خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان خبر داد:

ایجاد 24 فروچاله در دشت‌های همدان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: تاکنون 24 فروچاله در دشت‌های استان همدان ایجاد شده است.

به‌گزارش ایلنا، "مرتضی عزالدین" علت اصلی ایجاد فروچاله‌ها را برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی عنوان کرد و گفت: آب ماده هیدرولیکی است که به دلیل حجم و فشار خود، لایه‌های زمین را به صورت پایدار نگه می‌دارد.

وی عنوان کرد: با خالی شدن آبخوان، لایه هیدرولیک ضعیف شده و فشار آن کاهش می‌یابد که به همین دلیل زمین نشست کرده و فروچاله یا شکاف‌هایی در زمین ایجاد می‌شود.

عزالدین با اعلام اینکه بشترین فروچاله‌ها، افت و شکاف زمین در دشت‌های کبودرآهنگ و فامنین بوده است، گفت: در هشت سال گذشته فروچاله‌ای در دشت‌های همدان ایجاد نشده است، ولی احتمال اینکه هر لحظه فروچاله در تمامی دشت‌های همدان ایجاد شود وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای با بیان اینکه سالانه 250 میلیون مترمکعب کسری مخزن در استان همدان وجود دارد، گفت: دشت‌های همدان به دلیل افت زیاد منابع آب زیرزمینی همیشه با تهدید ایجاد فروچاله و افت زمین مواجه هستند چراکه از بین رفتن هیدرولیک آب جبران‌پذیر نبوده و دیگر امکان جابه‌جایی زمین از طریق آب به صورت هیدرولیک وجود ندارد.

وی با اعلام اینکه تاکنون 24 فروچاله در دشت‌های همدان ایجاد شده که بیشتر در دشت کبودرآهنگ بوده است، عنوان کرد: برای برون رفت از مشکلات به دنبال مدیریت علمی آب بوده و برداشت آب با مدیریت صورت گیرد در غیر این صورت باید منتظر اتفاقات ناخوشایند دیگری نیز بود.

 

کد خبر : ۳۸۶۳۲۹