خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با ایلنا:

OFAC نمی‌تواند مانع معامله با ایرباس شود/ بخش خصوصی خریدار لاشه هواپیماهای اسقاطی است

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه گشایش‌هایی در بحث مشکلات بانکی و مالی قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس در حال انجام است، اظهار داشت: مذاکره کنندگان در تلاش هستند پایه پولی این معامله بر اساس یورو تنظیم شود.

مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: به دنبال برخی از تحریم‌های اعمال‌شده از ‌سوی آمریکا، ایران نمی تواند معامله دلاری با شرکت هایاین کشور داشته باشد و بخشی از سهام ایرباس هم متعلق به آمریکا است، اما گروه مذاکره کننده در تلاش هستند که پایه پولی این معامله را تغییر دهند که با این اقدام، مشکل مالی و بانکی قرارداد تاریخی با ایرباس حل می شود.

اسعدی سامانی تاکید کرد: با چند بانک رای زنی هایی انجام شده تا پس از تغییر پایه پولی معامله و رفع این مشکل، پروسه مالی معامله از طریق این بانک ها انجام شود.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی درباره صدور مجوز اوفک برای فروش هواپیما به ایرباس، گفت: براساس توافقات برجام به طور قطع اوفک نمی‌تواند مانعی برای قرارداد فروش هواپیماهای ایرباس به ایران ایجاد کند و از همه مهمتر اینکه در حال حاضر ممنوعیتی برای فروش هواپیما به ایران وجود ندارد.

او تاکید کرد: این تعللی هم در انعقاد قرارداد نهایی با ایرباس و ورود هواپیماهای جدید صورت گرفته غیرمنطقی است.

اسعدی سامانی درباره خرید هواپیما از شرکت بویینگ گفت: طبق سند چشم‌انداز ناوگان هوایی ایران به ۵۰۰ فروند هواپیمای نو نیاز دارد و بخشی از این نیاز هم از طریق شرکت بویینگ تامین می‌شود. نمایندگان شرکت بویینگ به ایران آمدند و بطور مستقیم با ایرلاین‌ها داخلی به مذاکره پرداختند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: شرکت‌ها به دنبال افزایش ناوگان و نوسازی ناوگان خود هستند و در مذاکره با بویینگ هم به نتایجی رسیده‌ایم.

اسعدی سامانی همچنین درباره شروع اسقاط هواپیماهای زمین‌گیر اظهار داشت: از چندی پیش نسبت به جمع آوری و اسقاط هواپیماهای زمین‌گیر به ایرلاین‌ها هشدار داده شده بود که ایرلاین‌ها هم در حال حاضر عملیات اسقاط را شروع کرده‌اند.

وی با اشاره به تعداد هواپیماهای زمین‌گیر قابل اسقاط افزود: در حال حاضر ۲۰ فروند توپولف زمین‌‌گیروجود دارد و  تعدادی هواپیمایی بوئینگ ۷۴۷، بوئینگ ۷۲۷ و بوئینگ ۷۳۷ و تعدادی فوکر ۲۸ در فرودگاه‌ها وجود دارد که باید اسقاط شوند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه ارزش لاشه این هواپیماها را کارشناسان رسمی دادگستری تعیین می‌کنند، گفت: از آلومینیوم لاشه هواپیماها می‌توان در مصارف دیگری استفاده کرد و چند شرکت بخش خصوصی برای خرید لاشه هواپیماهای زمین‌گیر اعلام امادگی کرده‌اند.

اسعدی سامانی ادامه داد: هر تن از لاشه هواپیماهای زمین‌گیر براساس نوع و مدل هواپیما قیمت خاصی دارد اما استفاده از فلزات آن برای برخی از صنایع صرفه اقتصادی دارد و خریدار آن هستند.

کد خبر : ۳۷۹۲۲۵