خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

ریل‌گذاری هزار کیلومتر راه‌آهن در سال جاری / پرداخت عیدی بازنشستگان وظیفه راه‌آهن نیست

معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح برنامه‌های توسعه راه‌آهن در سال جاری گفت: در سال جاری هزار کیلومتر هزار کیلومتر راه‌آهن ریل‌گذاری می شود و همچنین افزایش 14درصدی در حمل بار، افزایش 109درصدی در ترانزیت و افزایش بیش از 12درصدی صادرات در سال جاری خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری صبح امروز خود با بیان اینکه راه‌آهن سه وظیفه جابه‌جایی بار، مسافر و افزایش ایمنی را دارد گفت: در سال گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی میزان جابجایی بار در کل کشور منفی7 درصد بوده اما در راه آهن 2 درصد افزایش جابجایی بار داشتیم.

وی افزود: در سال گذشته توانستیم میزان جابجایی بار را به 35 میلیون و 640هزار تن برسانیم.

پورسیدآقایی با بیان اینکه تمرکز ما بر روی ترانزیت است که این مقوله از محورهای اساسی اقتصاد مقاومتی محسوب می شود اظهار داشت: خوشبختانه در سال گذشته با وجود اینکه مجموع ترانزیت جاده ای کاهش پیدا کرده بود ترانزیت از طریق راه‌آهن رشد 97 درصدی داشت و توانستیم آمار ترانزیت 727هزار تنی از طریق راه‌آهن به یک میلیون و 435هزار تن برسانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کاهش یک درصدی جابجایی مسافر در راه‌آهن گفت: سال گذشته توانستیم 24 میلیون و 500هزار مسافر را از طریق راه‌آهن جابجا کنیم که البته با وجود 8 الی 6 درصدی کاهش جابجایی حمل و نقل عمومی میزان کاهش حمل مسافر از طریق راه‌آهن تنها یک درصد بود.

کاهش 36درصدی حوادث ریلی

محسن پورسیدآقایی با بیان اینکه امروز شاهد افزایش جابجایی از طریق ماشین‌های شخصی در جاده‌ها هستیم گفت: قیمت سوخت، بهبود نسبی وضعیت جاده‌ها مسافران را تشویق می‌کند که از طریق جاده سفر کنند بنابراین حمل و نقل عمومی رو به کاهش است.

پورسیدآقایی با اشاره به کاهش 36 درصدی حوادث ریلی اظهار داشت: اکثر حوادث ریلی که تلفات جانی دارد به دلیل عبور افراد از خطوط ریلی است. البته خوشبختانه در سال گذشته حتی یک جراحت سطحی هم برای مسافران ریلی اتفاق نیفتاد با اینکه بیش از 24 میلیون مسافر از طریق ریل جابجا شدند.

وی ادامه داد: همانطور که گفتم بیشتر حوادث ریلی مربوط به عابرانی است که از خطوط ریلی عبور می‌کنند که سال گذشته 38 نفر به دلیل برخورد با قطار جان خود را از دست دادند که اقداماتی برای کاهش این تلفات از جمله دیوارکشی و ایجاد زیرگذر و پل‌های ارتباطی انجام داده‌ایم.

زیرسازی 750 کیلومتر خط آهن در سال گذشته

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سال گذشته سال مالی سختی برای دولت بود اظهار داشت: هرچند که تخصیص‌های عمرانی به دلیل کاهش درآمدهای نفتی بسیار کم بود اما راه‌آهن توانست شاخص‌های خوبی را به دست بیاورد.

مدیرعامل راه‌آهن افزود: سال گذشته توانستیم 750 کیلومتر خط جدید را زیرسازی کنیم که 250 کیلومتر از این زیرسازی‌ها ریل‌گذاری شد.

وی همچنین درباره سایر اقدامات راه‌آهن گفت: از دیگر اقداماتی که در سال گذشته در پروژه‌های راه‌آهن انجام شد بحث سیگنالینگ و ایجاد علائم و ارتباطات بود که در افزایش ایمنی بسیار موثر است.

پورسید آقایی با بیان اینکه سیستم اتوماتیک قطار را هم سال گذشته در مسیر تهران – مشهد افتتاح کردیم گفت: با این سیستم سرعت قطار به صورت رادیویی کنترل می‌شود و اگر سرعت قطار بیش از حد مجاز باشد به صورت اتوماتیک سرعت کاهش پیدا می کند.

وی درباره اجرای سیستم تراک‌بندی گفت: در سال 94 سیستم تراک‌بندی خطوط راه‌آهن هم اجرایی شد که با اجرایی شدن این سیستم تاخیر قطارها در نوروز 95، 50درصد کاهش پیدا کرد.

تاخیر 30ثانیه‌ای حرکت قطارها از مبداء

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه با عملیاتی شدن سیستم تراک‌بندی توانستیم میزان تاخیرهای سیر قطارها را بسیار کاهش دهیم گفت: میانگین تاخیر قطارها در حین سیر در نوروز 94 44دقیقه بود که امسال با اجرایی شدن سیستم تراک‌بندی تاخیرها به 23دقیقه کاهش پیدا کرد.

وی با اشاره به کاهش میانگین تاخیرها در حرکت از مبداء گفت: همچنین میانگین تاخیر از مبداء هم به 30 ثانیه رسیده است که این آمار بسیار قابل توجهی برای مدیریت تاخیرها محسوب می‌شود.

کاهش 80درصدی مصرف انرژی با جابجایی بار از طریق ریل

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شعار اقتصاد مقاومتی در سال 95 گفت: اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی را خلاصه کنیم تحقق این هدف در توسعه حمل و نقل ریلی دیده می‌شود و حداقل هفت بند از اقتصاد مقاومتی به عملکرد بخش ریلی برمی‌گردد.

وی درباره نقش حمل و نقل ریلی در اقتصاد مقاومتی گفت: در بحث کاهش شدت انرژی یکی از بهترین راهکارها انتقال جابجایی بار از جاده به ریل است.

وی افزود: هیچ طرحی مانند حمل و نقل ریلی نمی‌تواند در کاهش مصرف انرژی نسبت یک به هفت را داشته باشد و بیش از 80درصد کاهش مصرف انرژی در حمل و نقل ریلی انجام می‌شود.

پورسیدآقایی همچنین درباره نقش حمل و نقل ریلی در ترانزیت در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: به طور قطع ترانزیت بدون راه‌آهن معنایی ندارد و مضرات ترانزیت جاده‌ای از جمله استفاده بیش از حد از سوخت، تصادفات جاده‌ای و از بین رفتن جاده‌ها بسیار زیاد است این در حالی است که اگر ترانزیت بار از جاده به ریل منتقل شود می‌توانیم از مزیت‌های آن استفاده کنیم.

اتصال ریلی ایران به افغانستان و عراق

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به جز افغانستان و عراق به همه کشورهای همسایه متصل هستیم گفت: خوشبختانه اتصال به افغانستان از مسیر خواف هرات انجام شده و بخشی از قطعه مرز افغانستان باید ریل‌گذاری شود که در بودجه 95 هم اعتباراتی برای ساخت این قطعه از مسیر ریلی ایران – افغانستان پیش‌بینی شده است.

وی افزود: به طور قطع با تصویب بودجه 95 در شش ماه اول امسال این قطعه هم عملیاتی خواهد شد.

پورسیدآقایی افزود: بنابراین ایران به افغانستان در سال جاری به شرط تخصیص منابع متصل می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اتصال ریلی ایران و عراق گفت: در بودجه سال 95 اعتباراتی برای اتصال ریلی ایران به عراق پیش‌بینی شده است.

وی افزود: طبق توافقات با طرف عراقی ساخت پل شلمچه تا بصره برعهده ایران است اما ساخت 33 کیلومتر خط آهن بین شلمچه تا بصره هم برعهده طرف عراقی است.

پورسیدآقایی گفت: به طور قطع هر دو طرف باید به صورت همزمان پروژه اتصال را شروع کند و ما منتظر توافق طرف عراقی برای تامین اعتبارات ساخت خط آهن شلمچه تا بصره هستیم.

پیش‌بینی افزایش 14 درصدی حمل بار در سال جاری

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بهترین مسیر برای صادرات به کشورهای حوزه CIF مسیر ریلی و استفاده از خط آهن است گفت: در حال حاضر 20 میلیارد لیتر گازوئیل از طریق جاده حمل و نقل می‌شود که این میزان باید به ریل منتقل شود.

پورسیدآقایی ادامه داد: به طور قطع با توسعه حمل و نقل ریلی صادرات هم افزایش پیدا می کند.

وی با اشاره به پیش‌بینی افزایش 14درصدی رشد حمل بار از طریق ریل گفت:‌ در حالی که سال گذشته 35 میلیون تن بار از طریق ریل جابجا شد برنامه ما این است که این آمار را در سال جاری به 45 میلیون تن برسانیم.

وی همچنین با اشاره به افزایش ترانزیت از طریق ریل گفت: از دیگر برنامه های ما این است که میزان ترانزیت از طریق حمل و نقل ریلی را به 3 میلیون تن برسانیم که این افزایش 109 درصدی در سال 95 است.

افزایش 12.6درصدی صادرات از طریق ریل در سال جاری

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره برنامه‌های راه‌آهن برای افزایش صادرات در سال جاری گفت: پیش‌بینی می‌کنیم میزان صادرات از طریق ریل در سال جاری 12.6 درصد رشد پیدا کند.

پورسیدآقایی گفت: البته برنامه ما این است که واردات از طریق ریل را تا منفی یک درصد کاهش دهیم.

ریل‌گذاری هزار کیلومتر راه‌آهن در سال جاری

پورسیدآقایی با اشاره به مهم ترین برنامه های راه‌آهن در سال جاری اظهار داشت: امسال هزار و پنجاه کیلومتر راه‌آهن زیرسازی خواهد شد که هزار کیلومتر آن به ریل‌گذاری می‌رسد. این در حالی است که در بهترین برنامه‌های راه‌آهن که همان برنامه سوم توسعه بود میانگین افزایش خط آهن به شبکه ریلی 300 کیلومتر در سال بود.

وی افزود: ریل‌گذاری هزار کیلومتری در یک سال یک رکورد بی‌سابقه برای راه‌آهن کشور محسوب می‌شود که البته این توسعه خطوط راه‌آهن با افزایش حمل بار همراه است.

ورود 230 واگن جدید به ناوگان ریلی

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه نوسازی ناوگان ریلی گفت: در سال جاری 230 واگن جدید به بهره‌برداری می‌رسد که 112 واگن نو و 118 واگن دیگر بازسازی شده هستند.

پورسیدآقایی ادامه داد: البته امسال حداقل 230 واگن فرسوده از رده خارج می‌شود.

پورسیدآقایی با بیان اینکه در سال گذشته واگن‌های بالای 55 سال را از رده خارج کردیم اظهار داشت: امسال هم قرار بر این است که واگن‌های مسافری بالای 45 سال را از مدار خارج کنیم مگر اینکه به صورت کامل بازسازی شوند.

وی افزود: سال گذشته 135 واگن بالای 55 سال از رده خارج شد که امسال هم 230 واگن بالای 45 سال از مدار خارج می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به خرید واگن های باری جدید گفت: امسال 2400 واگن باری به شبکه حمل و نقل ریلی اضافه می‌شود.

ریل ملی تولید نشد، از هند ریل خریدیم

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرار بر این بود که ذوب‌آهن ریل ملی را در آذرماه سال گذشته به راه‌آهن تحویل دهد گفت: متاسفانه ذوب‌آهن نتوانسته به تعهدات خود عمل کند و ما هم باید برای پیشرفت پروژه‌های عمرانی ریل مورد نظر خود را از خارج از کشور تامین می‌کردیم.

پورسیدآقایی ادامه داد: قرارداد 250هزار تنی خرید ریل از هند را فعال کردیم اما برای کل این قرارداد 5درصد پول پرداخت کردیم و 95درصد مابقی اعتبار قرارداد قرار است به صورت 12 ساله از سوی دولت هند تامین شود. البته به ذوب‌آهن هم اعلام کرده‌ایم که هر زمان که ریل ملی با استانداردهای مورد نیاز را به ما تحویل دهد خرید ریل و واردات آن را از خارج قطع می‌کنیم.

پورسیدآقایی با بیان اینکه ذوب آهن هیچ تاریخی را برای تحویل ریل ملی به راه‌آهن اعلام نمی‌کند گفت: نیاز ما به ریل بسیار زیاد است و بسیاری از پروژه‌ها نیازمند تامین ریل برای ریل‌گذاری هستند. معتقدم اگر افراد به جای اینکه شعار دهند و خرید خارجی را پیش‌داوری کنند ریل تولید می‌کردند و به تعهدات خود عمل می‌کردند امروز نیازی به خرید ریل از خارج نداشتیم.

وی همچنین با تکذیب خرید ریل از چین گفت:به طور قطع مبالغ خرید ریل میلیارد دلاری نیست و قیمت قرارداد خرید 250 هزار تنی ریل از هند هم کمتر از 250 میلیون دلار بوده چرا که قیمت ریل آنقدر بالا نیست و هر تن ریل چیزی حدود 700 دلار است.

36درصد یارانه راه‌آهن پرداخت شد

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه دولت نتوانست در سال گذشته سهم یارانه خود را به صورت کامل پرداخت کند گفت: مجموع سهم راه‌آهن از هدفمندی یارانه‌ها 500 میلیارد تومان است که فقط 36درصد آن یعنی 180 میلیارد تومان محقق شد.

وی افزود: معتقدم با مصوبه مجلس مبنی بر کاهش سهم یارانه نقدی، وضعیت پرداخت یارانه به بخش‌های تولیدی افزایش پیدا کند.

عیدی بازنشستگان راه‌آهن در چند روز آینده پرداخت می‌شود

پورسیدآقایی با اشاره به موضوع عدم پرداخت عیدی بازنشستگان راه‌آهن گفت: راه‌آهن نتوانست عیدی سال 95 بازنشستگان خود را به موقع پرداخت کند اما پیگیر پرداخت این حق بازنشستگان هستیم و به زودی این مشکل رفع می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: در حال حاضر شرکت راه‌آهن 56هزار بازنشسته دارد که 41 هزار نفر بازنشسته سازمان بازنشستگی کشوری و 15 هزار بازنشسته سازمان تامین اجتماعی هستند که تامین اجتماعی توانست سهم خود را پرداخت کند اما سازمان بازنشستگی به دلیل کسری منابع نتوانست به تعهد پرداخت عیدی عمل کند.

وی افزود: سازمان بازنشستگی کشور معتقد است که خود شرکت‌ها باید حق اولاد عائله مندی و عیدی بازنشستگان را پرداخت که این حرف نه قانونی و اصولی است.

پورسید‌آقایی ادامه داد: این حرف سازمان بازنشستگی به ما تحمیل شده و سازمان بازنشستگی بوده که نتوانسته عیدی بازنشستگان را به دلیل کسری منابع پرداخت کند.  به هرحال یا سازمان مدیریت و یا سازمان بازنشستگی کشوری باید این عیدی را پرداخت کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال های گذشته وضعیت مالی راه‌آهن به گونه‌ای بوده که هرساله توانسته عیدی را پرداخت کند اما شب عید امسال با توجه به اینکه یارانه راه‌آهن پرداخت نشد با کسری منابع مواجه شدیم و نتوانستیم عیدی را پرداخت کنیم.

پورسیدآقایی تاکید کرد: به طور قطع پرداخت عیدی بازنشستگان وظیفه قانونی راه‌آهن نیست اما اگر بودجه‌ای داشتیم این عیدی را پرداخت می‌کردیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: البته اعتباراتی تخصیص داده شد اما به دلیل اینکه خزانه کشور پول نداشت نتوانستیم این اعتبارات را هم بابت عیدی پرداخت کنیم وزیر راه و شهرسازی هم تاکنون دو بار این موضوع را در هیات دولت اعلام کرده و فکر می کنم عیدی بازنشستگان راه آهن تا چند روز آینده پرداخت شود.

وی گفت: باید توجه داشته باشیم که شرکت راه‌آهن یک مجموعه زیان ده است و منابع کافی برای پرداخت 10هزار کارمند خود را هم ندارد حال اینکه 15هزار بازنشسته سازمان تامین اجتماعی و 41 هزار بازنشسته سازمان بازنشستگی به راه آهن تحمیل شده است که سالانه پرداخت حقوق این افراد بیش از 120 میلیارد تومان است.

5 مرکز استان به شبکه ریلی متصل می‌شوند

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مراکز پنج استان در طول یک سال آینده به شبکه ریلی متصل می‌شوند گفت: شهرهای کرمانشاه، سنندج، همدان، ارومیه، رشت و مسیر جدید تبریز به زودی به شبکه ریلی متصل می‌شوند.

وی افزود: البته سنندج به دلیل اینکه هنوز زیرساخت خط آهنش انجام نشده بیشتر از یک سال دیگر به شبکه ریلی متصل خواهد شد.

 

کد خبر : ۳۶۴۳۸۰