خبرگزاری کار ایران

علی دیواندری در گفت‌وگو با ایلنا عنوان کرد:

صورت‌های مالی جدید برای ارتباط با بانک‌های خارجی لازم است

علی دیواندری گفت: فرمت جدید صورت‌های مالی نظام بانکی که از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده است استانداردهای کشور را به فرمت‌های بین‌المللی نزدیک می‌کند و شفافیت بیشتری را ایجاد خواهد کرد.

علی دیواندری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد فرمت جدید صورت‌های مالی جدید و الزام رعایت آن از سوی بانک‌ها، اظهار داشت: فرمت جدید صورت‌های مالی نظام بانکی که از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده است استانداردهای کشور را به فرمت‌های بین‌المللی نزدیک می‌کند و شفافیت بیشتری را ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه فرمت جدید حسابرسی برای بحث پیاده‌سازی بانکداری بدون ربا و رعایت الزامات شرعی مناسب‌تر است گفت: با توجه به فضای امروز کشور که پس از برجام نیاز به تعامل بیشتر بانک‌ها با بانک‌های بین‌المللی وجود دارد دنیا از ما صورت‌های مالی شفاف همراه با یادداشت‌های مؤثر در زمینه ریسک طلب می‌کند و فرمت جدید صورت‌های مالی می‌تواند کمک موثری در این زمینه باشد.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی در خصوص اختلاف بین بانک مرکزی و سازمان حسابرسی تصریح کرد: سازمان حسابرسی معتقد است که بانک مرکزی وارد حوزه استانداردگذاری شده و نباید ورود پیدا می‌کرد و بانک مرکزی هم معتقد است فرمت کنونی صورت‌های مالی، استاندارد و متناسب با سیاست‌های حوزه پولی و بانکی نیست و باید بتواند نیازهای بانک مرکزی را مرتفع کند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون به لحاظ کنترل‌ها و نظارت‌ها اختلافاتی بین سازمان حسابرسی و بانک مرکزی وجود دارد که امیدواریم برطرف شود.

دیواندری در پاسخ به این پرسش که آیا بانک‌ها در زمینه ارائه صورت‌های مالی جدید اقدامی انجام داده‌اند؟ ، گفت: بعضی از بانک‌ها حسابرسی و صورت‌های مالی‌شان را براساس فرمت‌های قبلی تهیه کرده‌اند اما بانک‌های خصوصی عمدتا بر مبنای فرمت جدید، اقدام به تهیه صورت‌های مالی کردند.

وی با اشاره به برگزاری مجامع بانک‌ها تا پایان تیرماه افزود: امیدواریم امسال در مجامعی که بانک‌ها برگزار می‌کنند یک گام مثبت برداشته شود و صورت‌های مالی جدید اجرایی شود.

دیواندری افزود: البته این موضوع برای سال ۹۴ مطرح شده اما بانک‌ها اعتقاد دارند برای سال قبل فرصت محدودی دارند، گرچه سازمان حسابرسی اعلام کرده برای سال ۹۵ این موضوع اجرایی شود.

وی گفت: در هر صورت امیدوارم این اختلافاتی که هم اکنون وجود دارد و چندان بنیادین هم نیست و حالت شکلی دارد برطرف شود و ما تمرین خوبی در این زمینه داشته باشیم.

وی با اشاره به برگزاری نهمین نمایشگاه بین المللی بورس بانک بیمه افزود: در این نمایشگاه مقامات نظارتی بانکهای اروپایی حضور داشتند و برخی از مدیران‌عامل بانک‌های اروپایی حاضر بودند و در بحث‌هایی که مطرح می‌شد به این موضوع که بانک‌های ایرانی باید شفافیت بیشتری داشته باشند تاکید می‌شد.

دیواندری با بیان اینکه ما برای اینکه بتوانیم از فضای بعد از برجام استفاده کنیم باید زیرساخت های خود را در بانک‌ها فراهم کنیم، گفت: یکی از الزامات برای همکاری‌های مشترک ارائه صورت‌های مالی با فرمت‌های جدید است.

وی افزود: بانک مرکزی یک سال و نیم زحمت کشید تا به جهت فقهی و شرعی و از نظر حرفه حسابداری و حسابرسی بر روی این فرمت کار کند و در ‌‌نهایت در بهمن ماه سال گذشته این فرمت ابلاغ شد و انتظار می‌رود امسال اولین صورت‌های مالی عملکرد ۹۴ با فرمت جدید اجرایی شود تا جامعه بین الملل هم ارتباط بهتری با صورتهای مالی ما برقرار کنند و بتوانیم وضعیت بهتری را شاهد باشیم.

رئیس پژوهشکده پولی وبانکی گفت: صورت‌های مالی کنونی بر مبنای استانداردهای بین‌المللی نیست و فرمت جدید، سیستم پذیرفته شده  در دنیاست.

کد خبر : ۳۹۰۴۹۱