خبرگزاری کار ایران

سیف در جمع خبرنگاران :

برنامه ادغام بانکها در دست است / کاهش نرخ سود تسهیلات به زودی

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با توجه به کاهش نرخ تورم پیش‌بینی می‌کنیم نرخ سود تسهیلات نیز کاهش یابد.

به گزارش ایلنا ، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه نشست مشترک با عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره احتمال ادغام برخی از بانک‌ها، گفت: بنده اسم خاصی نمی‌برم، اما یک برنامه کلی داریم و در حال کار بر روی آن هستیم. 

وی افزود: ما در این راستا استانداردهایی را برای حداقل شرایط مورد نیاز تعریف می‌کنیم تا بانک‌ها خودشان را به لحاظ پایه سرمایه‌ای و نسبت‌ها به آن شرایط برسانند که اگر نتوانستند به آن شرایط برساند آنها می‌توانند خودشان به بانک مرکزی برای ادغام پیشنهاد دهندو در این صورت بانک مرکزی وارد عمل می‌شود و کار ادغام صورت می‌گیرد. 

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا این ادغام‌ها به مانند اوایل پیروزی انقلاب خواهد بود که 35 بانک تبدیل به 4 بانک شد گفت: خیر مسلماً این‌گونه نخواهد بود؛ ما بانک‌های دولتی بزرگی داریم که ساختار بزرگی دارند و چنین چیزی رخ نخواهد داد. 

سیف در پاسخ به سوال دیگری درباره مسدود شدن حساب‌های بانک ایران زمین، اظهار داشت: بنده چنین چیزی نشنیده‌ام، اما یک فرمولی داریم که اگر بانکی به حساب بانک مرکزی بدهی داشته باشد و طی 24 ساعت بدهی خود را پرداخت نکند به آن بانک اخطار و تذکر داده می‌شود که البته الان حضور ذهن ندارم کدام بانک چنین شده است.

وی درباره احتمال کاهش نرخ سود تسهیلات به مانند سود سپرده، گفت: کاهش نرخ سود سپرده مسیر کاملاً طبیعی خود را طی کرده و متناسب با کاهش نرخ تورم خود به خود نیز نرخ سود سپرده کاهش یافته که معتقدیم نرخ تسهیلات نیز از این فرمول تبعیت می‌کند و ما در آینده می‌توانیم شاهد کاهش نرخ تسهیلات باشیم که اگر بانک‌ها در این زمینه اقدام نکنند بانک مرکزی وارد عمل خواهد شد و سقف تعیین شده قبلی را برای نرخ سود تسهیلات تعیین خواهد کرد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره حواشی به وجود آمده درباره انتشار برخی فیش‌های حقوق، تصریح کرد: انتشار این فیش‌ها ربطی به بانک مرکزی ندارد، البته به نظرم مقداری مبالغه شده و تحت تاثیر فضای سیاسی قرار گرفته و آن عدد و رقم تجمعی از چندین پرداخت‌های قبلی بوده، البته این حرف بنده به معنای حمایت از آن رقم‌ها نیست، چرا که آن رقم‌های عادی نیز قابل قبول نبوده، به هر حال با دستور رئیس‌جمهور و پیگیری معاون اول ایشان این مراحل بررسی مسیر خود را طی می‌کند. 

به گزارش ایلنا؛  سیف طی سخنانی نیز در نشست مشترکش با وزیر کشور، با تاکید بر اینکه نظام بانکی کشور علیرغم همه مشکلات باید به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند، اظهار داشت: معتقدیم بخشی از مشکلات نظام بانکی تحت تاثیر عوامل بیرونی است و باید طرح جدی برای اصلاح وضعیت نامناسب بانک‌ها به وجود آید و باید مسیر نهایی خود را طی کند و پس از تصویب به مرحله اجرا درآید. 

وی گفت: با اجرای طرح تحول بانک‌های کشور منطبق با استانداردهای روز خواهند بود و می‌توانند بانکی مناسب در شأن اقتصاد کشور باشند. 

سیف خواستار اولویت‌بندی بر موضوع توجه به بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط شد، اظهار داشت: اگر در این زمینه با برنامه پیش برویم نقطه عطفی به وجود خواهد آمد.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اجرای مسئولیت نظارت بانک مرکزی تصریح کرد: مسئولیت اصلی بانک مرکزی صیانت از سپرده‌های مردم است، لذا تصمیمات غلط و غیراصولی می‌تواند سپرده‌ها را در معرض خطر قرار دهد.

وی با اشاره به گزارش استاندار آذربایجان‌شرقی در این جلسه مبنی بر انجام برخی کارهای غیرقانونی در بانک‌های این استان اظهار داشت: اگر این گزارش‌ رسیده درست باشد و سپرده اجباری از تسهیلات صورت گرفته باشد حتماً با بانک متخلف برخورد خواهد شد. 

سیف با تاکید بر لزوم پیشگیری از پیدایش و رشد موسسات مالی غیرمجاز گفت: در این زمینه باید اقدامات اساسی صورت بگیرد و بر استانداردها توجه شود که اگر غیر از این باشد ممکن است این موسسات مجدداً شکل بگیرد و عامل خطرناکی برای ثبات بازار اقتصادی شوند.

 

کد خبر : ۳۸۳۴۷۱