خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای عالی مناطق آزاد:

موافقت بانک مرکزی با راه‌اندازی بانک‌های خصوصی در مناطق آزاد/ می‌توانیم از رئیس سازمان تعزیرات حکومتی شکایت کنیم

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه بانک مرکزی با راه‌اندازی بانک‌‌های‌ خصوصی در مناطق آزاد موافقت کرده است گفت: 18 تقاضا برای تاسیس بانک خصوصی به بانک مرکزی رفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اکبر ترکان در نشست خبری عصر امروز خود با بیان اینکه 18 تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران ایرانی برای تاسیس بانک‌های خصوصی در مناطق آزاد به بانک مرکزی ارائه شده است گفت: بانک مرکزی با تاسیس بانک‌های خصوصی موافقت کرده است.

وی با بیان اینکه دولت هیچ دخالتی در بانک‌های آفشور نخواهد داشت ادامه داد: 100درصد سهام این بانک‌ها مربوط به بخش خصوصی است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به 4 پایانه صادراتی در مناطق آزاد گفت: اولین پایانه صادراتی در منطقه شلمچه در منطقه آزاد اروند فعال است که سال گذشته یک میلیارد و 200 میلیون دلار صادرات به عراق داشته است. دومین پایانه صادراتی در منطقه ماکو دو ماه پیش به بهره‌برداری رسید که ماموریت این پایانه فعالیت‌های صادراتی با ترکیه و اروپا است.

وی افزود: سومین پایانه صادراتی در ارس در حال ساخت است همچنین چهارمین پایانه صادراتی با هدف صادرات به حوزه دریای خزر در حال احداث است که ساخت اسکله و موج‌شکن‌های آن توسط بخش خصوصی انجام شده است.

وی درباره موضوع قاچاق در مناطق آزاد گفت: در مناطق آزاد کشورمان دو گمرک ایران و منطقه آزاد مستقر هستند که هر کالایی از این دو گمرک عبور کند به ثبت می‌رسد.

وی افزود: توافق‌نامه‌ای با گمرک ایران و مناطق آزاد مبنی بر دسترسی این دو سازمان به شبکه اطلاعاتی مشترک امضا شده است و کالایی مفهوم قاچاق را دارد که در سیستم گمرک ایران و گمرک منطقه آزاد ثبت نشده باشد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد درباره سرانجام قرارداد با هندی‌ها برای بندر چابهار گفت: در دولت یازدهم سازمان بنادر و دریانوردی از صندوق توسعه ملی تسهیلاتی را برای ایجاد یک شرکت خصوصی برای ساخت بندر چابهار دریافت کردند.

ترکان ادامه داد: با تاسیس این شرکت زیرساخت‌های بندر چابهار به پایان رسیده است و این شرکت بابت عملیات بنایی طبق تعرفه درآمدزایی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه هندی‌ها ثابت کردند که در توسعه بندر چابهار جدی هستند اظهار داشت: تمام کشورها ازجمله هندی‌ها و چینی‌ها در دوره تحریم تحت تاثیر کشور آمریکا بودند به همین دلیل فعالیت جدی در ایران انجام نمی‌دادند اما پس از تحریم هندی‌ها ثابت کردند که در پروژه توسعه بندر چابهار جدی هستند.

ترکان با بیان اینکه به جز جمهوری اسلامی ایران که حرف مردمش را می‌زند سایر کشورها تحت تاثیر ایالات متحده آمریکا هستند گفت: هندی‌ها هر چند در دوره تحریم تحت تاثیر آمریکایی‌ها بودند اما در شرایط پساتحریم اقدامات جدی برای انعقاد قرارداد توسعه بندر چابهار انجام دادند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تاکید کرد: اگر هندی‌ها در مدت زمان مشخص اقدام به اجرای پروژه نکنند سازمان بنادر و دریانوردی می‌تواند قرارداد با این کشور را فسخ کند.

وی همچنین با اشاره به توسعه سواحل مکران و طرح افزایش جمعیت نوار ساحلی بندرعباس تا گواتر اظهار داشت: در حالی که در دنیا 80 درصد جمعیت در سواحل زندگی می‌کنند در ایران از ساحل خرمشهر تا گواتر تنها 1.5 میلیون نفر زندگی می‌کنند که این روند نسبت به جمعیت 80 میلیون نفری چیزی کمتر از 2 درصد است و دولت یازدهم هم برنامه افزایش جمعیت این نوار ساحلی را دارد که در برنامه ششم توسعه هم بر روی آن تاکید شده است.

ترکان با اشاره به سرمایه‌گذاری ژاپنی‌ها برای حضور در قطب خودروسازی در چابهار گفت: ژاپنی‌ها یکی از جدی‌ترین متقاضیان سرمایه‌گذاری در خودروسازی چابهار هستند.

وی همچنین درباره توسعه جزیره هندورابی توسط منطقه آزاد کیش گفت: عملیات ساخت فرودگاه این جزیره به پایان رسیده است و یک بندر هم در نزدیکی فرودگاه هندورابی در حال احداث است.

وی با بیان اینکه تا 3 ماه دیگر بندر هندورابی به افتتاح می‌رسد گفت: تاخیر در افتتاح این بندر به دلیل این است که سواحل آن مجانی است و اجازه ریختن سنگ برای احداث بندر را نمی‌دهد و باید مرجان‌ها به منطقه دیگری جابه‌جا شوند که این زمانبر خواهد بود.

ترکان تاکید کرد: ساخت یک فرودگاه در مناطق آزاد را در دستور کار قرار داریم و در چابهار هم علی‌رغم وجود فرودگاه کنارک فرودگاه دیگری ساخته خواهد شد که تا 18 ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

همچنین ترکان در جمع خبرنگاران درباره اظهارات اخیر رئیس سازمان تعزیرات حکومتی درباره افزایش واردات از مناطق آزاد گفت: ‌از آنجایی که این روزها کسی مسئولیت حرف‌هایش را نمی‌پذیرد همه درباره هر موضوعی حرف می‌زنند.

وی تاکید کرد: می‌توانیم از ایشان برای این تهمت ناروایی که زده‌اند شکایت و پیگیری قضایی کنیم.

ترکان تاکید کرد: ایشان اصلا معنای قاچاق را نمی‌دانند. کالایی که از گمرک رد می‌شود تحت نظارت گمرک است، قاچاق محسوب نمی‌شود.

کد خبر : ۳۷۱۴۹۵