک غرب کارون امسال به حدود ۳۱۵ هزار بشکه در روز رسیده است.

به گفته وی هم اکنون بالغ بر ١٧٠ هزار بشکه نفت از میدان های یادآوران و آزادگان شمالی و ٥٠ هزار بشکه نفت از آزادگان جنوبی برداشت می‌شود که با احتساب افزایش برداشت از یاران شمالی به ٣٠ هزار بشکه در روز تا پایان شهریورماه امسال و افزایش ٦٠ هزار بشکه ای آزادگان جنوبی تا پایان سال، تولید روزانه نفت از میدان‌های مشترک غرب کارون، امسال به حدود ٣١٥ هزار بشکه در روز می‌رسد.

وی میزان تولید نفت طرف عراقی در بخش مرزی مشترک با میدان های آزادگان و یاران را ۲۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد و گفت: تا سه ماه آینده با افزایش تولید از میدان های یاران شمالی و آزادگان جنوبی، تولید نفت ایران و عراق برابر می‌شود.

5 میلیون بشکه صادرات نفت در 100 روز از یک میدان

وزارت نفت تمام تلاش خود را جهت رسیدن به آنچه هدف گذاری کرده بکار بسته است. 

اکنون اهداف فاز اول آزادگان شمالی محقق شده است درست است که به دلیل واقع شدن در هورالعظیم و برخی مشکلات زیست محیطی دچار تاخیر در اجرا شد اما حالا به طور متوسط روزانه 73 هزار بشکه نفت و 39 میلیون فوت مکعب گاز از آن برداشت می‌شود و بعد از گذشت 100 روز توانسته‌ایم که 5 میلیون بشکه نفت از این میدان صادر کنیم.  

طبق گفته کرامت بهبهانی مجری طرح احتمالا توسعه فاز دوم این پروژه به سی ان پی سی آی چین سپرده شود.

حدود 33 میلیارد بشکه نفت خام را در خود جای داده است .در سال 1376 کشف شده و با مساحتی حدود ٤٦٠ کیلومتر مربع بخشی از میدان نفتی آزادگان است که در حدود ١٢٠ کیلومتری غرب اهواز در منطقه مرز مشترک بین ایران و عراق در جنوب غرب ایران واقع شده و در بخش عراق به نام مجنون از آن یاد می شود.

برجام هزینه تولید را نصف کرد

قرار داد توسعه میدان آزادگان جنوبی در سال 89 با سی ان پی سی آی چین بسته شده بود در سال 93 به دلیل عدم پیشرفت و تحقق آنچه هدف گذاری شده بود، فسخ شد و  با این خلع ید چین، شرکت‌های ایرانی درهمان سال 93 عملیات حفاری 185 حلقه چاه را آغاز کردند.

مرعشی مجری طرح توسعه این میدان معتقد است که در زمان آغاز حفاری هزینه حفر هر حلقه چاه 12.5میلیون دلار بود اما امروز با توجه به لغو تحریم‌ها هزینه حفاری هر حلقه چاه به7.5 میلیون دلار رسیده است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال97، 320 هزار بشکه از توسعه فاز اول غرب کارون محقق شود.

طبق برنامه ریزی در فصل پاییز 110 هزار بشکه تولید زودهنگام از این میدان خواهیم داشت و فاز دوم آن نیز طبق برنامه ریزی شرکت نفت در قالب آی پی سی معرفی خواهد شد.  

میدان نفتی یاران به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود که در بخش یاران شمالی شرکت ملی نفت ایران میزان نفت درجا را معادل 998 میلیون بشکه تخمین زده است که با احتساب ضریب بازیافت 5.3 درصد حدود 52٫48 میلیون بشکه نفت خام این میدان قابل استحصال خواهد بود.

صف آرایی دکل‌های ایرانی در نقطه صفر مرزی

یاران شمالی در نقطه صددرصد صفر مرزی واقع شده، پروژه‌ای صددرصد ایرانی که  چاه‌های آن چسبیده به مرز است. 

به گفته آرش باقرزاده مجری طرح توسعه این میدان، پروژه در دو سال اول در شرایط تحریم و مشکلاتی که با پیمانکار وجود داشت توسعه خوبی نداشته اما در سال 93 توانسته 31.5 درصد و در سال 94، 42درصد پیشرفت داشته باشد که این میزان پیشرفت در کشور بی‌سابقه بوده است.

تا آخر شهریور 30 هزار بشکه در روز نفت و در بخش گاز نیز تا اوایل آذر 12 میلیون فوت مکعب گاز تحویل داده خواد شد. این میدان در وسط هور واقع شده است.

میدان یاران جنوبی در ١٣٠ کیلومتری غرب اهواز در منطقه مرز مشترک ایران و عراق (محدوده طلاییه) در جنوب غرب کشور قرار دارد  جهت تولید 50 هزار بشکه در روز هدف گذاری شده است. 

تاخیر چینی‌ها را جبران کردیم، از عراق هم جلوتریم

یادآوران هم از میدان های نفتی مشترک ایران است که در استان خوزستان در 70 کیلومتری جنوب غربی شهر اهواز و شمال خرمشهر، واقع شده است. حجم نفت درجای این میدان نفتی 31 میلیارد بشکه برآور شده است، در مجاورت میدان سندباد که یکی از میدان های نفتی عراق است قرار دارد و از دو منطقه کوشک و حسینیه تشکیل شده و در منطقه حسینیه با کشور عراق مشترک.

از این میدان دو نوع نفت سنگین و نفت سبک به ترتیب از دو لایه سروک و فهلیان تولید می‌شود.  

 تا 5 ماه گذشته کشور عراق از این میدان در سمت خود تولیدی را آغاز نکرده بود اما ما توانسته‌ایم با تولید زودهنگام 20 هزار بشکه در روز در سال 90 برداشت داشته باشیم و در مرحله دوم نیز آن را به 50 هزار بشکه در روز رسانده‌ایم.

هادی نظرپور مجری طرح توسعه این میدان هفته گذشته به خبرنگاران گفت که تیم ایرانی توسعه دهنده این میدان توانسته تاخیر سینوپک چینی را 60 درصد جبران کند.

وی گفت که در این پروژه 72 درصد نیروی بومی بکار گرفته شده  و در حال حاضر از این میدان 100 هزار بشکه در روز تولید می‌شود که 15 هزار بشکه نیز بیش از تعهد اولیه است.

گزارش از زهرا قلی پور

کد خبر : ۳۹۵۱۷۱