خبرگزاری کار ایران

علی فاضلی:

قوانین موجود صنفی توسعه‌گرا نیست

رییس اتاق اصناف ایران معتقد است قوانین موجود صنفی توسعه‌گرا نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی فاضلی در همایش روز ملی اصناف با اشاره به فعالیت‌های سال گذشته این اتاق اظهار داشت: سال‌گذشته اتاق اصناف تعاملات خوبی با دولت داشته و این تعاملات و همکفری‌ها ثبات موجود در بازار است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از این تعاملات حذف کارمزد تراکنش‌ها بود، در صورتی که در دولت قبل به تصویب رسیده بود اما دولت تدبیر و امید با استفاده از نظرات کارشناسان و نمایندگان اتاق اصناف این مصوبه را حذف کرد.

رییس اتاق اصناف ایران با اشاره به اهمیت آموزش در این حوزه گفت:‌ امروز بیشتر اتحادیه‌ها دارای دانشگاه‌های تخصصی هستند در صورتی که در این مدت کمترین حمایت از بنگاه‌های کوچک و بزرگ شده است. ما شرایط کشور را می‌دانیم اما باید این را قبول کنیم که از ظرفیت اصناف و بنگاه‌های کوچک استفاده نشده در صورتی که در اقتصاد مقاومتی اولویت و تولید ملی است.

فاضلی با اشاره به اهمیت بخش خدمات گفت: 48 درصد اشتغال کشور در بخش خدمات است و براساس آمار موسسات بین‌المللی بیش از 60 درصد اشتغال در کشورهای صنعتی در بخش خدمات شکل می‌گیرد در حالیکه ما کمترین فرصت را برای این بخش خلق کرده‌ایم. بخش خدمات دلالی و واسطه‌گری نیست و این یک باور غلط است.

رییس اتاق  اصناف ایران افزود: در حال حاضر 5/6 میلیون شغل توسط اصناف ایجاد شده و 650 هزار در کشور به ثبت رسیده، این درحالی است که ما در حوزه قوانین و مجلس کمبودهای زیادی داریم .

وی ادامه داد: قوانینی که تاکنون تصویب شده یا هم‌عرض بوده یا فاقد نگاه توسعه‌گرا که قانون نظام صنفی یکی از این قوانین است، به طوری که این قانون هیچ همخوانی با اهداف این صنف ندارد. به طور مثال در بخش نظارت دولتی غالب است و بخش خصوصی در مظلومیت به سر می‌برد و در تدوین برنامه پنج ساله پنجم نیز به این حوزه توجه نشده که امیدواریم این ضعف در مجلس جدید برطرف شود.

کد خبر : ۳۸۳۲۵۴