خبرگزاری کار ایران

یک کار‌شناس مسائل هسته‌ای در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح کرد:

دانشمندان هسته‌ای بیکار نمی‌شوند/ امکان بکارگیری هسته‌ای‌ها در بخش نفت

قریب گفت: بعد از برجام و تغییر فضای فعالیت در بخش هسته‌ای، نباید این گونه استنباط کرد که دانشمندان هسته‌ای بیکار می‌شوند بلکه می‌توان از تخصص این افراد در بخش‌های کلیدی دیگر بهره جست.

احمد قریب کار‌شناس مسائل هسته‌ای در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره اینکه آیا بعد از تغییر اهداف در بحث هسته‌ای امکان به استفاده از  تخصص مهندسان هسته‌ای در بخش‌های دیگر همچون نفت وجود دارد؟ ، گفت: آنچه مسلم است در بحث هسته‌ای هیچ فعالیتی متوقف نشده است مثلا در راکتور اراک باید تغییراتی حاصل شود و فعالیت این راکتور به قوت خود باقی است.

وی افزود: بعد از برجام و تغییر فضای فعالیت در بخش هسته‌ای، نباید اینگونه استنباط کرد که دانشمندان هسته‌ای بیکار می‌شوند و امکان فرار مغز‌ها وجود دارد.

قریب تصریح کرد: البته باید گفت که انسان‌ها ربات نیستند که نتوانند از تخصص خود در حوزه‌های دیگر استفاده کنند و مسلما قابلیت این را دارند که در بخش‌های دیگر مثل نفت و یا برق فعالیت بهینه‌ای داشته باشند ضمن اینکه دور این افراد دیوار کشیده نشده که نتوانند فعالیتی غیر از آنچه تا کنون بوده‌اند؛ انجام دهند، زیرا امکان استفاده از تخصص‌‌شان متنوع است و اگر در بخش هسته‌ای فعال نباشند می‌توانند در عرصه‌های دیگر فعالیت کنند.

وی یادآور شد: این گونه نیست که اگر کسی که از سازمان انرژی اتمی خارج می‌شود نتواند در جای دیگری کار کند چرا که کسانی که تخصص داشته و تحصیلات خوبی دارند، می‌توانند خودشان را تطبیق دهند.

 این کار‌شناس هسته‌ای خاطرنشان کرد: همچنان در بخش‌های انرژی اتمی به اندازه کافی عرصه برای فعالیت وجود دارد که بتوانند کار کنند مگر کسانی که کار تخصصی‌شان غنی سازی بوده که امکان ادامه فعالیت نباشد اما در هر صورت جبهه‌های کاری دیگری بوجود آمده است مثلا اگر غنی سازی ایزوتوپ‌های پایدار شروع شود مسلما ده‌ها متخصص می‌طلبد بنابراین اگر بخشی بسته می‌شود مسلما ده‌ها بخش دیگر باز می‌شود.

کد خبر : ۳۸۹۴۸۲