خبرگزاری کار ایران

مجلس کلیات طرح اصلاح نظام بانکی را تصویب کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که طرح عملیات بانکی بدون ربا بر اساس اصل 85 قانون اساسی بررسی شود. بر اساس این اصل، نمایندگان مجلس تعیین تکلیف نهایی در باره این طرح را به کمیسیون اقتصادی مجلس واگذار کردند.

به گزارش ایلنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که طرح عملیات بانکی بدون ربا بر اساس اصل 85 قانون اساسی بررسی شود. بر اساس این اصل، نمایندگان مجلس تعیین تکلیف نهایی درباره این طرح را به کمیسیون اقتصادی مجلس واگذار کردند.

این تصمیم در ادامه جلسه علنی امروز مجلس با 137 رای موافق، 39 رای مخالف و 4 رای ممتنع از 199 نماینده حاضر در جلسه اتخاذ شد.

بر اساس اصل 85 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی می تواند تصویب دائمی اساس نامه سازمان ها، شرکت ها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت را به کمیسیون های ذی ربط واگذار کند. از این رو بررسی این طرح به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارجاع شد.

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با بررسی اصل 85 این طرح گفت: این طرح یکبار دیگر در مجلس شورای اسلامی مطرح شد، دولت در آن زمان بیان کرد که به دلیل نگرانی هایی که در این طرح وجود دارد بهتر است این طرح مسکوت بماند تا لایحه به مجلس ارائه شود.

وی افزود: البته این انتقاد به دولت وارد است که چرا تاکنون نتوانسته است لایحه ای در این باره به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

این نماینده مجلس با تاکید بر این که هم اکنون کمیسیون تخصصی مجلس فرصت نمی کند که این طرح را بررسی کند گفت: زمان زیادی به پایان مجلس نهم باقی نمانده است.از این رو کمیسیون اقتصادی مجلس فرصت نمی کند که این طرح را بررسی کند.

دوره فعالیت مجلس دهم، روز شنبه هشتم خردادماه آغاز می شود و تا آن زمان، کمتر از سه هفته باقی مانده است.

لاهوتی با تاکید بر این که در بانک ها مشکلات زیادی وجود دارد اظهار داشت: نظام بانکداری مشکلات زیادی دارد و ایرادات زیادی به آن وارد است.

وی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست که اجازه دهند این طرح در مجلس بعدی بررسی شود.

در ادامه محمد علیپور نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی در موافقت با بررسی اصل 85 این طرح گفت: نقدینگی انباشته در بانک ها باعث رکود سنگین در کشور است، نظر مراجع درباره این طرح گرفته شده است و صاحب نظران زیادی در این راستا نظرات خود را ارائه کرده اند.

وی با تاکید بر این که مردم مشکلات زیاد بانکی دارند گفت: ما در این طرح سپرده گذاری ها را ساماندهی کردیم، قرض الحسنه ها را تفکیک کردیم.

در ادامه محمد علی پورمختار نماینده مردم کبودر آهنگ در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با اصل 85 این طرح گفت: این طرح به هیچ وجه پاسخگو نیست و نمی تواند مشکلات نظام بانکی را حل کند.

وی افزود: باید اجازه بدهیم این طرح در مجلس بعدی به تصویب برسد زیرا هم اکنون این طرح تنها توسط 12 یا 13 نفر تهیه شده است و بقیه نقشی در آن نداشته اند.

همچنین احمد امیر آبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در موافقت با اصل 85 این طرح گفت: موضوع بانک ها از دغدغه های اصلی مردم و نمایندگان مجلس نهم است و ما از چند سال پیش پیگیر این موضوع بوده ایم.

وی افزود: کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ماه هاست روی این طرح کار کرده است، نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید اجازه دهند این طرح به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع و در آن جا بررسی شود.

وی تاکید کرد: آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج از فقه بیان کرده اند که این طرح بسیار خوبی است که مشکلات بانکداری را حل می کند که بهتر است در مجلس نهم به سرانجام برسد.

کد خبر : ۳۶۹۴۳۶