خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو:

مشارکت مردم در صیانت و بهره‌برداری طرح‌های آب یک الزام است

وزیر نیرو در آئین بهره‌برداری از طرح‌های تامین آب کشاورزی گچساران گفت: مشارکت مردم در صیانت و بهره‌برداری طرح‌های آب یک الزام بوده و بدون حضور مردم این امر امکان‌پذیر نیست.

به‌گزارش ایلنا، "حمید چیت‌چیان" وزیر نیرو در آیین بهره‌برداری از طرح تأمین و انتقال آب به اراضی دشت امامزاده جعفر (ع) و ماهورباشت در شهرستان گچساران گفت: وقتی طرح‌ها توسط خود مردم مدیریت شوند، دلسوزی و انگیزه نگهداری از آن‌ها بیشتر می‌شود و در شرایط اقتصادی کنونی مشارکت مردم بهترین شیوه برای بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آب است.

وی با اشاره به اینکه دولت قادر نیست تمام طرح‌ها را به تنهایی اجرایی کند، افزود: حضور بخش خصوصی و مردم در اجرایی کردن پروژه‌ها و حراست از آنان بسیار ضروری است.

وزیر نیرو با بیان نقش آب در توسعه و اثر گذاری آن در منطقه گفت: حیات و توسعه اقتصادی کشور در گرو آب است و نه فقط فعالیت‌های کشاورزی بلکه فعالیت‌های صنعتی و اجتماعی نیز مرهون خدمات آب است.

وی با اشاره به غنی بودن منابع آبی در استان کهگیلویه و بویراحمد که می‌تواند پایه توسعه اولیه استان قرار گیرد، گفت: در این کار نیاز به سرمایه‌گذاری نیز هست و لازم است تا سدهای مورد نیاز، خطوط انتقال آب و طرح‌های آبرسانی نیز ایجاد شود که برخی از این طرح‌ها اجرا شده و برخی نیز در حال اجرا است.

چیت‌چیان آنگاه با اشاره به اینکه طرح آبرسانی به امام زاده جعفر (ع) گفت: این طرح با توان تامین بیش از 35 میلیون مترمکعب آب در سال قادر است 3500 هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه را آبیاری کند و تاسیسات خوب و با کیفیت بالایی نیز در آن به کار رفته است.

وی اظهار امیدواری کرد، فاز دوم این طرح نیز که با بیش از 20 میلیون متر مکعب آب قادر است 3100 هکتار دیگر از زمین‌های منطقه را آبیاری کند، به زودی آغاز شود.

وزیر نیرو با بیان این مطلب که سرمایه گذاری‌های عظیمی که توسط دولت صورت می‌گیرد باید توسط خود بهره‌برداران مدیریت، صیانت و نگهداری شود، افزود: اینکارباعث خواهد شد تا توسعه و رشد مستمر در منطقه ایجاد شود.

 

کد خبر : ۳۷۴۹۵۷