خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر نیرو در پاسخ به ایلنا:

تاخیر در نهایی شدن مذاکرات با خارجی‌ها منطقی است/ 4 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی منتظر نهایی شدن

محمودی با بیان این‌که وجهی که در حال حاضر از مردم دریافت می‌شود تنها 40 درصد قیمت تمام شده آب است، گفت: مابقی قیمت در قالب یارانه غیرمستقیم توسط دولت پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ستار محمودی قائم مقام وزیر نیرو در حاشیه نشست حمایت از کار، سرمایه و دانش ایرانی در صنعت آب و برق درباره افزایش قیمت آب و برق گفت: در سال 95 حتی یک ریال هم تغییر نرخ نداشتیم و تنها چیزی که اضافه شده همان عوارضی است که سه سال گذشته تصویب شد.

وی با بیان این‌که صنعت آب و برق به لحاظ اقتصادی با تعرفه‌های فعلی تطابق ندارد، ادامه داد: وزارت نیرو همچنان تابع سیاست‌های دولت است.

محمودی درباره افزایش عوارض آب در سال 1395 گفت: مجلس با این مساله موافقت نکرد و عوارض همچنان مانند سال گذشته است.

وی با بیان این‌که وجهی که در حال حاضر از مردم دریافت می‌شود تنها 40 درصد قیمت تمام شده آب است، گفت: مابقی قیمت در قالب یارانه غیرمستقیم توسط دولت پرداخت می‌شود.

محمودی درباره تجمیع قبوض آب و برق نیز اظهار داشت: این کار متوقف نشده، اما در حال حاضر جزو اولویت‌های کاری ما قرار ندارد.

وی وی درباره برنامه مدیریت مصرف آب نیز اظهار داشت: هر سال در فصل گرما مصارف آب و برق افزایش پیدا می کند و مولفه اصلی هم خنثی کردن درجه حرارت و گرما است و به تعبیری حدود 25 درصد افزایش مصرف آب و برق داریم به دلیل این‌که وضعیت بارندگی‌ها بهتر شده، قصد نداریم که در شرایط گرما غافلگیر شویم به همین دلیل تدابیری را از هم‌اکنون برای این مساله در نظر گرفته‌ایم.

قائم مقام وزیر نیرو ادامه داد: در حال حاضر شهرهای دارای تنش آبی شناسایی شدند و نیروگاه‌ها نیز علی‌رغم وجود مشکلات مالی به طور 100 درصد تجهیز شده‌اند که این مساله تاثیر زیادی در میزان مصرف دارد.

وی با بیان این‌که سیستم‌ها و سامانه‌های تامین آب و برق آماده کار هستند، افزود: این مساله یک سقفی دارد که سقف آن برای برق 2000 مگاوات بیشتر از سال گذشته و برای آب مانند سال گذشته پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: باید مدیریت مصرف صورت بگیرد، چرا که تنها از این طریق می‌توان با خاموشی مقابله کرد.

وی درباره تصمیمات اتخاذ شده جهت کنترل مشترکین پرمصرف نیز اظهار داشت: مشترکان شرکای صنعت آب و برق هستند ما بیشترین اهرم کاری مان را روی اطلاع رسانی و در خواست جهت تعادل مصرف قرار داده ایم و پارامترهایی را پیگیری کردیم که  بخشی از آنها به دستگاه های زیر مجموعه اجازه می هد که کنترل هایی را داشته باشند اما امیدواریم که بیش از جنبه سخت افزاری به جنبه نرم افزاری بپردازیم.

محمودی در پاسخ به ایلنا درباره مذاکره با مقامات افغان و بحث در زمینه آب اظهار داشت: این مذاکرات در دستور کار مقامات سیاسی و وزارت خارجه دارد ما مباحث کارشناسی را با بخش های کارشناسی داشته ایم.

وی افزود: مذاکرات زیادی با کشورهای مختلف داشتیم و تفاهمنامه ایی هم مبادله شده است و در آستانه به نتیجه رسیدن برخی از آنها در حوزه آسیای شرقی و اروپا هستیم اما زمانی که به صورت عملی فعال شود می توانیم نتیجه نهایی را مطرح کنیم. اما مجموع سرمایه گذاری خارجی در حوزه آب و برق 4 میلیارد دلار است که امیدواریم که زمان شان طولانی نشود و زودتر به عملیات نهایی نزدیک شود.

قائم مقام وزیر نیرو در پاسخ به دیگر سوال ایلنا مبنی براینکه چرا مذاکرات انحام شده نهایی نمی شود، گفت: در مسئله اقتصاد هر کس سود ببرد شایق است و در بازار راکد کنونی ایران جایگاه خوبی است و کشورهای دیگر علاقمند به حضور هستند اما هر سرمایه گذاری ابتدا به حفظ و صیانت و بازده سرمایه نگاه می کند ضمن اینکه بیمه های ایرانی در سطح کشور و ملی پاسخگوست و در اشل بین المللی بیمه ها باید بین المللی باشند.

وی ادامه داد: اگر هدف ما صرفا خرید قطعات و تجهیزات بود تاکنون دهها میلیارد انجام شده بود اما چون سیاست ما سرمایه گذاری برای ایجاد و پیشبرد پروژه و انتقال تکنولوژی است، زمانبر است. ضمن اینکه در طول چند سال که تحریم بودیم ارتباطات انتقال سرمایه  و تکنولوژی کند شده و راه ها ناهموار شده است.

 

کد خبر : ۳۷۴۱۸۶