خبرگزاری کار ایران

مجری طرح میدان آزادگان جنوبی:

افزایش 60 هزار بشکه تولید در آزادگان جنوبی تا 5 ماه آینده/هزینه تولید نفت پس از برجام نصف شد

asdasd
کد خبر : ۳۹۳۹۰۲

مرعشی گفت: این که گفته می شود پروژه آزادگان به شرکت توتال واگذار شده صحت ندارد و قرار است توسعه این میدان در غالب IPC به مناقصه گذاشته شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ محمود مرعشی مجری طرح میدان آزادگان جنوبی در حاشیه بازدید خبرنگاران از این میدان مشترک با عراق اظهارداشت: در سال 93 همکاری ما با شرکت CNPCI  چینی فسخ شد و مطابق برنامه شرکت ملی نفت قرار شد که فاز اول آن با استفاده از منابع داخلی اجرا شود.

وی افزود: در همان زمان تولید زود هنگام 50 هزار بشکه ای را از این میدان داشتیم اما با ترک شرکت چینی در سال 93 عملیات حفاری 185 حلقه چاه را اغاز کردیم و در حال حاضر با 19 دکل در حال حفاری هستیم.

وی میزان حفاری در این میدان را 270 هزار متر مربع و تعداد حلقه های چاه آماده را 38 حلقه چاه عنوان کرد وافزود: تمامی شرکت های حفار در میدان آزادگان جنوبی داخلی هستند و مناقصات آن در سال 93 انجام شده است.

مرعشی اظهارداشت: در زمان آغاز حفاری هزینه حفر هر حلقه چاه 12.5میلیون دلار بود اما امروز با توجه به لغو تحریم ها هزینه حفاری هر حلقه چاه به7.5 میلیون دلار رسیده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ازتعداد چاه های این میدان 132 حلقه چاه تعیین تکلیف شده و 53 حلقه چاه هنوز باقی مانده که طبق برنامه در حال مناقصه برای آنها هستیم.

وی افزود: در بخش تحت الارضی از سال 93 تاکنون 50 فقره مناقصه برگزار شده که به نتیجه رسیده و در حال اجرا هستند و تمامی پیمانکاران نیز ایرانی هستند و از این مجموعه مناقصه ها یک واحد اصلی فراورش درحال مناقصه است که تا پایان شهریور به نتیجه می رسد تا 120 هزار بشکه تولید تعیین تکلیف شود.

وی با ابراز امیدواری از اینکه تا پایان سال97، 320 هزار بشکه  فاز اول توسعه غرب کارون محقق شود خاطرنشان کرد: سال گذشته برخی مشکلات مالی داشتیم که ابتدای سال جاری حل شده و اکنون تا پایان فاز اول مشکل این چنینی نداریم لذا طبق زمانبندی برنامه ریزی شده 200 هزار بشکه تولید محقق می شود.

وی با اشاره به اینکه در کنار تولید فاز اول و زودهنگام افزایش تولید نیز داشته ایم گفت: این افزایش تولید در حال انجام است تا میزان تولید زودهنگام به 110 هزار بشکه افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه در مرحله اول افزایش تولید 30 هزار بشکه تا شهریور 95 و در فاز دوم نیز 30 هزار بشکه تا آذرماه هدف گذاری شده یادآور شد بنابراین طبق برنامه ریزی پاییز 110 هزار بشکه تولید زودهنگام از این منطقه خواهیم داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فاز دوم آزادگان طبق برنامه ریزی شرکت نفت در قالب قراردادهای IPC  ارایه خواهد شد بیان داشت: فعلا برای فاز دوم تا زمانی که تکلیف فاز اول مشخص نشود برنامه ای نداریم.

مرعشی درباره مذاکرات با شرکت توتال برای توسعه فاز دوم این میدان اظهار داشت: در سفر رییس جمهور به فرانسه مذاکراتی با بعضی از شرکتها از جمله توتال صورت گرفت و این شرکت علاقمندی خود را جهت همکاری در پروژه های نفتی ایران اعلام کرد و سه پروژه تعریف کرده بودند که علاقمند به همکاری در آن هابوده اند.

وی ادامه داد: این که گفته می شود پروژه آزادگان به شرکت توتال واگذار شده صحت ندارد و قرار است توسعه این میدان در غالب IPC به مناقصه گذاشته شود وشرکت توتال نیز فقط پروپزال فنی و طرح جامعه ارایه می دهند و پس از بررسی می توانند در مناقصه شرکت کنند.

وی با  اشاره به اینکه پروژه های غرب کارون به دلیل حساسیت میادین مشترک تعدادی از آنها امسال از طریق مناقصه واگذار خواهد شد اظهار کرد: این پروژه ها بعد از تعیین تکلیف IPC از طریق مناقصات بین المللی واگذار خواهند شد ضمن اینکه باید گفت در قراردادهای IPC شرکت های خارجی در کنار شرکت های E&P ایرانی کار می کنند.

مرعشی یادآور شد: فعلا تمام تلاش و تمرکز ما روی فاز اول آزادگان جنوبی است و بحث جدی راجع به این که توسعه میدان به توتال داده شود مطرح نیست.

وی درباره تاثیر برجام در اجرای پروژه ها تصریح کرد: قبل از برجام بر روی تهیه برخی کالاها مشکل داشتیم اما اکنون با بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی مذاکراتی را آغاز کرده و بعضا قراردادهای نیز منعقد شده  که تا قبل از این اتفاق نمی افتاد.

وی درباره نحوه تولید وتوسعه در طرف عراقی میدان تصریح کرد: شرایط ما نسبت به عراق متفاوت است زیرا نوع قرارداد نیز فرق می کند با توجه به اینکه این کشور با قراردادهای مشارکت production sharing کار می کند.

مرعشی درباره تکمیل بخش گاز فاز نخست طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی نیز گفت: تکمیل و بهره برداری از این طرح بستگی به سرعت پیشروی عملیات در NGL ٣٢٠٠ دارد. 

وی درباره همکاری با اینپکس ژاپن در پروژه ها نیز گفت: این شرکت نیز اعلام آمادگی کرده است و پیش بینی می کنیم هر زمان که مناقصه ها برگزار شود در مناقصه ها شرکت کند.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز