خبرگزاری کار ایران

روشنایی برق منازل معادل 20 میلیون بشکه نفت

سازمان بهره‌وری انرژی ایران با نزدیک شدن به فصل تابستان از مردم خواست با صرفه‌جویی در مصرف برق برای تامین پایدار برق برای تمامی مشترکین همکاری کنند.

به‌گزارش ایلنا، با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان و لزوم صرفه‌جویی در مصرف برق برای جلوگیری از خاموشی‌های احتمالی، کارشناسان سابا خواستار همکاری و مشارکت مردم در این خصوص شدند. به اعتقاد آنان با به کار بستن تعدادی از روش‌های کم‌هزینه، مردم می‌توانند ضمن پشت سرگذاشتن تابستانی بدون خاموشی 10 درصد درهزینه‌های خود صرفه‌جویی به‌عمل آورند.

بر اساس این گزارش، استفاده ازلامپ‌های کم‌مصرف و LED، سرویس به موقع سامانه‌های سرمایشی، استفاده از پنچره‌های دوجداره، عایق‌بندی مناسب تاسیسات، بهره‌گیری از سامانه‌های مدیریت هوشمند، خاموش کردن تاسیسات در زمان تعطیلی ادارات از جمله روش‌هایی است که می‌تواند مصرف و هزینه‌های برق را کاهش دهد.

بنابراین گزارش، به اعتقاد کارشناسان سابا کنترل مصرف برق در تابستان امسال وابسته به نوع الگوی رفتاری مصرف کنندگان است و از آنجا که طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته میزان مصرف برق در سال جاری به بیش از 52 هزار مگاوات خواهد رسید، ضمن برشمردن نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن فرهنگ صرفه‌جویی در کشور، خواستار مشارکت تمامی مردم در مدیریت درست وسایل پرمصرف خانگی در ساعات اوج مصرف برق شدند.

طبق آمارهای موجود از مجموع برق تولیدشده در کشور تا 33.7 درصد در بخش خانگی، 31.5 درصد در بخش صنعت، 9.4 عمومی، 16.1 درصد در بخش کشاورزی، 2.1 درصد بخش روشنایی معابر و 7.3 درصد در بخش تجاری استفاده می‌شود که می‌توان با بازنگری قوانین، فرهنگ سازی، اصلاح قیمت، استفاده از تجهیزات کم مصرف وضعیت موجود را در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی تغییر داد.

پیرواین گزارش، به گفته کارشناسان سابا بخش خانگی 777 میلیارد و 926 میلیون کیلووات ساعت از مصرف را به خود اختصاص داده است. روشنایی خانه‌ها نیز سالانه 10 میلیارد کیلووات ساعت برق را به خود اختصاص داده که تولید این مقدار برق معادل 20 میلیون بشکه نفت خام است.

 

کد خبر : ۳۷۸۵۸۱