خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح کرد:

فروش سی.ان.جی 350 برابر قیمت واقعی/ لزوم جایگزینی ال.پی.جی به جای سی.ان.جی

رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت بیان داشت: اگر بنزین ۱۰۰۰ تومان است ما باید سی. ان. جی را ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومان عرضه کنیم.

بیژن حاج محمدرضا رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره فاصله کم تفاوت قیمتی بنزین و سی. ان. جی گفت: اگر بخواهیم برای مصرف سی. ان. جی منطقی جلو برویم باید قیمت آن را کاهش دهیم و در حد کشورهای واردکننده این فرآورده مثل هندوستان و آمریکای لاتین و ایتالیا برسانیم که البته آن‌ها سی. ان. جی را جهت سوخت مصرف نمی‌کنند بلکه تبدیل به ال. پی. جی می‌کنند.

وی افزود: تمامی کشورهای مثل آلمان و ژاپن که اتومبیل‌ها را گازسوز می‌کنند از ال. پی. جی استفاده می‌کنند و سی. ان. جی استفاده نمی‌کنند چون سی. ان. جی گاز طبیعی استخراجی است تمام آلایندگی‌ها از جمله آب گاز، نمک و CO۲ را نیز وارد مخازن می‌کند.

 حاج محمدرضا تصریح کرد: در تمام دنیا قیمت سی. ان. جی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد قیمت بنزین است یعنی اگر قیمت بنزین ۱۰۰۰ تومان است قیمت سی. ان. جی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومان است در صورتی که در کشور ما در کیلو ۶۰۰ تومان است یعنی ما عملا نزدیک ۳۵۰ درصد به مردم خودمان گران‌تر می‌فروشیم.

وی خاطرنشان کرد: سی. ان. جی از بین برنده سیستم موتور ماشین است و در چند ماه اول نشیمنگاه ماشین موتور تماما جرم می‌بندد که فقط یکبار قابلیت تعمیر و تمیز کردن و سمباده کشیدن دارد و بار دوم باید رینگ و پیستو ن عوض کنیم و این به صاحب خودرو هزینه زیادی تحمیل می‌کند و در صورت عدم تعمیر نیز دود خاک و گازوئیل از اگزوز خارج می‌شود.

رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت بیان داشت: اگر بنزین ۱۰۰۰ تومان است ما باید سی. ان. جی را ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومان عرضه کنیم مضافا اینک اگر بنزین را در سواحل خلیج فارس به نرخ فوب بخریم ارزان‌تر از کشور ماست لذا و اگر بخواهیم قیمت سی. ان. جی را حفظ کرده و بنزین را هم افزایش دهیم اجحاف است.

 وی با تاکید بر لزوم جایگزین شدن ال. پی. جی به جای سی. ان. جی گفت: ال.پی.جی در حد بنزین سوپر و اروپایی و گاز تصفیه شده است که نمکزدایی و CO۲ زدایی شده و اجرام اضافی داخل آن فراورده معلق گرفته شده و به‌‌ همان شکلی که بنزین سوپر در مخزن می‌سوزد، این سوخت می‌سوزد.

حاج محمدرضا ادامه داد: ما حتی آمادگی صادرات سی. ان. جی را هم داشته‌ایم ولی سیاست ایجاب می‌کرد که مردم را به سمت فرآورده ارزان‌تر سوق دهیم اما عملا این سوخت نیز ارزان نیست و ۶۰ درصد قیمت بنزین است.

وی یادآور شد: در حال حاضر استفاده از ال پی جی در برنامه قرار گرفته چون کنسولگری‌های مستقر در ایران از گاز ال پی جی استفاده می‌کنند لذا لازم است جایگاه عرضه این سوخت داشته باشیم.

 

 

کد خبر : ۳۸۶۵۲۸