خبرگزاری کار ایران

یک تحلیلگر بازار انرژی در گفت‌وگو با ایلنا:

روی صادرات گاز به پاکستان و عراق حساب نکنیم/ نیاز به تکنولوژی آمریکایی برای ورود به بازار ال.ان.جی

بهروزی فر با اشاره به موقعیت استراتژیکی که صادرات گاز برای هر کشور بوجود می‌آورد، اظهار داشت: درست است که خط لوله امکان وابسته کردن کشورها را به کشور مبدا بیشتر خواهد کرد اما ال. ان. جی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

مرتضی بهروزی فر کار‌شناس مسائل انرژی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با درباره صادرات گاز به اروپا بوسیله خط لوله یا ال.ان.جی گفت: امکان صادرات گاز ایران با خط لوله محدود است یعنی سرمایه گذاری هنگفتی باید صورت گیرد و در ‌‌نهایت گاز فقط به یک مقصد فرستاده می‌شود مثلا اگر خط لوله برای صادرات گاز به پاکستان احداث شود برای ارسال گاز به افغانستان نیز باید یک خط لوله دیگر احداث کنیم لذا عملا خط لوله محدود به مقصد می‌شود.

وی با اشاره به مزیت‌های صادرات گاز بوسیله ال. ان. جی تصریح کرد: در مورد صادرات ال.ان.جی مشکلات مروبط به صادرات با خط لوله را نداریم یعنی به این صورت است که گاز را مایع می‌کنیم و داخل کشتی می‌کنیم و قسمت عمده نیز با قراردادهای بلند مدت خرید و فروش می‌شود و این امکان را داریم که مازاد ظرفیت  و یا اگر کشور خریدار به هر دلیل محموله را تحویل نگرفت بتوانیم به بازار دیگر صادر کنیم.

بهروزی فر با بیان اینکه آپشن‌ها در صادرات بوسیله ال. ان. جی فرا‌تر از خط لوله است، ادامه داد: بنابراین صادرات گاز به اروپا با خط لوله به خاطر طولانی بودن خط لوله و همچنین به دلیل اینکه خط لوله باید از کشورهای مختلفی عبور کند و ممکن است در کشورهای محل ترانزیت مشکلاتی حادث شود، محل اشکال است مثل موردی که برای صادرات گاز روسیه به اروپا به دلیل مشکلاتی که با اوکراین بوجود آمد؛ صادرات دچار وقفه شد.

وی با بیان اینکه صادرات ال.ان.جی مشکلات مربوط به صادرات با خط لوله را ندارد، یادآور شد: کشورهای بزرگ مصرف کننده گاز دنیا همگی واردکننده ال. ان. جی هم هستند یعنی ژاپن، کره، چین، تایوان، هند و کشورهای اروپایی همگی پایانه دریافت ال. ان. جی دارند و یا در خلیج فارس که ۴۰ درصد ذخایر گاز دنیا در این منطقه متمرکز شده و کشوری مثل کویت با توجه به مشکلات مرزی که در کشورهای حاشیه خلیج فارس بوجود آمده نتوانسته گاز را به صورت خط لوله از ایران و یا قطر وارد کند و پلنت دریافت ال. ان. جی دارد و بخشی از مصرف گاز خود را از طریق واردات ال. ان. جی تامین می‌کند بنابراین ال. ان. جی بازار بزرگی دارد و ایران می‌تواند نقش آفرینی عظیمی در این میدان داشته باشد.

عدم استفاده از سرمایه و تکنولوژی آمریکایی مانع بزرگ ورود ایران به بازار ال.ان.جی

این تحلیلگر بازار انرژی تاکید کرد: ما برای صادرات ال. ان. جی به اروپا فعلا مشکل سیاسی نداریم زیرا تحریم‌ها حل شده مسئله عمده ما در ایجاد واحدهای ال ان جی یکی تامین سرمایه و مورد دوم جذب تکنولوژی است که قسمت عمده آن آمریکایی است که اگر این دو مشکل حل شود با توجه به حجم بالای ال. ان. جی موجود در کشور مانعی برای وارد شدن به بازار ال ان جی دنیا نداریم.

صادرات گاز به پاکستان به صرفه نیست

وی در ادامه ضمن مخالفت با صادرات گاز به پاکستان گفت: پاکستان کشوری است که هم حجم مصرف کمی دارد و امنیت چندانی هم ندارد و هر لحظه باید منتظر انفجار خط لوله در این کشور باشیم و از طرفی با توجه به روابطی که بین هند و پاکستان وجود دارد مطمئنیم که خط لوله پاکستان به هند انتقال پیدا نمی‌کند و بازار پاکستان هم بازاری نیست که ایران بخواهد خودش را مشغول آن بازار کند و از بازارهای اصلی مثل اروپا و آسیای جنوب شرقی محروم شود.

عراق بازار خوبی برای گاز ایران نیست

بهروزی فر ادامه داد: در مورد عراق هم باید گفت که این کشور یک بازار موقت است چون اگر مخازن نفتی این کشور تکمیل شود عملا گاز مازداد برای صادرات خواهند داشت لذا بازار عراق برای ما کوتاه مدت و حداکثر ۱۰ ساله است و بعد از آن تبدیل به صادر کننده گاز می‌شود.

صادرات گاز اعتبار سیاسی و امنیتی را افزایش می‌دهد

وی در ادامه با اشاره به موقعیت استراتژیکی که صادرات گاز برای هر کشور بوجود می‌آورد، اظهار داشت: صادرات گاز هم می‌تواند مشابه صادرات نفت اعتبار آفرین باشد یعنی اگر به جای صادرات ۲ میلیون بشکه‌ای در سال ۲۰۱۰، ۵ میلیون بشکه صادر می‌کردیم براحتی امکان تحریم ایران وجود نداشت چون کشورهای زیادی عملا به ما وابسته می‌شدند و البته درست است که خط لوله امکان وابسته کردن کشورها را به کشور مبدا بیشتر خواهد کرد اما ال. ان. جی نیز از این قاعده مستثنی نیست بنابراین وابستگی سیاسی کشورها بوسیله ال. ان. جی نیز غیر قابل انکار است.

کد خبر : ۳۸۵۲۲۱