خبرگزاری کار ایران

آخوندی در صحن علنی؛

طرح مسکن مهر فاجعه‌ بود

آخوندی گفت: اگر می خواهیم به موضوع آلودگی هوای تهران رسیدگی کنیم باید خطوط ریلی ارتقا یابد و در این‌خصوص سرمایه‌گذاری‌ها باید انجام شود و امیدواریم در سال 95 رکورد جابجایی 7 میلیون مسافر عملی شود.

به گزارش ایلنا، عباس آخوندی در نشست علنی امروز (دوشنبه، 24 خرداد) مجلس شورای اسلامی در خصوص چشم انداز وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل، مسکن و شهرسازی گفت: مهم‌ترین سیاست در دولت دهم، بازیابی مجدد موقعیت ایران در منطقه و جهان است؛ به خصوص پس از یک دوره سردرگمی و اتلاف منابع ملی و بی‌توجهی به منافع ملی ایران.

وزیر راه و شهرسازی افزود: این مهم در حوزه سیاست‌ توسط وزیر امور خارجه راهبری شده و نتیجه آن تحت عنوان برجام شناخته می‌شود. برجام برای دولت، صرفا یک توافقنامه نیست بلکه یک تغییر رویکرد کلی‌ به بازخوانی موقعیت ایران در سطح منطقه و جهان است.

وی با بیان اینکه به برجام در حوزه حمل و نقل؛ ترمیم و توسعه شبکه‌های حمل و نقل ایران و ارتباط آن با شبکه‌های حمل و نقل جهانی در تمام حوزه‌های هوایی، دریایی، ریلی و زمینی نگاه می‌شود، گفت: برجام در سطح بین‌المللی به مفهوم به رسمیت شناخته شدن موقعیت و قدرت ایران اسلامی توسط قدرت‌های جهانی است.

آخوندی ادامه داد: برجام به برکت خون شهدا و توان نظامی و راهبری رهبری و هدایت رئیس جمهور و تیم مذاکره کنندگان حاصل شد البته این ساده‌ترین بخش برجام بوده است لیکن هسته سخت آن در بخش داخلی است که به مفهوم پایان بخشیدن به دلالی، سوداگری، فساد، اتلاف منابع داخلی و حراج گذاشتن ثروت ملی است.

وزیر راه و شهرسازی، سوی مثبت برجام را بهره‌گیری از منابع مادی و انسانی ایران و سرمایه‌گذاری گسترده در زیرساخت‌ها با بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری ملی دانست که به گفته وی، پس از یک دوره بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری و اتلاف گسترده منابع صورت گرفته و با هدف رأی‌آوری و کسب محبوبیت نیست.

وی تاکید کرد: اتکای کشور در توسعه ملی به توان داخلی مردم است البته این بسیار ساده‌لوحانه است که تصور شود دیگران قرار است ایران را بسازند لیکن بی‌توجهی به موقعیت ایران در سطح منطقه و جهان نیز از دست دادن منافع و منابع است بنابراین همواره باید در پی افزایش قدرت رقابت‌پذیری ایران در سطح منطقه و جهان و کسب سهم حداکثری از عرصه بین‌المللی باشیم.

آخوندی براساس نقشه کریدوری حمل و نقل کشور گفت: هنوز پس از 2000 سال از تمدن ایران، ایران چهارراه شرق و غرب و شمال و جنوب است؛ در عین حال بر اثر بی‌تدبیری و گاهی بی‌خردی، با بازی کردن در زمین رقیبان و بازی خوردن امتیازات کشور به دیگران تقدیم شده است.

لزوم قرار دادن مجدد ایران در کانون شبکه ارتباطی و دالان‌های بین‌المللی

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: این امتیازات تا جایی از کشور گرفته شد که پروازهای مستقیم به ایران و از ایران به جهان به پایین‌ترین حد خود تنزل یافته و مسافر ایرانی حتی برای سفر به آسیای میانه یا ابتدا باید به غرب رود و سپس تمام مسیر را به شرق بازگردد یا به جنوب برود و باز تمام مسیر را به شمال بازگردد بنابراین بزرگ‌ترین سیاست حمل و نقلی ما قرار دادن مجدد ایران در کانون شبکه ارتباطی و دالان‌های بین‌المللی است.

وی افزود: لازمه قرار دادن ایران در کانون‌ شبکه‌های ارتباطی بازنگری تمامی توافق‌نامه‌ها و توافقات بین المللی، به روز رسانی و سرمایه‌گذاری گسترده در توسعه زیرساخت‌ها و نوسازی ناوگان در هر 4 شکل شبکه حمل و نقل به منظور افزایش رقابت پذیری حمل و نقل از کریدورهای عبوری از ایران است.

آخوندی ضمن بیان اینکه باید به دنیا اطمینان دهیم که عبور از ایران امنیت و ایمنی بیشتر زمان کوتاه‌تر، قیمت ارزان‌تر، دقت بیشتر و همراه با آسایش حداکثری است، گفت: نخستین گام نوسازی صنعت هوانوردی با توجه به فراگیری جهانی آن و سریع‌ الوصول بودن آن است، برای این منظور در این مدت مذاکرات مجدد با سازمان‌های هوایی جهانی و معتبر آغاز شده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برقراری پروازهای مستقیم ایران به اقصی نقاط جهان را یکی پس از دیگری فراهم خواهیم کرد. همچنین بازنگری در راه‌های هوایی که از فراز ایران عبور می‌کند، رفع موانع پروازی، کوتاه‌ کردن مسیر و افزایش موقعیت رقابت اقتصادی آن از اصلی‌ترین سیاست‌های این موضوع است.

سرمایه‌گذاری 250 میلیون دلاری در سیستم حمل و نقل هوایی

وی از دو برابر شدن تعداد پروازهای عبوری از فراز ایران خبر داد و گفت: نوسازی سیستم هوایی ایران از دیگر سیاست‌هایی است که  با آن، تمام سیستم‌های راداری و هدایت هواپیما در ایران را بازنگری کرده است و تاکنون 250 میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است.

آخوندی افزود: بدون سیستم نوآوری مطمئن پروازهای عبوری را نمی‌توان ایمنی بخشید.

فرودگاه‌هایی که از ظرفیت آن استفاده نمی‌شود

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سال‌هاست در فرودگاه‌های ایران سرمایه‌گذاری نشده و بسیاری از فرودگاه‌ها مازاد بر ظرفیت خود عمل می‌کنند و به زودی به حد اشباع می‌رسند و رشد مستمر پروازها شاهد این مدعا است. به عنوان نمونه در همین خردادماه پروازهای فرودگاه مهرآباد برابر با پیک(زمان اوج) پروازهای عید نوروز است.

آخوندی افزود: فرودگاه امام سال 83 افتتاح شده اما تاکنون مورد بهره‌برداری جدیدی قرار نگرفته است و سال‌هاست بیش از 6 درصد از ظرفیت آن استفاده می‌شود، این وضعیت را در فرودگاه‌های شیراز، اصفهان و سایر فرودگاه‌های بین‌المللی نیز داریم.

افزایش 80 درصدی فرودگاه بین المللی تهران در دست اقدام

وی با بیان اینکه قرار بود ظرفیت فرودگاه بین المللی تهران به 50 میلیون نفر مسافر برسد، اضافه کرد: در حال حاضر این فرودگاه تنها 6 میلیون مسافر دارد اما خوشبختانه برنامه توسعه این فرودگاه را در دست اقدام داریم به همین منظور ترمینال سلام در فرودگاه امام خمینی طی سال جاری افتتاح خواهد شد و افزایش 80 درصدی این فرودگاه از دیگر برنامه‌های در دست اقدام است.

افزایش ظرفیت فرودگاه امام خمینی به 30 میلیون مسافر طی 4 سال آینده

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به زودی مناقصه ترمینال 22 میلیون نفری امام خمینی اعلام می‌شود و امیدواریم بتوانیم برنامه افزایش ظرفیت این فرودگاه را به 30 میلیون مسافر طی 4 سال آینده عملیاتی کنیم. همین برنامه را برای سایر فرودگاه‌های بین‌المللی همچون تبریز، شیراز، مشهد، اصفهان، اهواز و ... داریم.

آخوندی با بیان اینکه قرار بود فرودگاه امام به محل حمل و نقل کل منطقه تبدیل شود، افزود: برای دست‌یابی به این هدف، برنامه تشکیل شبکه حمل و نقل ترکیبی شامل شبکه حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی را در دست داریم تا تمام عملیات بندری در فرودگاه‌ها انجام شود و برای اولین بار در ایران مفهوم حمل و نقل بین‌المللی تحقق یابد.

افزایش رفاه هوایی ملت ایران به 500 فروند هواپیما نیاز دارد/ نیاز به 50 میلیارد دلار سرمایه

وی تاکید کرد: ناوگان هوایی ایران برای کسب رقابت در جهان و افزایش رفاه ملت ایران نیاز به 400 فروند هواپیمای دوربرد، میان برد و 100 هواپیمای کوتاه‌برد دارد که تامین آن به 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

پیش نویس قرارداد خرید 138 فروند هواپیمای ایرباس به امضا رسید

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با توجه به نیاز به تامین مالی بسیار بالا و قطع روابط بین‌المللی ایران تقریبا تحقق برنامه‌های فوق دور از ذهن بود اما ما در وزارتخانه راه و شهرسازی هم زمان با آغاز مذاکرات برجام به صورت موازی برنامه تامین هواپیما برای تامین ناوگان ایران را آغاز کردیم و اینکه با حذف تمام واسطه‌ها و دلال‌ها «پیش نویس قرارداد خرید 138 فروند هواپیمای ایرباس» به امضا رسانده‌ایم و در آینده توافق با  هواپیمایی بوئینگ نیز اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه چه کسی فکر می‌کرد بدون تضمین دولت و با اتکا به بازار بتوان چنین خریدی را سازمان داد، تصریح کرد: ارزش اسمی خرید هواپیمایی صورت گرفته 25 میلیارد دلار است و این به مفهوم ورود قدرتمندانه ایران به بازار جهانی و آمادگی برای رقابت در سطح جهان است.

آخوندی با تاکید بر اینکه امضای این قرارداد 16 سال به طول می‌انجامد که نشان از مفهوم امنیت بلندمدت اقتصاد ایران است، افزود: تامین مالی تمامی این هواپیماها عمدتا از بیش از 85 درصد بازار بین‌المللی صورت می‌گیرد و به شما این اطمینان را می‌دهم تمام مذاکرات فنی، مالی، فناوری و ... کاملا براساس برنامه زمان‌بندی شده در دست اقدام است.

5 تا 7 میلیارد دلار کاهش هزینه خرید 6 فروند هواپیما نسبت به دولت قبل

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه دست تمام دلالان و واسطه ها را از این معاملات قطع کرده‌اند، افزود: از فروشندگان حتما درخواست کردیم که حتی یک سنت به یک دلال پرداخت نکنند و جالب است بدانید که توافقی که پیش از وزارت من برای خرید 6 فروند هواپیما صورت گرفته بود با رقم مورد توافق اخیر برای خرید همان تعداد هواپیما 5 تا 7 میلیارد دلار تفاوت دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه این پول به جیب دلالان می‌رفت، گفت: دلال‌ها تمام تلاش خود را علیه ایران و این خرید صف‌آرایی می‌کنند، در حالی که سالانه بین 3 الی 4 میلیارد دلار هزینه خرید بلیط‌های بین المللی، ایرانیان از شرکت های خارجی است. آیا گرفتن سهم برای ایران مایه خوشنودی رقبا است؟

برقی کردن راه‌آهن تهران- مشهد و راه‌آهن تهران- تبریز در دست اقدام است

آخوندی گفت: میزان قابل توجهی منابع برای تجهیز فاز 2 بندر شهید رجایی هزینه شده و مناقصه‌های 1و 3در دست اقدام است و همین توسعه در بنادر شمالی شهید رجایی و امیرآباد انجام شده است. بیش از 5 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باید انجام شود و اتصال ریلی ایران به چین، آلمان و مسکو از جمله اهداف در دست بررسی است و در حوزه ریلی توافق‌نامه‌ها در حال بازنگری است و برای رسیدن به این اهداف باید تمام تلاشها به صورت منسجم انجام شود.

وی ادامه داد: باید تمامی خطوط کلانشهرها تا خطوط چهارخطه ریلی ارتقا یابد، در سال 94 در حدود 750 کیلومتر در زمینه توسعه خطوط ریلی کار شده و در سال جاری این میزان ارتقا می‌یابد. پروژه‌های بزرگی در زمینه توسعه ریلی در دست اقدام است که راه‌آهن سریع‌السیر تهران- اصفهان نمونه آن است و قرارداد دوم برقی کردن راه‌آهن تهران- مشهد و همچنین برقی کردن راه‌آهن تهران- تبریز در دست اقدام است و در این خصوص سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام شده است.

قطارهای با عمر بالای 35 سال دیگر فعالیت انجام نخواهند داد

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تا چند سال گذشته، قطارها با عمر 69 سال اقدام به سیر می‌کردند، اما قطارهای فرسوده به مرور در حال نوسازی هستند و قصد داریم تا سال آینده قطارها با عمر بالای 35 سال دیگر فعالیت انجام ندهند و باید 28 هزار و 500 واگن باری و 618 لکوموتیو و به میزان کافی واگن مسافری خریداری شود و مقرر شده 20 هزار میلیارد تومان از منابع توسط بخش خصوصی و 15 هزار میلیارد تومان توسط دولت تامین شود.

آخوندی گفت: اگر می خواهیم به موضوع آلودگی هوای تهران رسیدگی کنیم باید خطوط ریلی ارتقا یابد و در این‌خصوص سرمایه‌گذاری‌ها باید انجام شود و امیدواریم در سال 95 رکورد جابجایی 7 میلیون مسافر عملی شود.

سرمایه‌گذاری160 میلیارد تومانی در پایانه‌های مرزی کشور

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در سال 93 فقط 5 هزار کیلومتر روکش جاده‌ای صورت گرفت و در سال 94 این میزان تا 6 هزار کیلومتر ارتقا یافت. همچنین بیش از 160 میلیارد تومان در پایانه‌های مرزی کشور سرمایه‌گذاری انجام شده است.

وی ادامه داد: پایانه‌های مرزی چزابه، خرمشهر، شلمچه و کردستان تقویت شده‌اند و در حوزه جاده 65 هزار کامیون با عمر بالای 35 سال در حال تردد هستند که باید این موضوع رفع شود و در این رابطه باید با وزارت نفت هماهنگی انجام شود.

بهره‌برداری قطعه 32 کیلومتری آزادراه تهران- شمال در بهار96

این عضو کابینه دولت یازدهم افزود: بحث تکمیل آزادراه تهران- شمال که به آرزو تبدیل شده است در حال پیگیری است و در هر 300 متر یک کارگاه احداث شده و امیدواریم در بهار سال آینده قطعه 32 کیلومتری به بهره‌برداری برسد و باید توجه داشت که بهره‌برداری از این قطع باعث صرفه‌جویی 60 کیلومتری خواهد شد.

آخوندی بیان کرد: در بخش مسکن، سوداگران در موضوعات تراکم‌فروشی و شهرفروشی جولان داده‌اند و مقررات در بخش مسکن خرید و فروش شده است. نمایندگان شهر مقدس مشهد اطلاع دارند که آیا اینگونه تخریب و ساخت و ساز در اطراف حرم مطهر قابل قبول است؟ در این رابطه 300 پرونده غیرقانونی تشکیل شده است.

دلیلی برای شهرفروشی نیست

وی تصریح کرد: بی‌توجهی به مسائل شهری باعث می‌شود که به حقوق شهروندی و انضباط شهری توجه کافی نشود. البته این نکته را نیز بیان کنم که با هزینه بالای شهرداری‌ها، دلیلی برای شهرفروشی وجود ندارد. به طور مثال با وجود میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری در تهران، اما این شهر از هوای سالم در بیشتر روزها محروم است.

طرح فاجعه‌آمیز مسکن مهر یکصدهزار میلیارد تومان هزینه به همراه داشت/117 هزار واحد مسکن مهر، فاقد متقاضی

وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح فاجعه‌آمیز مسکن مهر با وجود اینکه یکصدهزار میلیارد تومان هزینه به همراه داشت، اما در گزارش وزیر کشور اعلام شد حدود 19 میلیون بد مسکن در کشور وجود دارد و 9 میلیون نفر حاشیه‌نشین؛ البته وزارت راه و شهرسازی به تکمیل مسکن‌های مهر متعهد است و حدود 2 میلیون و 215 هزار پروژه را مورد رسیدگی قرار داده است. نکته دیگر اینکه 117 هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی هستند که جای تأمل دارد.

تسهیلات ارائه شده در بخش مسکن، 77 درصد افزایش داشته

آخوندی افزود: وزارت راه و شهرسازی قصد دارد پروژه‌های مسکن مهر را تا پایان سال 95 یا نهایتاً سال 96 به اتمام برساند، و موضوعات دیگر اینکه 370 هزار واحد مسکن مهر فاقد انشعاب آب و 459 هزار فاقد انشعاب فاضلاب هستند که باید دولت در این رابطه تلاش کند.

وی تصرح کرد: باید در زمینه خدمات روبنایی بیشتر کار شود و نباید فراموش و شود حجم بالای ساخت و سازی که در مسکن مهر انجام شد بدون لحاظ اندیشه ساخت مدرسه و مراکز بهداشتی بود و باید در این زمینه‌ها کار شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: مقدار تسهیلات ارائه شده در بخش مسکن نسبت به 5 سال قبل 77 درصد افزایش یافته است.

ارائه لایحه تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل

آخوندی در پاسخ به توضیحات نمایندگان گفت: پروژه‌های در دست اقدام در حوزه راه‌آهن 59 هزار میلیارد در حوزه راه است لذا اینکه تصور شود این مبلغ از بودجه سالانه وزارتخانه تامین شود اشتباه است چرا که بودجه سال جاری وزارتخانه حدود 6 هزار میلیارد تومان است. تخصیص بودجه سال گذشته وزارتخانه 2 هزار میلیارد تومان بود بنابراین اجرای این حجم پروژه بسیار سخت است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: راهکار وزارتخانه، ایجاد صندوق توسعه حمل و نقل است تا بتوان از این طریق دارایی‌های خود را اهرم کرده و با شراکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی پروژه‌ها را اجرایی سازیم.

وی یادآور شد: کاملا مشخص و شفاف است که 110 پروژه با 2000 میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته عملیاتی نشده است. بنابراین منطق حمل و نقل در ایران باید بازنگری شود، از این جهت لایحه تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل را مجددا به مجلس ارائه خواهیم کرد.

یک میلیون و 900 هزار واحد مسکن مهر تمام شده ، مابقی پیشرفت‌ 70 درصد

آخوندی در خصوص مسکن مهر گفت: در حوزه مسکن مهر به تمامی افراد تعهد داده‌ایم از این رو یک میلیون و 900 هزار واحد تمام شده و مابقی نیز دارای پیشرفت‌های بالای 70 درصد هستند بنابراین وظیفه خود در وزارت راه و شهرسازی را به خوبی انجام داده‌ایم در حقیقت نباید انتظار داشت که ما 5 هزار و 600 میلیارد تومان خدمات زیربنایی هزینه کنیم.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: مشکلات اعتباری اجازه تکمیل اقدامات در خصوص تکمیل مسکن مهر را به ما نداده است. برای مسکن مهر در حوزه راه و شهرسازی کارها در حال انجام است.

راه‌اندازی قطار چین به تهران/ توقف قطار باری ترکیه

وی در خصوص کریدورها گفت: قطار چین به تهران یکی از کریدورهای جدید بود که در مدت اخیر راه‌اندازی شد، قطار قزوین- رشت نیز از پیشرفت زیرسازی بالای 97 درصد برخوردار است در حقیقت بیش از 80 کیلومتر ریل‌گذاری کرده‌ایم. قطار باری ترکیه نیز به دلیل نا‌امنی‌های موجود در ترکیه برای مدتی متوقف شد که خوشبختانه مجددا راه‌اندازی شده است.

آخوندی در خصوص صرفه‌جویی در مصرف انرژی و تنقیح قوانین گفت: تنقیح قوانین وزارت راه و شهرسازی به زودی به مجلس ارائه خواهد شد، توسعه حمل و نقل عمومی در راستای صرفه‌جویی انرژی در دستورکار وزارتخانه قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص انتقال فناوری گفت: در تمام قراردادهایمان تاکید شده که تمام توانایی ساخت داخلی ایران را ارزیابی کرده تا در تولید قطار و غیره پیش رو شویم.

ارزش نسبی قراردادهای هواپیمایی ایرباس، 25 میلیارد دلار

در ادامه آخوندی در پاسخ به مطهری در خصوص قراردادهای هواپیمایی ایرباس گفت: پیش قرارداد برای خرید هواپیماهای ایرباس امضا شده که برای این منظور نیز قراردادهایی کامل با ذکر مباحث فنی و نحوه تامین قطعات و سایر جزئیات منعقد خواهد شد.

وی قرارداد هواپیماهای ایرباس را بسیار مهم قلمداد کرد و گفت: هر صفحه از این قراردادها به 100 هزار موارد جزئی می‌پردازد در حقیقت این یکی از بزرگ‌ترین معاملات ایران است که در ارزش نسبی 25 میلیارد دلار است.

وزارت راه، پاک‌ترین وزارتخانه

وزیر راه و شهرسازی در خصوص شهرهای فرودگاهی گفت: تمام اجزای شهر فرودگاهی طبق مصوبات مجلس پیگیری خواهد شد، برای این منظور طبق قانون منطقه آزاد، منطقه ویژه اقتصادی ایجاد شده و مشاور طرح جامع نیز گرفته شده است، همچنین ترمینال سلام را در سال جاری افتتاح خواهیم کرد.

آخوندی یادآور شد: نمایندگان در صورت داشتن مستندات به سازمان بازرسی کل کشور یا کمیسیون اصل 90 ارائه دهند، ما نیز پاسخگو خواهیم بود هر چند به عنوان پاک‌ترین وزارتخانه شناخته شده‌ایم.

 

کد خبر : ۳۸۰۴۵۷