خبرگزاری کار ایران

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء:

بخش خصوصی تجهیزات منحصر به فرد قرارگاه را ندارد/ بخشی نگر نیستیم

عبداللهی گفت: هرجا که دولت تقاضا کنند ما کار را انجام داده ایم و هیچ گاه خودمان متقاضی نبوده ایم و مشکل خاصی با هیچ دولتی نداشتیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا عباداله عبدالهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در حاشیه نمایشگاه بیست و یکم صنعت نفت در جمع خبرنگاران درباره بازگشت مدیریت صدرا به قرارگاه گفت: شرکت صدرا زمانی که تحت مدیریت قرارگاه بود بحث واگذاری آن به بخش خصوصی مطرح شد.

وی در ادامه اظهارداشت: ما طبق تمهیدات اندیشیده شده و برنامه زمان بندی کار اتمام ده سکو را انجام خواهیم داد البته این به معنای آن نیست که فقط در یک مرحله کار انجام شود زیرا کارهای مربوط به سکو پیچیده و دشوار است هرچند این توانمندی در قرارگاه و صدرا وجوددارد.

عبداللهی بااشاره به اینکه مشکل اصلی ما ناهماهنگی های موجود در کشور است تصریح کرد: اکنون حدود 48 تا 50 ماه است که تجهیزات مربوط به سکوها در گمرک گیر کردند و ما این موضوع را به معاون اول رییس جمهور و وزیر نفت اعلام کرده ایم  و درصورتی که تجهیزات آزاد شوند کار اجرایی می شود.

وی با اشاره به اهمیت ساخت سکوها، اظهارکرد: در اجرای پروژه های پارس جنوبی حتی اگر ساخت خطوط لوله و پالایشگاه نیز به پایان برسد اگر ساخت سکوها تکمیل نشده و در موقعیت مستقر نشوند؛ در عمل تولیدی از پارس جنوبی محقق نخواهد شد.

فرمانده قرارگاه خاتم النبیاء با اشاره به ساخت پالایشگاه فازهای ١٥ و١٦ پارس جنوبی از سوی قرارگاه گفت:  واحدهای این پالایشگاه در حال فعالیت است، حال امکان دارد به دلیل تعمیرات اساسی برخی واحدها از مدار خارج شده باشند اما این موضوع به معنای نقص در پالایشگاه فازهای ١٥ و١٦ نیست.

وی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم  که تجهیزات را براساس اولویت بندی تامین کرده تا کار سکو انجام شود و اگر این اتفاق بیفتد قطعا کار سکو جلو می افتد.

فرمانده قرارگاه خاتم درباره پروژه ستاره خلیج فارس نیز گفت: این پالایشگاه پیشانی کل پروژه های کشور است زیرا اگر به اتمام برسد  نه تنها نیازی به 10 تا 12 میلیون لیتر واردات بنزین نداریم صادر کننده نیز خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه ستاره خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه گازی خاورمیانه به وسعت 700 هکتار است از پیشرفت فیزیکی 86درصدی آن خبر داد.

عبداللهی با اشاره به مشکلات مالی پروژه ستاره خلیج فارس اظهار داشت: تاکنون 760 میلیون دلار به این پروژه تخصیص داده شده که بخشی از آن جذب و مابقی براساس نیاز پرداخت خواهد شد .

وی درباره پروژه پل خلیج فارس که قشم را به بندرعباس متصل می کند و آنچه که ترکان رییس مناطق آزاد در خصوص این پروژه مبنی بر اینکه سپاه از بودجه دولتی استفاده می کند اما از برنامه  عقب است توضیح داد: انجام پروژه این گونه نیست که فقط ما متول انجام آن باشیم بلکه سه عنصر اصلی کارفرما مشاور و پیمانکار در آن دخیل هستند.

فرمانده قرارگاه در ارتباط تا زمانی که بودجه مورد نیاز به ما تزریق شده کار را انجام داده ایم ضمن اینکه از بودجه خود نیز استفاده کردیم اما در هر صورت مشکل اصلی پروژه عدم تامین مالی از جانب کارفرماست و این گونه نبوده که بودجه تخصیص داده شود و ما کار را انجام ندهیم تا جاییکه در حال حاضر بابت انجام این پروژه زیان هایی نیز به ما وارد شده  وامکانات و نیروی انسانی ما در این پروژه به هدر می رود.

تزریق 17 میلیون متر مکعب گاز به شبکه از فازهای 15 و 16

وی درپاسخ به سوالی درباره توقف فازهای 15 و 16 نیز اظهارداشت: این دو فاز از بهترین فازهای پارس جنوبی هستندکه تمام واحدهای آن در حال فعالیت اند و روزانه بین 45 تا 50میلیون متر مکعب گاز به شبکه ارسال می شود. البته ممکن است مشکلاتی پیش بیاید که این به معنای توقف کامل نیست. بنابراین اعلام می کنیم که توقفی درکار نبوده و تاکنون 16 تا 17 میلیارد متر مکعب گاز به شبکه تزریق کرده ایم.

وی در ادامه درباره پروژه قطار پر سرعت تهران – قم اظهارداشت: برای این پروژه زمان زیادی صرف کردیم تا توانستیم کار را با چینی ها به ثمر برسانیم و در حال حاضر فاینانس و اجرای کار از اصفهان – قم زیر سازی به اتمام رسیده و از قم تا تهران نیز در حال انجام کار در زمینه زیر سازی هستیم و امور مربوط به روسازی، تجهیزات ، سینگال و علائم ارتباطی طی قراردادی که با چینی ها داشتیم در حال اجراست.

450 هزار میلیارد تومان پروپه نیمه تمام در کشور

وی در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون حدود 450 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور وجوددارد اظهارداشت: این میزان پروژه ناتمام به صرف کشور نیست و عقل حکم می کند که پروژه هایی که نیمه تمام بوده و از پیشرفت فیزیکی مناسب برخوردارند به اتمام برساند و بعد پروژه جدیدتری تعریف شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به وضعیت دولت در بخش نفت و اقتصاد متکی به نفت به صلاح نیست که پروژه ای جدید مگر پروژه خاص تعریف شود.

عبدالهی گفت: به هر حال ما به دنبال اتمام پروژه های نیمه تمام خود هستیم و متولی پروژه های دیگر نیستیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره آمادگی قرارگاه برای حضور در پروژه های مربوط به قراردادهای ای پی سی اظهار داشت: ما آماده ایم آنچه که به صرف کشور است انجام دهیم و اگر این گونه بحث می شود که قرارگاه نمی خواهد پیمانکار خارجی حضور داشته باشد کذب محض است.

بخشی نگر نیستیم

وی ادامه داد: بحث ما این است که اگر قرار است خارجی ها بیایند باید تامین مالی داشته باشند و معتقدیم که کارها به صورت کنسرسیومی پیش برود چرا که ما صلاح مملکت را در نظر می گیریم و هیچ گاه به صورت بخشی نگاه نمی کنیم.

وی درباره مذاکره با شرکت های خارجی گفت: ما قبل از تحریم نیز مذاکراتی با این شرکت ها خارجی داشته ایم و اکنون نیز علاوه بر چین و کره با اروپایی ها مذاکراتی داشته ایم البته آنها فعلا دنبال کاریابی بودند ضمن اینکه منافع خود را دنبال می کنند. در هر صورت ما آنچه را دنبال می کنیم که صرخه اقتصادی داشته باشند.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا درباره انتقال آب به فلات مرکزی گفت: ما روی این پروژه کار کردیم و ایده های خود را به صورت کارشناسی شده ارایه کرده و توجیه اقتصادی  و فنی را نیز اعلام کرده ایم. که بعد از بررسی توسط مسوولین مربوطه نتایج آن به ما اعلام خواهد شد و چنانچه تمایلی به انجام باشد با تشکیل کنسرسیوم کار انجام خواهد شد.

وی افزود: ما معتقدیم که گاز مازاد باید درست استفاده شود چون خط 7 (خط لوله صلح) لوله سراسری به طول هزار کیلومتر به موازات خلیج فارس توسط قرارگاه انجام شده لذا همزمان با ایجاد نیروگاه آب و برق نیاز به این انتقال آب داریم البته هنوز در این باره به جمع بندی نرسیده ایم.

عبدالهی درباره پروژه در دست احداث قرارگاه اظهارداشت: درحال حاضر فازهای 13 ، 22 و 24 درحال انجام داریم که 85 درصد نیز پیشرفت فیزیکی دارند اما مشکل ما سکوها هستند که اگر رفع شود این پروژه جزو 10 ابر پروژه ای خواهدبود که ظرف کمتر از 2 سال به اتمام می سد.

وی درباره مذاکره با روس هانیز گفت: مذاکره با این کشور انجام شده اما در هر صورت باید گفت در حوزه خدمات فنی و مهندسی کشورما در سطح خوبی قرار دارد.

وی ادامه داد : چنانچه خارجی ها بخواهند در پروژه های بزرگ عمرانی و صنعتی و نفتی ما حضورداشته باشند باید تامین مالی کنند و دراین صورت قسمتی از کار اجرایی هم به آنها واگذار خواهد شد. البته بستگی به تعامل و توافق طرفین دارد ضمن اینکه ما هیچ محدودیتی برای کار قائل نیستیم.

وی درباره این که آیا طبق اعلام دولت پروژه های جدید به جای قرارگاه به بخش خصوصی واگذار خواهد شد گفت: قرارگاه مجموعه مردمی است و این گونه نیست که تصور شود در قرارگاه با استفاده از سربازهای پادگان پروژه ها انجام شود ما اعلام کرده ایم که از 150 هزار نیروی انسانی فقط 2500 نفر عضو رسمی هستند و مابقی بخش خصوصی هستند که با ما کار می کنند.

وی تاکید کرد: مارقابتی بابخش خصوصی نداریم و اگر بخش خصوصی آمادگی کار را داشته باشند ما حاضریم به صورت کنسرسیومی مدیریت کار را به عهده بگیریم.

بخش خصوصی تجهیزات منحصر به فرد قرارگاه را ندارد

وی تاکیدکرد: البته باید اعلام کنم که تجهیزات منحصر به فردی در قرارگاه وجوددارد که بخش خصوصی فاقد آن است و توانایی انجام آن را ندارد ونکته دیگر این که بهره های بانکی موجود بخش خصوصی را در انجام پروژه های عمرانی که می تواند با حداقل سود کار کند محدود می کند.

وی یادآور شد: تا زمانی که بانک ها این وضعیت را دارند قطعا بخش خصوصی توان انجام کار را ندارند . 

هرگاه دولت اعلام کند کار انجام می دهیم

وی همچنین گفت: من در تمامی 4 دولتی که بعد از انقلاب داشته ایم حضور داشته ام و اعلام می کنم قرارگاه به عنوان بازوی اجرایی و توانمند دولت است و هرجا که دولت تقاضا کنند ما کار را انجام داده ایم و هیچ گاه خودمان متقاضی نبوده ایم و مشکل خاصی با هیچ دولتی نداشتیم.

45 درصد ظرفیت ما خالی است

وی در خاتمه ظرفیت خالی قرارگاه را 35تا 45 درصد اعلام کرد.

 

 

 

کد خبر : ۳۶۸۷۱۴