خبرگزاری کار ایران

سامسونگ چگونه ایرانی شد؟/ یک گام تا تبدیل شدن به غول بی‌رقیب منطقه

گروه سام، شریک ایرانی سامسونگ کره جنوبی سال هاست که جای خود را در خانه های ایرانی باز کرده و امروز نمونه ای موفق از انتقال فناوری به جای ورادات صرف را معرفی کرده است.

به گزارش ایلنا، شرکت سامسونگ کره جنوبی یکی از غول های صنعتی این کشور به شمار می رود که حوزه فعالیت آن از لوازم خانگی و تلفن همراه و تلویزیون گرفته تا لوازم مربوط به فناوری ارتباطات و اطلاعات گسترده است. این شریک ایرانی و شرکت سام الکترونیک از سال 1375 آغاز به کار کرد و امروز به عنوان یکی از معتبرترین برندهای تجاری کشور محسوب می شود.

راهی که سامسونگ در ایران رفت

ابتدای کار سامسونگ در ایران با واردات کالا از کره جنوبی و ارائه خدمات پس از فروش در ایران همراه بود. اما تاسیس شرکت سام الکترونیک وضعیت را به کلی تغییر داد. البته این تبدیل، به آسانی ممکن نبود. مذاکرات فشرده ای میان دو طرف انجام شد و با تعامل ایجادشده، سرانجام روند بومی سازی تدریجی محصولات پا گرفت. کار جدید با تولید محصولات تصویری آغاز شد. تولیدات این شرکت خیلی زود مورد استقبال جامعه ایرانی که به دنبال "کیفیت" بودند قرار گرفت.

اکنون گروه سام و سامسونگ 4 واحد تولیدی در 25 هکتار زمین و 2500 نیرو در ایران دارد که محصولاتی چون لوازم خانگی و محصولات صوتی و تصویری را تولید می کند و سهم بزرگی از بازار را در اختیار دارد. پیش بینی مدیران این مجموعه این است که با بومی سازی محصولات جدید، چه بسا فضای فعلی پاسخگوی حجم تولید نباشد و باید فضای بزرگتری در اختیار داشته باشند. حمیدرضا هاشم نیا، رییس هیات مدیره شرکت های سام الکترونیک و تکوین الکترونیک خبر داده که قرار است در تاسیسات جدید که که با سرمایه گذاری ارزی چند ده میلیون دلار در حال انجام است، انواع یخچال تولید شود که صدها کانتینر ماشین‌‌آلات و ادوات مورد نیاز آن در راه کشور است. او با تاکید بر این که رویکردمان از بدو تاسیس تاکنون ارائه محصول با کیفیت و خدمات پس از فروش مطلوب به مشتریان بوده موفقیت سامسونگ و سام‌الکترونیک در بازار ایران را مدیون همین سیاست می‌داند.

گروه سام پا به پای سامسونگ

شاید یکی از مهم ترین دلایل اقبال مردم به محصولات ایرانی سامسونگ، بروز بودن این شرکت و به بیان دیگر تولید و عرضه محصولات جدید همزمان با شرکت سامسونگ کره جنوبی باشد. این موضوع باعث شده است تا به محض ورود نسل های جدیدتری از یک محصول خاص به بازار، نمونه ایرانی آن نیز در کشور تولید شود.

البته اقبال عمومی به این محصولات دلایل متعدد دیگری هم دارد. کیفیت و خدمات پس از فروش از جمله این دلایل به شمار می روند.

پیش به سوی تبدیل شدن به قطب محصولات الکترونیک منطقه

حفظ و ارتقای کیفیت،‌ هدف تعریف شده سامسونگ در ایران است.  در حال حاضر این شرکت یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات الکترونیکی در سطح منطقه به شمار می رود.

با این وجود، قاچاق سد راه اهداف بلندپروازانه این شرکت شده؛ هزینه‌های بالای تولید داخلی در کشور که به هیچ عنوان قابل مقایسه با چین و حتی کشورهای منطقه نیست موجب شده قدرت رقابت گروه سام‌ با قاچاق کاهش یابد.

به این دلیل اگرچه در قرارداد سام ‌الکترونیک و تکوین الکترونیک با شرکت کره‌ای مادر صدور محصولات تولیدی در ایران به بازارهای منطقه‌ای دیده شده اما بالا بودن هزینه تمام شده در این مرحله دستیابی به اهداف صادراتی را بسیار دشوار کرده؛ به همین دلیل مدیران شرکت، راهکاری را برگزیده اند تا با این مشکلات مبارزه کنند. راهکار مذکور افزایش کمیت همراه با حفظ کیفیت است تا هزینه های سربار محصولات کاهش یابد و امکان رقابت در بازار صادراتی مهیاتر شود.

گروه سام در آینده نزدیک می تواند قطب بی رقیب محصولات الکترونیک در منطقه شود؛ هدفی که هاشم‌نیا هم به آن اشاره کرده و  سام‌ الکترونیک  را در آستانه مسیری توصیف کرده که پایان آن می‌تواند تبدیل ایران به قطب منطقه‌ای تولید محصولات الکتریکی و الکترونیکی پیشرفته و ارزآوری برای کشور باشد.

پیشتاز در اقتصاد مقاومتی

فارغ از جایگاه فعلی سامسونگ در منطقه، نقش شرکت های اینچنینی در تحقق اقتصاد مقاومتی بی بدیل است. دولت تدبیر و امید بنا بر اعلام چندین باره رییس جمهور و اعضای کابینه، تحقق اقتصاد مقاومتی را بر اساس فرمایش و راهکارهای مقام معظم رهبری سرلوحه اقدامات اقتصادی خود قرار داده است؛ در این بین،  سه ویژگی "تولید"، "بومی سازی" و "ایجاد اشتغال" مولفه های اصلی اقتصاد مقاومتی را تشکیل می دهند. با این ویژگی ها هم نیاز کشور نسبت به "کالاهای ساخت خارج" برطرف می شود و هم مشکل اشتغال تا حد زیادی رفع می شود؛ در این بین مجموعه هایی مانند گروه سام که همه این ویژگی ها را سرمنشأ فعالیت خود قرار داده اند، نقش بی بدیلی را ایفا می کنند.

 

کد خبر : ۳۷۱۰۹۹