خبرگزاری کار ایران

وزیر اسبق نفت در گفت‌و‌گو با ایلنا:

رها کردن میادین مشترک موجب سوء استفاده طرف مقابل است/ افزایش تولید نفت، اعتبار جهانی ایران را بالا می‌برد

غرضی گفت: هیچ قراردادی بدون اشکال نیست اما‌‌ رها کردن یک میدان تنها سوء استفاده طرف مقابل را به دنبال خواهد داشت.

محمد غرضی وزیر اسبق نفت در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره واگذاری توسعه میادین نفتی به شرکت‌های خارجی از جمله واگذاری میدان آزادگان به توتال فرانسه گفت: میدان آزادگان مشترک است و همواره نیز تاکید شده است که اولویت با میادین مشترک است و  آزادگان نیز با عراقی مشترک است که به سرعت به دنبال توسعه و برداشت میادین است این را نیز باید در نظر داشت که میدان آزادگان بنا بر برخی اظهار نظرها کم ریسک نیست.

وی با بیان اینکه نباید به بهانه حضور شرکتهای خارجی تولید را در کشور متوقف کنیم، افزود: در قرارداد‌ها با شرکت‌های خارجی شرکت‌های ایرانی هم با این شرکت‌های بزرگ شریک می‌شوند ضمن اینکه سرمایه گذاری را نیز باید در نظر گرفت زیرا کشور ما با کمبود منابع مواجه است.

غرضی با تاکید بر اینکه باید تمرکز اصلی خود را روی اکتشاف بگذاریم، اظهار داشت: البته هیچ قراردادی بدون اشکال نیست اما‌‌ رها کردن یک میدان تنها سوء استفاده طرف مقابل را به دنبال خواهد داشت.

وی خاطرنشان ما باید ظرفیت تولید را در کشور بالا ببریم تا اعتبارمان در سطح جهان افزایش یابد و لازمه این امر نیز افزایش عقد قرارداد با شرکت‌های بزرگ و برداشت بیشتر از میادین است وصلاح کشور نیز در این است.

وزیر اسبق نفت یادآور شد: البته این را نیز باید در نظر داشته باشیم که می‌بایست سرمایه‌های داخلی را نیز بکار ببندیم یعنی باید بتوانیم ۷ میلیون بشکه نفتی را که در داخل کشور مصرف می‌کنیم به نحوی مدیریت کنیم که در توسعه نفت صرف شود.

 

کد خبر : ۳۸۴۵۴۶