خبرگزاری کار ایران

رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت خبر داد:

شناسایی ذخایر گاز در لرستان/ پیشرفت 47 درصدی شناسایی شیل‌های گازی در گلستان

مسعود کرامتی گفت: در سال 95 شیل گازی در دستور کار قرار دارد و همچنین دشت آبادان مطالعه سنگ و سیال میدان آزادگان شمالی و همچنین در حوزه مهندسی مخزن، ازدیاد برداشت در دست مطالعه قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود کمالی رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت در نشست خبری با بیان اینکه شناسایی و ارزیابی منابع شیل‌های گازی در استان گلستان از جمله پروژه‌های مورد مطالعه پژوهشگاه طی سال گذشته بوده است گفت: این پروژه پیشرفت 47 درصدی داشته و تاکنون شناسایی کمی رسوبات کرتاسه و خصوصیات ژئومکانیکی در مقابل شکست هیدرولیکی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه استفاده از تکنولوژی روز دنیا مهم‌ترین مشخصه این پروژه است اظهار داشت: مطالعات اولیه نشان داد که این منطقه پتانسیل بالایی در شیل‌های نفتی و گازی دارد و براساس تست برش‌های مختلف و آزمایشات انجام شده نتایج بسیار امیدوارکننده خواهد بود.

کمالی همچنین گفت: این پروژه با همکاری دانشگاه آخن و با نگاه دانش فنی و بومی‌سازی در حال انجام است.

وی همچنین به پروژه شیل در استان لرستان اشاره و خاطرنشان کرد: مدل‌سازی سه‌بعدی سیستم شکست در خلیج‌فارس عمان نیز با 90 درصد پیشرفت فیزیکی همراه بوده که مهم‌ترین هدف آن شناخت باقی مانده‌های کشف نشده است و این پروژه نیز با مشارکت دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و معتبر دنیا در حال انجام است.

وی شناسایی هیدرات گازی در عمان را نیز ازدیگر پروژه‌ها عنوان کرد و گفت: پروژه یاد شده صددرصد موفق بوده و هدف از مطالعه آن شناخت هیدرات در کریستال و یخ زیر رسوبات کف دریا به عمق 2هزار متر بوده است. این پروژه تاکنون فاز اول مطالعه را گذرانده و خوشبختانه به نتایج امیدوارکننده‌ای نیز رسیده است البته ممکن است زیر هیدرات ذخایر متعارف نیز موجود باشد.

رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت مورد بعدی مطالعه را شناخت بخش اروندان ذکر کرد و گفت: این منطقه به دلیل در بر داشتن میادینی چون یاران آزادگان در مرز عراق از جمله مناطق استراتژیک است و مطالعات اولیه نشان داده که بستگی به ساختمان، اهداف مطالعه، اکتشافی، توسعه میدان و ازیاد برداشت خواهد بود و این پروژه نیز با 28درصد پیشرفت فیزیکی در حال مطالعه است.

کمالی پروژه بعدی را چینه‌نگاری و ژئوشیمیایی در کف داغ غربی و شناسایی سنگ منشاء مولد نفت عنوان کرد و گفت: مطالعات جامع و سیستماتیک در این پروژه انجام شده و مسیر مهاجرت مشخص شده است و برای اولین بار گل‌افشان‌ها تعیین شده‌اند.

وی در ادامه پروژه مطالعه سنگ منشاء مولد نفت و دشت مغان را از دیگر پروژه‌ها طی سال 94 یاد کرد.

کمالی در ادامه اظهار داشت: در سال 95 شیل گازی در دستور کار قرار دارد و همچنین دشت آبادان مطالعه سنگ و سیال میدان آزادگان شمالی و همچنین در حوزه مهندسی مخزن، ازدیاد برداشت در دست مطالعه قرار دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: انعقاد قرارداد طرح توسعه میدان اهواز نیز در حال حاضر به خوبی در حال پیشرفت است و نقشه راه 10ساله در این ارتباط تدوین شده و چهار پیشنهاد جامع آن مورد تایید کارفرما قرار گرفته. همچنین شبیه‌سازی پایلوت ازیاد برداشت یادآوران برای اولین بار انجام شده و در مرحله پایانی است.

وی گفت: ذخیره‌سازی گاز در ساختار زیرزمینی نیز اولویت‌بندی و شبیه‌سازی شده و راهکار مناسب برای توسعه ذخیره‌سازی انجام می‌شود.

کد خبر : ۳۶۴۷۸۰