خبرگزاری کار ایران

مدیرکل اداره دریانوردی بنادر خرمشهر در پاسخ به ایلنا:

شناورسازی 160 فروند مغروقه جنگی در آب‌راه اروند/ پاکسازی اروند اولویت عراقی‌ها نیست

مدیرکل اداره دریانوردی بنادر خرمشهر با بیان اینکه 160 فروند مغروقه جنگی تاکنونی شناور شده‌اند گفت: 61 فروند مغروقه جنگی دیگر در آب‌راه کارون و اروند وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عادل دریس در نشست خبری صبح امروز با اشاره به فعالیت دفتر مشترک ایران و عراق برای لایروبی آب‌راه بین‌المللی اروند گفت: طبق مفاد معاهده 1975 الجزایر هرگونه فعالیت لای‌روبی و پاکسازی در این آب راه باید با هماهنگی دو طرف ایران و عراق انجام شود.

وی ادامه داد: بنابراین دفتر مشترک هماهنگی ایران و عراق در وزارت امور خارجه تشکیل شد که یک دفتر آن در خرمشهر و خواهرخوانده آن در بصره تاسیس شد.

مدیرکل اداره دریانوردی بنادر خرمشهر با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای لای‌روبی و پاکسازی شناورهای مغروقه جنگی درا ین آب‌راه اظهار داشت: پس از جنگ سازمان بنادر دو استراتژی برای توسعه بندر خرمشهر در دستور کار خود قرار داد که اول بازسازی و توسعه زیرساخت‌ها و دوم پاکسازی این آب‌راه از کشتی‌های مغروقه جنگی است.

وی ادامه داد: فعالیت‌های بازسازی و توسعه زیرساخت بندر خرمشهر از سال 72 شروع شد و در حال حاضر چند پروژه بازسازی و توسعه به ارزش 40 میلیارد تومان در حال اجراست که از جمله بازسازی اسکله‌های چهار پست و بهسازی پس‌کرانه‌های دو تا چهار است.

دریس با بیان اینکه برای پاکسازی آبراه دو استراتژی را دنبال می‌کنیم افزود: اولین استراتژی شناورسازی کشتی‌های مغروقه جنگی است و دوم لایروبی آب‌راه کارون و اروند است و برای توسعه این فعالیت‌ها کمیته حقوقی اروند در وزارت امور خارجه تشکیل شد و هر اقدامی با تایید این کمیته انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تمام برنامه‌های سازمان در راستای پاکسازی آب‌راه کارون و اروند باید در این کمیته حقوقی تشکیل شود چرا که هرگونه اقدام می‌تواند تعبیری مبنی بر نقص معاهده 1975 الجزایر باشد.

مدیرکل اداره دریانوردی بنادر خرمشهر از شناورسازی 160 فروند مغروقه در آبراه کارون و اروند خبر داد و گفت: 35 فروند از این کشتی‌های جنگی از آبراه اروند و 125 فروند از آب‌راه کارون بیرون کشیده شده است که تمام این شناورسازی مغروقه‌ها با هزینه جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

دریس ادامه داد: همچنین در طول آبراه بین‌المللی کارون و اروند 61 مغروقه جنگی دیگر وجود دارد که برای شناورسازی 43 فروند از این تعداد تشریفات لازم برای شروع عملیات انجام شده است.

وی با بیان اینکه 43 فروند از این کشتی‌های مغروقه درسمت ساحل ایران هستند افزود: 18 فروند از کشتی‌های مغروقه در وسط  آب‌راه به سمت ساحل عراق قرار دارند که باید با هماهنگی طرف عراقی این کشتی‌های مغروقه شناورسازی شوند.

مدیرکل اداره دریانوردی بنادر خرمشهر ادامه داد: موضوع بیرون آوردن مغروقه‌های جنگی در سمت ساحل عراق در کمیته حقوقی اروند در وزارت امور خارجه مطرح شده و پروسه اخذ مجوزها در حال انجام است.

دریس با بیان اینکه برای شناورسازی 25 فروند از 35 فروند کشتی مغروقه که در سمت ساحل ایران قرار دارند هزینه‌ای بالغ بر 625 میلیارد ریال نیاز داریم اظهار داشت: تامین این اعتبار از عهده سازمان بنادر خارج است و باید بخشی از آن از بودجه عمومی تامین شود.

وی با بیان اینکه پس از شناورسازی کشتی‌های مغروقه جنگی مرحله لای‌روبی انجام می‌شود اظهار داشت: برای شروع فعالیت لای‌روبی در ابتدا باید هیدروگرافی انجام شود که توسط سازمان جغرافیایی نیروی مسلح و طرف عراقی در حال انجام است. همچنین در راستای رعایت مفاد معاهده 1975 الجزایر لای‌روبی باید با هماهنگی طرف عراقی انجام شود.

مدیرکل اداره دریانوردی بنادر خرمشهر با اشاره به کمک‌های ستاد اجرای فرمان امام برای شناورسازی مغروقه‌های جنگی اظهار داشت: از آنجایی که شناورسازی این مغروقه‌ها برای مالکان کشتی صرفه اقتصادی ندارد و مال رها شده محسوب می‌شوند این اموال جزء دارایی‌های ستاد اجرای فرمان امام محسوب می‌شوند. بنابراین با مذاکره با این ستاد قرار بر این است که سازمان بنادر این مغروقه‌ها را بیرون آورده و هزینه فروش لاشه‌ها به سازمان برگردد.

دریس با بیان اینکه بندر خرمشهر ظرفیت تخلیه و بارگیری 4 میلیون و 600 هزار تن کالا را دارد گفت: برای اینکه بتوانیم شناورهای بزرگ را پذیرا باشیم ظرفیت این بندر را باید افزایش دهیم و تا به امروز با انجام اقداماتی از جمله بازسازی و نوسازی 20 پست اسکله در این بندر و احداث پایانه ریلی و احداث پایانه کانتینری و همچنین پایانه نفتی توانسته‌ایم تا 2 میلیون تن عملکرد را هم داشته باشیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های پایانه‌های مسافری در بندر خرمشهر اظهار داشت: در بخش مسافری هم مسیرهای داخلی و مسیرهای خارجی به کویت و بصره فعال است.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر ساخت پل متحرک بین ایران و عراق گفت: برای ساخت این پل چندین بار جلسه بین مقامات ایران و مقامات عراقی برگزار شده است و قرار بر این است که از طریق شلمچه به بصره ارتباط ریلی داشته باشیم بنابراین با پیشنهاد عراقی‌ها مبنی بر ساخت پل متحرک ریلی قرار است که این اتصال بین ایران و عراق به وجود بیاید.

وی افزود: قرار بر این است که هزینه های تبدیل پل ثابت به متحرک را طرف عراقی بپردازد.

دریس با اشاره به عدم تمایل عراقی‌ها برای شناورسازی کشتی‌های مغروقه جنگی در آب‌راه کارون و اروند و شط‌العرب اظهار داشت: عراقی‌ها در حال حاضر کار اجرایی ساخت بندر بزرگ فاو در خوره‌عبدالله را شروع کرده‌اند و بنابراین شناورسازی کشتی‌های مغروقه اولویت اولشان نیست و با ساخت بندر فاو در خوره عبدالله آب‌راه شط‌العرب مسیر تجاری برای عراقی‌ها محسوب نمی‌شود.

مدیرکل اداره دریانوردی بنادر خرمشهر ادامه داد: در حال حاضر شرکت دوو کره مدشکن اول بندر خوره عبدالله را در حال ساخت دارد و همچنین یک شرکت یونانی برای عراقی مدشکن دوم را می‌سازد و عراقی‌ها ادعا دارند بندر فاو هاب منطقه می‌شود و کشتی‌های لاینر می‌توانند وارد این بندر شوند که در این صورت اتفاقاً وابستگی بندر فاو به بنادر رودخانه‌ای برای انتقال کالا به بنادر داخلی بیشتر می‌شود.

دریس با تاکید براینکه لای‌روبی و پاکسازی آب‌راه اروند و شط‌العرب در اولویت برنامه‌های طرف عراقی نیست ادامه داد: همانطور که گفتم عراق به دنبال ساخت بندر بزرگ فاو است و در حال حاضر پاکسازی این مسیر در اولویت طرف عراقی نیست. هرچند که پاکسازی این مسیر توسط ایرانی‌ها هم باید با همکاری عراقی‌ها انجام شود.

وی افزود: لایروبی آب‌راه اروند 210 میلیون یورو اعتبار می‌خواهد که با لای‌روبی هفت نقطه بحرانی 12 میلیون مترمکعب از این آب‌راه لای‌روبی خواهد شد.

وی افزود: البته پیش از لای‌روبی باید شناورسازی مغروقه‌های جنگی انجام شده باشد که برای شناورسازی 39 فروند 28 ماه زمان می‌خواهیم.

دریس با توجه به عملکرد بندر خرمشهر در بخش کانتینری در سال 94 اظهار داشت: عملکرد کانتینری این بندر در سال گذشته  60 هزار TEU بوده که نسبت به سال 93 رشد خوبی نداشتیم اما در دو بخش مسافری و خودرو رشد قابل توجه بوده. دربخش خودرو 1783 دستگاه تخلیه و بارگیری شده که رشد 45درصدی داشتیم همچنین دربخش مسافر 12 هزار مسافر جابجا شده که رشد قابل توجهی داشت.

وی همچنین درباره علت کاهش صادرات به عراق گفت: عراق سیاست تعرفه‌ای خود را تغییر داد و تعرفه واردات مصالح ساختمانی را بالا برد بنابراین در سال گذشته صادرات مصالح ساختمانی به عراق به طرز چشمگیری کاهش یافت. البته از دیگر دلایل کاهش صادرات به عراق فعالسازی گذرگاه شلمچه به بصره بود که بخش عمده ای از کالاها از این مسیر وارد عراق شد.

وی همچنین درباره ورود سرمایه‌گذاران خارجی به توسعه بندر خرمشهر گفت: هیات آلمان، اوکراینی و عمانی و همچنین کره‌ای ها وارد مذاکره با ما برای توسعه بندر چابهار شدند و آلمانی‌ها این پیشنهاد را دادند که لایروبی آب‌راه اروند توسط این شرکت انجام شود که البته برای این موضوع با عراقی‌ها باید وارد مذاکره شویم.

مدیرکل اداره دریانوردی بنادر خرمشهر با بیان اینکه اگر روند رشد توسعه بندر خرمشهر ادامه داشت امروز ظرفیت این بندر به 200 هزار TEU می‌رسید اظهار داشت: در حال حاضر ظرفیت اسمی بندر خرمشهر 150 هزار TEU است که رکورد تخلیه و بارگیری 110 هزار TEU داشته‌ایم.

 

کد خبر : ۳۷۶۰۶۳