خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی در واکنش به استفاده از فاضلاب در مزارع کشاورزی؛

دادگستری، قوه قضائیه و استانداری‌ها با این مسئله برخورد کنند

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر کشاورزی در هر نقطه از کشور در تولید محصول کم‌توجهی می کند نباید آن را به تمام کشاورزان تعمیم داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی درحاشیه رونمایی از کارت هوشمند تامین نهاده‌های کشاورزی که در قزوین برگزار شد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال وجود درصد بالای نیترات در سیب زمینی بیان داشت: 650 هزار تن سیب‌زمینی از کشور صادر می‌شود که مقصد این محصول به کشورهایی است که توجه خاصی به رعایت استانداردهای اروپایی دارند. اگر این مسئله صحت داشت  کشور مقصد محصول سیب زمینی ایرانی را پذیرا نبود. بنابراین اگر کشاورزی در جایی کم‌توجهی می‌کند نباید آن را به کل جامعه کشاورزی تعمیم داد.

او افزود: از آزمایشات درخصوص باقی مانده مواد شیمیایی در محصولات کشاورزی استقبال می‌کنیم و امیدواریم که وزارت بهداشت بیشتر از گذشته به این مسئله ورود پیدا کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در بسیاری از محصولات مشکل جدی در خصوص مواد شیمیایی باقی مانده وجود ندارد گفت: برخی آب‌های غیر استاندارد وجود دارد که راهی مزارع کشاورزی می‌شود و این مسئله ناشی از قرارگیری کارخانه‌ها در کنار مزارع است که متاسفانه زورمان به آنها نمی‌رسد. امیدواریم که دادگستری، قوه قضائیه و استانداری‌ها اجازه استفاده از آب فاضلاب را به بخش کشاورزی ندهند.

کشاورز در خصوص باقیمانده مواد شیمیایی در برنج گفت: باقیمانده مواد شیمایی در برنج بسیار پایین است که این عدد کمتر از یک و نیم درصد است که به جرات می‌توان گفت در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص اخباری مبنی بر اینکه درسال جاری سطح زیر کشت سیب زمینی کاهش یافته است بیان داشت: این خبر را رد می‌کنم و تاکید می‌کنم که سطح زیر کشت سیب زمینی تغییر نکرده و میزان تولید نیز به اندازه سال گذشته است. در سال گذشته 680 هزار تن مازاد سیب زمینی را صادر کردیم و یاران این محصولات تا مرداد سال گذشته پرداخت شده است که 470 میلیارد تومان یارانه صادراتی تا به امروز پرداخت شده است.

او افزود:بخش کشاورزی به صورت تاریخی از کمبود سرمایه رنج می‌برد و این نارسایی جدی ما است.

او با بیان اینکه سرمایه در دنیا شامل منابع مالی، تکنولوژی و مدیریت است، گفت: وقوع هر اتفاق اقتصادی، بستگی به این سه عامل دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه چالش جدی ما در بخش کشاورزی، آب و هزینه تمام‌شده است، اظهار داشت: قیمت تمام شده محصولات کشاورزی به دلیل مسائل فنی و اقتصادی بالاست و بهره‌وری کم است.

کشاورز بیان داشت: افزایش قیمت تمام‌شده محصولات کشاورزی منجر به آسیب به مصرف‌کننده و همچنین قاچاق می‌شود.

او با اشاره به منابع آبی کشور تصریح کرد: با توجه به منابع آبی، امکان توسعه کشاورزی را نداریم و باید با همین سطح زیرکشت به فکر افزایش بهره‌وری باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: امروز با روش‌های گذشته نمی‌توان کشاورزی را اداره کرد و فضای جدید نیازمند تغییرات اساسی است و باید فرضیات گذشته را از ذهن‌ پاک کنیم.

کشاورز بیان داشت: در گذشته به نوع کشت حساس نبودیم، الان هم از نظر منافع اقتصادی نباید حساس باشیم، ولی از لحاظ منافع ملی باید حساسیت بسیار بالایی در کشت محصولات کشاورزی داشته باشیم.

او با بیان اینکه امکان توسعه کشت برنج و همچنین کشت چغندر بهاره نداریم، اظهار داشت: انتظارات ما در شرایط جدید باید دقیق باشد.

معاون وزیر با اشاره به راه‌اندازی باشگاه کشاورزان و سامانه گویای 1559 اظهار داشت: کشاورز برای تهیه نهاده‌های مورد نیاز خود باید کوتاه‌ترین زمان و راه را طی کند و بدون مراجعه حضوری، پاسخ تمام تقاضاها و نیازهایش را دریافت کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: الزامات این جریان آن است که امکان حضور همه ذینفعان در یک میز مشترک فراهم شود و برای این منظور، در یک سال گذشته مذاکرات متعددی با بانک کشاورزی انجام شده است.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: هر چقدر جریان نقدینگی را در جامعه کاهش دهیم، تا هزینه‌های مبادله هم کاهش یابد.

او افزود: برای کارایی باشگاه کشاورزان و بهره‌مندی از خدمت آن، اولین شرط، وجود اطلاعات کافی در سامانه است که این اطلاعات باید توسط وزارت جهاد و مشتریان و سایر ذینفعان کامل شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در صورت تکمیل اطلاعات این سامانه، کشاورزان می‌توانند پاسخ سؤالات خود را از آن دریافت کنند، ضمن اینکه با بیان نظرات خود در سامانه، می‌توانند به تکمیل اطلاعات آن کمک کنند؛ بنابراین، اگر کشاورز درخواست و نیازی داشته باشد، با مراجعه به سامانه مذکور متوجه خواهد شد که تقاضای خود را از کجا تأمین کند.

 

 

 

 

 

کد خبر : ۳۷۶۷۷۸