خبرگزاری کار ایران

دبیر سندیکای لوله و پروفیل مدعی شد؛

فولاد مبارکه مخالف شفاف‌سازی قیمت صادراتی‌ست/ مدیران فولاد مبارکه حاضر به پاسخگویی نشدند

دبیر سندیکای لوله و پروفیل گفت: درحالیکه مصرف‌کنندگان فولاد در کشور فاقد این ماده اولیه هستند فولاد مبارکه ورق را هر تن 250 دلار صادر می‌کرد و در داخل کشور با نرخ 430 دلار به تولیدکنندگان می‌فروخت.

با وجود صحبت‌هایی که از سوی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد و سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل صورت گرفت همچنان جلسه‌ای که وزیر صنعت دستور آن را به معاون معدنی خود داد برگزار نشده و فضای این حوزه همچنان متلاطم است.

بعد از انتشار مصاحبه خبرگزاری ایلنا با دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد، دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا به اظهارت وی پاسخ داد. این درحالی است علی رغم تلاش‌ها برای گفت‌وگو با مدیران فولاد مبارکه، هیچ کدام حاضر به مصاحبه نشدند.

امیر کاوه دبیر سندیکای لوله و پروفیل در واکنش به اظهارات اخیر دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد به خبرنگار ایلنا گفت: سال گذشته فولاد مبارکه دامپینگ کرده و این برای همه کشورها مشخص شده است و یوروفر ( انجمن فولاد اروپا ) نیز پیگیر این موضوع است.

وی در ادامه ادعای خود تصریح کرد: اکنون اروپایی‌ها که مسئولان فولاد مبارکه برای‌شان فرش قرمز پهن می‌کردند به دنبال پیگیری قضایی هستند و از این ارزان فروشی شکایت دارند.

کاوه تصریح کرد: در حالی که مصرف کنندگان فولاد در کشور فاقد این ماده اولیه هستند فولاد مبارکه ورق را هر تن 250 دلار صادر می‌کرد و در داخل کشور با نرخ 430 دلار به تولید کنندگان می‌فروخت.

وی افزود: در اثر همین سیاست‌ها مجبور شدیم سال گذشته همین محصول فولاد مبارکه را با صرف هزینه زیاد از خارج از کشور وارد کنیم. این مسئله موجب شد قیمت تمام شده کالاهای ما بیش از سایر رقبا شود و بازارهای صادراتی‌مان را از دست بدهیم.

کاوه تصریح کرد: صنایع پایین دستی فولاد در سال گذشته به سبب گران بودن فولاد و کمبود آن در بازار تنها با 20 درصد ظرفیت کار کردند. در واقع این رویه شرکت فولاد مبارکه، خلاف اقتصاد مقاومتی است زیرا خام فروشی برای مدیران آن در اولویت قرار دارد.

وی افزود: ما وقتی به گران بودن فولاد اعتراض می‌کنیم مدیران آن شرکت، بالا بودن هزینه را بهانه می‌کنند این در حالی است که این کارخانه از انرژی ارزان استفاده می‌کند و سنگ آهنی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد نیم‌بها است. جالب اینجاست که هزینه‌های این شرکت برای تولیدکنندگان داخلی بالاست  اما گویا برای خارجی‌ها اصلا هزینه وجود ندارد.

وی به میزان تولید فولاد در داخل اشاره کرد و گفت: آقایان ادعا می‌کنند که فولاد به اندازه کافی در کشور تولید می‌شود. اگر این حرف درست است و می‌توانند بازار داخل را تامین کنند چرا امروز زمان تحویل ورق در بورس کالا 31 مرداد ماه اعلام شده است. آن هم در حالی‌که درخواست زیادی برای ورق وجود ندارد.جالب اینجاست که مدیران بورس هم از این وضعیت ناراضی هستند اما چون مدیران فولاد مبارکه جزو هیئت مدیره بورس کالا هستند علی‌رغم درخواست‌های ما در چند سال اخیر مبنی بر ورود فولاد به رینگ صادراتی بورس برای شفاف‌سازی و استخراج قیمت صادراتی آنها مخالفت کرده‌اند.

کاوه ادامه داد: ما با درخواست کاهش تعرفه به دنبال واردات نیستیم. مطابق اصول اقتصاد مقاومتی بر این عقیده‌ایم که اولویت در استفاده از تولیدات داخلی است اما به شرطی که تولیدکننده داخلی محصولش را عرضه کند. اما اکنون محصول را عرضه نمی‌کنند و به دنبال جلوگیری از کاهش تعرفه نیز هستند.

وی افزود: در سال گذشته تعرفه واردات فولاد تغییر پیدا کرد ابتدا از 4 درصد به 15 درصد افزایش پیدا کرد. سپس از 15 درصد به 20 درصد رسید.

وی به نامه وزیر و نماینده قوه قضاییه در کمیته ماده 76 اشاره کرد و گفت: علیرغم دستور یک ماه پیش وزیر به معاون معدنی خود و پیگیری آقای خدادادی نماینده قوه قضاییه در این کمیته برای بررسی این موضوع، هنوز اتفاق قابل محسوسی صورت نگرفته است.

کاوه در پایان تصریح کرد: رفتار سال گذشته فولاد مبارکه سبب تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری کارگران بسیاری شد. به نظر من این اقدام نیازمند پیگیری مراجع است تا مسبب این زیان‌ها مشخص شود.

کد خبر : ۳۷۶۵۹۷