خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور:

301 شهر همچنان در تنش آبی/24 درصدآب کشور بدون درآمد مصرف می‌شود

جانباز در پاسخ به ایلنا با تاکید بر لزوم جداسازی آب شرب و بهداشتی گفت: در حال حاضر در شهر تهران سرانه مصرف آب شرب 5 تا 15 لیتر است اما ما 275 لیتر آب تصفیه شده در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در نشست خبری که به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب برگزار شد با اشاره به اینکه صنعت آب و فاضلاب کشور در راستای اقتصاد مقاومتی 4 طرح را تعریف کرده است اظهار داشت: اولین موضوع در این رابطه تامین آب شرب دوهزار روستا با 2.5 میلیون نفر جمعیت است که به تفکیک تهیه شده و برنامه‌ریزی شود ابتدای تیرماه به موازات پیشرفت پروژه‌ها مجتمع‌های آبرسانی آماده بهره‌برداری را اعلام کنیم تا با حضور مقامات کشور افتتاح شود و پیش‌بینی این است که بیش از یک میلیون و 100 هزار نفر از جمعیت روستایی تا پایان امسال تحت پوشش آبرسانی قرار گیرند.

2.1 میلیارد تومان اعتبار برای تامین آب شرب روستایی

وی میزان اعتبار جهت تامین آب شرب 2.5 میلیون نفر جمعیت روستایی را 2 میلیارد و 100 میلیون تومان اعلام کرد که از این میزان 1500 میلیارد از محل صندوق توسعه و 500 میلیارد نیز از محل تملک طرح‌ها تامین خواهد شد.

1700 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای 23 طرح توسط بخش خصوصی

جانباز پروژه دیگر را توجه به بخش خصوصی و اجرای عملیات 23 طرح سرمایه‌گذاری توسط این بخش عنوان کرد  که در کمتر از یک ماه آینده به صورت رسمی قرارداد آن با بخش خصوصی انعقاد خواهد شد.

وی ادامه داد: این 23 پروژه 1700 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به دنبال دارد که در یک استان نیز از سوی سرمایه‌گذاران هندی و البته تحت لیدری پیمانکاران ایرانی تامین اعتبار خواهد شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: 23 پروژه یاد شده عمدتاً در زمینه نمک‌زدایی آب دریا، اجرای تاسیسات فاضلاب و تصفیه‌خانه خواهد بود.

وی همچنین تکمیل 26 تصفیه‌خانه فاضلاب در سطح کشور را جزء پروژه‌های مهم سال جاری برشمرد و افزود: ما مقید هستیم که حتماًپروژه‌ها در زمان خودش به بهره‌برداری برسد. به طوری که با پیگیری‌های سه تصفیه‌خانه شهریار، علی تیمور در مشهد (بخش عمده بابت بازچرخانی آب استفاده می‌شود) سیریش آباد کرمانشاه ظرف یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

جانباز دیگر پروژه مربوط به اقتصاد مقاومتی را اصلاح الگوی مصرف ‌آب عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بیش از 24 درصد مشترکین آب کشور بیش از 20 متر مکعب آب مصرف می‌کنند. بنابراین قرار است که در قالب این پروژه این میزان مصرف 22.5 درصد کاهش یابد. البته تغییر در رفتارمشترکین از راه افزایش تعرفه‌ها انجام می‌شود و همچنین باید با مشترکین مصرف بالا برخورد شود. ضمن اینکه فرهنگ‌سازی نیز باید مدنظر قرار گرفته شود.

144 طرح آب وفاضلابی آماده واگذاری به بخش خصوصی

وی در ادامه اظهار داشت: 144 طرح آماده واگذاری به بخش خصوصی داریم که عمدتاً خط انتقال تصفیه‌خانه، آب و فاضلاب هستند که در مرحله تدوین دستورالعمل و نحوه واگذاری هستیم و همچنین باید بخش خصوصی را ترغیب کنیم که از این پروژه‌ها استقبال کنند. البته این را نیز باید در نظر داشته باشیم که خدمات آب و فاضلاب در حال حاضر بازیان راهبری می‌شود لذا باید سرمایه‌گذاری‌ها به نحوی باشد که جذاب باشد اما در هر صورت در ویراش اول 144 طرح که عمدتاً آماده و یا نیمه تمام هستند آماده واگذاری به بخش خصوصی هستند.

مدیرعامل آب و فاضلاب کشور همچنین به بحث تنش آبی در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته بارها موضوع بحران و کمبود آب را گوشزد کرده‌ایم و مردم آگاه شده‌اند و همکاری‌های خوبی نیز صورت گرفته البته تلاش کردیم که بخش تامین آب مشترکین با کمترین مشکل صورت گیرد.

301 شهر همچنان در تنش آبی/ 35 میلیون نفر از جمعیت کشور در مواجهه با بحران آب

وی ادامه داد: در سال جاری نسبت به سال گذشته وضعیت دربرخی نقاط کشور بهتر است. به طوری که در سال 94 از 1136 شهر تحت پوشش خدمات آبرسانی 547 شهر با جمعیت حدود 50 میلیون نفر 23 درصد کمبود منابع نسبت به مصارف را داشتند اما در سال 95 با اقدامات گسترده‌ای که صورت گرفته و حمایت‌های خوبی که از جانب دولت و همکاری مردم داشته‌ایم پیش‌بینی می‌شود تعداد شهرهای در تنش آبی به 301 شهر با جمعیت 35 میلیون نفر برسد. البته 78 شهر جمعیت 100 هزار نفری دارند که بنابراین شهرهای بزرگ در تنش آبی قرار دارند.

جانباز با بیان اینکه امسال کمبود آب به 8.6 درصد کاهش خواهد یافت یادآور شد: البته در برخی از شهرها وضعیت همچنان نامطلوب است.

شیراز، کرمان، بوشهر و اصفهان همچنان در بحران آب

وی یکی از شهرهایی که در سال جاری نیز دچار بحران آبی است را شیراز ذکر کرد و افزود: این شهر در پیک مصرف دچار تنش خواهد شد البته وزارت نیرو برنامه منسجمی در دستور کار قرار داده که از جمله آن خط دوم انتقال آب از سد درود زند و همچنین تصفیه‌خانه و تونل خط انتقال نیز با سرعت در حال اجراست و پیش‌بینی ما این است که این پروژه در پایان سال 96 به بهره‌برداری برسد. همچنین تامین آب 2 شهرک مسکن مهر نیز در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل آبفای کشور اصفهان را از دیگر شهرهای دچار مشکل تامین آب عنوان کرد و گفت: زاینده‌رو در سال جاری نیز شرایط سختی پیش‌رو دارد زیرا بارش‌های خوبی نداشتیم و همچنین مجتمع فولاد مبارکه نیز شرایط سختی خواهد داشت. بنابراین بیش از 5 میلیون نفر در استانهای یزد و اصفهان که تحت پوشش سامانه اصفهان هستند با مشکل کم‌آبی مواجه خواهند بود.

وی ادامه داد: البته از طریق مدیریت فشار در شهرها و روستاهای تحت پوشش و اطلاع‌رسانی مناسب و همچنین سامانه هوشمند سعی می‌کنیم که با کمترین تنش و بحران تابستان سپری شود. گرچه طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی تابستان امسال یک و نیم درجه گرم‌تر از سال گذشته خواهد بود و بارندگی‌ها در پاییز نیز با تاخیر انجام می‌شود. بنابراین به گونه‌ای برنامه می‌ریزیم که تا پایان سال آبی جاری مصرف به گونه‌ای باشد که برای 12 ماه سال آینده تامین آب داشته باشیم.

وی از کرمان به عنوان دیگر شهری که دچار تنش آبی است یاد کرد و افزود: این شهر کلاً از منابع زیرزمینی تامین آب می‌شود البته طرح انتقال آب از سد صفا به کرمان در حال اجراست و تونل نیز با سرعت از دو جبهه در حال اجرایی شدن است و بخشی از منابع مورد نیاز جهت اجرای این طرح را نیز از فاینانس تامین خواهیم کرد. پیش‌بینی می‌شود که اگر مشکلی پیش نیاید در سال 96 به بهره‌برداری برسد.

جانباز بوشهر را نیز از شهرهای دچار تنش آبی عنوان کرد و افزود: بوشهر قبل از مشکل کم‌آبی از دو محل خط انتقال سراسری کوثر و سامانه انتقال آب از جنوب استان فارس تامین آب می‌شد اما متاسفانه به خاطر مشکلاتی که در جنوب فارس پیش آمده این امکان میسر نیست البته 10 هزار متر مکعب آب‌شیرین کن وارد مدار شده و مترصد هستیم که این ظرفیت افزایش یابد. همچنین با همکاری نیروگاه اتمی بوشهر 35 هزار مترمکعب آب شیرین کن احداث شود که قبل از پایان 4 ماهه اول سال قرارداد آن ابلاغ خواهد شد.

وی در ادامه اظهار داشت: در سال جاری مشهد وضعیت چندان بدی ندارد ولی با توجه به اینکه در بالادست افغان‌ها سد دوستی را احداث کرده‌اند و آب از سرچشمه حریر رود مهار می‌شود در سال‌های آتی در این شهر مشکل جدی خواهیم داشت.

جانباز در ادامه به قانون توسعه و بهینه‌سازی آب شهری و روستایی که در تاریخ 4 اردیبهشت ابلاغ شده اشاره و اظهار داشت: در این قانون موارد خوبی درج شده که می‌تواند یک گام به جلو باشد و آن اینکه وزارت نیرو باید نسبت به تفکیک نقاط شهری و روستایی و نسبت به شرایط عادی و تنش و بحران آبی هر سال مناطق شهری و روستایی را تقسیم‌بندی و اعلام رسمی کند.  همچنین در نظر داریم که با مشترکین پر مصرف برخورد شده و اطلاع‌رسانی خوبی صورت گیرد. ضمن اینکه وزارتخانه‌های دیگر را نیز به صورت همکار معرفی کرده‌ایم و قرار شده که با همکاری وزارت صنعت نسبت به ساخت تجهیزات کاهنده مصرف آب اقدام شود.

کولرها ملزم به نصب برچسب مصرف آب شدند

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر استاندارد ملی برای تولید کولرهای آبی در کشور نداریم گفت: در شرایط نرمال در شهر تهران طی مدت هشت ساعت هر کولر آبی 200 تا 250 لیتر آب مصرف می‌کند که البته این میزان در استانی مثل یزد به 400 تا 500 لیتر هم می‌رسد. بنابراین قرار شده که در قالب قانون برچسب مصرف آب بر روی تجهیزات آب‌بر نصب شود و ظرف یک سال بعد از تدوین کولرها ملزم به رعایت این قانون هستند. همچنین برای برخی از ساختمان‌های عمومی مکلف کرده‌ایم که از سامانه‌های بازچرخانی آب استفاده کنند.

وی ادامه داد: همچنین مقرر شده که با همکاری وزارت نیرو و راه وشهرسازی در شهرها و روستاهای با میانگین بارش 200 میلی‌متر تاسیسات جمع‌آوری آب باران احداث شود و در این راستا مشوق‌هایی نیز در نظر گرفته شده است.

جانباز تصریح کرد: شیرین‌سازی آب به صورت گسترده در نوار ساحلی برنامه‌ریزی شده به عنوان مثال در بندرعباس 100 هزار مترمکعب آب‌شیرین کن در حال احداث است که 20 هزار مترمکعب آن وارد مدار شده است.

وی درباره انتقال آب به فلات مرکزی نیزاظهار داشت: با توجه به مشکل آب در نوار شرقی کشور (خراسان و سیستان و بلوچستان) تامین آب این بخش‌ها در اولویت قرار گرفته که مطالعات آن تا پایان سال به انتها می‌رسد.

وی درباره شیرین کردن آب خزر نیز گفت: این برنامه نیز کار عجیبی نیست البته باید ملاحظات زیست‌محیطی در نظر گرفته شود چرا که پساب شور وارد دریا می‌شود اما قبل از این کار باید طرح مهار آب در استان‌های گلستان، گیلان و مازندران اجرا شود سپس به موضوع شیرین‌سازی آب بپردازیم.

جانباز در ادامه با بیان اینکه کشور ما از مشکل کمبود نقدینگی رنج می‌برد اظهار داشت: ما نتوانسته‌ایم بیش از 30 درصد اعتبارات را تخصیص دهیم البته امسال نسبت به سال گذشته افزایش 2 تا 3 درصدی را داریم ضمن اینکه شرکت‌های خدمات رسان را نیز مکلف کرده‌ایم که در اجرای اهداف متکی به منابع خودشان باشند.

وی افزود: سال گذشته از محل اوراق مشارکت هزار میلیارد جذب سرمایه داشته‌ایم و 360 میلیارد از اوراق خزانه اسلامی جذب کرده‌ایم و همچنین با اقدام خوب دولت هزار میلیارد تومان بابت پرداخت دیون پیمانکاران مسکن مهر ظرف یک ماه آینده انجام خواهدشد.

مدیرعامل آبفای کشور با بیان اینکه برای اولین بار در تاریخ کشور نسبت به تامین سرمایه از بانک‌ها استفاده کردیم اظهار داشت: بیش از 2500 میلیارد تومان از منابع دو بانک کشور به شبکه صنعت تزریق می‌کنیم که بیش از 750 کیلومتر جهت تامین منابع لوله‌های آبرسانی استفاده می‌شود.

وی در ادامه در پاسخ به خبرنگارایلنا مبنی بر تفکیک آب شرب و بهداشتی اظهار داشت: تفکیک آب شرب و بهداشتی یکی از الزامات است که در حال اجرا شدن است و خیلی از شهرها و روستاهایی که مشکل گوارایی داشته‌اند به سمت جداسازی رفته‌اند و برنامه داریم که این هدف به صورت گسترده انجام شود.

جانباز افزود: ما در حال حاضر هیچ استانداردی برای آب بهداشتی نداریم که اگر آب شرب جدا شود به سایر مصارف خواهد رسید. لذا این برنامه را با سازمان استاندارد دنبال خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: باید مانند خیلی از نقاط دنیا به سمت تفکیک آب شرب و بهداشتی برویم و به این ترتیب تصفیه آب ملموس و منطقی خواهد شد.

تهرانی ها روزانه 260 لیتر آب شرب را هدر می دهند

وی اظهار داشت: در حال حاضر در شهر تهران سرانه مصرف آب شرب 5 تا 15 لیتر است اما ما 275 لیتر آب تصفیه شده در اختیار مردم قرار می‌دهیم. (پرت فیزیکی آب نیز 14 درصد است) ناچاراً باید در دو سامانه توزیع آب صورت گیرد که یک سامانه مربوط به آب بهداشتی و دیگری مربوط به آب شرب است و در این راستا باید بخش خصوصی را فعال کنیم تا نسبت به توزیع آب باکیفیت اقدام کنند.

جانباز در ادامه درباره قیمت تمام شده آب و میزان دریافتی آن نیز اظهار داشت: هزینه هر مترمکعب آب شرب در شهرها هزار تومان است در حالی که ما کمتر از 400 تومان از مشترکان دریافت می کنیم.

وی درباره برخورد با مشترکین پرمصرف گفت: طبق سنوات گذشته این موضوع را دنبال می‌کنیم و قطع انشعاب یکی از این موارد است که در استان‌ها با همکاری شورای تامین اتفاق خواهد افتاد.

24 درصد آب بدون درآمد در کشور

مدیرعامل آبفای کشور در ادامه درباره آب‌های بدون درآمد اظهار داشت: براساس استاندارد آب جهانی آب بدون درآمد شامل آن چیزی است که در قبوض محاسبه نمی‌شود و شامل دو بخش فیزیکی و غیر فیزیکی است و فیزیکی آن چیزی است که از مخازن خارج شده و رقم آن در کشور 24 درصد است و غیر فیزیکی نیز شامل اشکال در کنتور و مصارف مجاز بدون درآمد از سوی برخی از مراکز مثل حسینیه‌ها، بهزیستی و یا کمیته امداد است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که در سال جاری میزان آب بدون درآمد نیم درصد کاهش یابد البته طبق قانون باید یک درصد کاهش داشته باشیم اما به دلیل کمبود منابع این امکان بعید به نظر می‌رسد.

جانباز میزان هدررفت در روستاها را پیش از شهرها عنوان کرد و افزود: به دلیل فرسودگی سامانه میزان هدررفت آب در روستاها بیشتر است که رقم آن حدود 33 درصد است.

روستاهای آبرسانی با تانکر به 2 هزار روستا می رسد

وی درباره آبرسانی روستایی به وسیله تانکر نیز گفت: امسال 5 هزار روستا با تانکر آبرسانی می‌شود که تا پایان سال این رقم به 2 تا 3 هزار روستا خواهد رسید.

وی در خاتمه طرح‌های در دست اجرای آب و فاضلاب کشور در بخش آب 125 طرح و در بخش فاضلاب 278 طرح عنوان کرد.

 

کد خبر : ۳۸۲۷۵۹