خبرگزاری کار ایران

تصویب سند جهانی طرح شکوفایی قزوین در سازمان ملل

asdasd
کد خبر : ۳۹۰۵۱۷

شهردار قزوین از تصویب سند پایلوت جهانی اجرای طرح شکوفایی شهر قزوین در سازمان ملل طی یک ماه آینده خبر داد و گفت: قطعا شکوفایی شهری (CPI) مدلی پیشرفته برای رسیدن به بازآفرینی شهری محسوب می‌شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مسعود نصرتی اعلام کرد: سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۵ از طریق UN هبیتات برنامه‌ای را اعلام کرد که براساس آن قرار شد شهرهای با ۵ شاخصه اعلام شده، خود را کاندیدا کرده و در لیست رقابتی انتخاب شهر پایلوت برای اجرای طرح شکوفایی شهری (CPIMC) قرار گیرند.

وی در ادامه افزود: ظرف دو هفته‌ای که برای این منظور مقرر شده بود ۶۸ شهر از بین ۳۴ کشور کاندیدا شدند که قزوین نیز از ایران در این لیست قرار گرفت. این شهر با توجه به ویژگی‌های خاص خود و همچنین حمایت‌های صورت گرفته از سوی دولت توانست با عبور از ۳ مرحله به عنوان شهر پایلوت انتخاب شود.

شهردار قزوین با بیان اینکه در این راستا سندی نیز برای این شهر تهیه شد اضافه کرد: با همکاری کامل تمام مدیران استان و شورای شهر قزوین موفق شدیم براساس همراهی یک شورای راهبری این برنامه را هدایت کرده و آن را در اختیار مشاورین سازمان ملل قرار دهیم. در حال حاضر برنامه مصوب شده برای اجرای طرح شکوفایی شهری در قزوین در این سازمان وجود داشته که ۱۵ و ۱۶ مردادماه سند پایلوت جهانی آن به تصویب خواهد رسید.

وی در این خصوص خاطرنشان کرد: ما امیدواریم با برخورداری از این سند در برنامه‌های آتی سازمان ملل که با فاصله‌ای حدودا ۲ ماه یک‌بار برگزار می‌شود حضور سرمایه‌گذاران، بانک‌های جهانی و بنگاه‌های اقتصادی را در شهر قزوین شاهد باشیم. تلاش داریم تا بدین طریق آن دسته از نیازهای مورد نظر این شهر پایلوت که دیگر صاحب سند مورد تایید سازمان ملل شده است برطرف و براین اساس به یک شهر با آدرس برای معرفی در سطوح بین‌المللی تبدیل شویم.

نصرتی با تاکید براینکه قزوین اولین شهری است که در این عرصه سنجش روی آن صورت گرفته است گفت: پروژه‌های مورد نظر در این طرح با کمک آژانس‌های سازمان ملل و سایر بخش‌های ذکر شده به زودی در این شهر اجرا خواهد شد، به گونه‌ای که می‌توانیم آن را به عنوان شهری ایرانی-اسلامی پایدار برای سایر شهرهای جهان نام ببریم.

این مقام مسئول با اشاره به این مطلب که در صورت تحقق این برنامه‌ها تعریف مفهوم شکوفایی شهری مشخص می‌شود افزود: اصلاحیه‌ای که ما نسبت به ۶ شاخصه CPI در حوزه معنویت انجام دادیم با اجرای این برنامه‌ها برای همگان تعریف خواهد شد. ما در این راه ادعا داریم اگر صاحب کالبد زیبا و موجهی باشیم و هویت و اصالت نداشته باشیم در شهرها به موفقیت نرسیده‌ایم، در حقیقت این شکوفایی شهری است که تبدیل به خوشبختی شهری می‌شود.

شهردار قزوین همچنین اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به حکم سازمان ملل موظف هستیم که موضوع شکوفایی شهری برای شهرهای اسلامی در منطقه ایران و آسیا را با هماهنگی این سازمان دنبال کنیم.

وی دارا بودن جمعیت ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر، برخورداری از پیشینه تاریخی مناسب، محسوب شدن شهر به عنوان مرکز، برخورداری از روابط بین‌المللی و ویژگی‌های اقتصادی را  شاخصه‌های لازم برای شهرهای نامزد در این رقابت اعلام کرد و گفت: شهر قزوین با ارائه اسنادی از این شاخصه‌ها و دفاع از آن‌ها موفق به دست‌یابی به این مرحله شد. ما  در سطح استان از همراهی ویژه اداره کل راه و شهرسازی، استانداری و سازمان برنامه‌ریزی و سایر بخش‌های مرتبط در این راه بودیم و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نقش مهمی را در این بخش ایفا کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز