خبرگزاری کار ایران

در دیدار پراوین گوردهان تاکید شد؛

تسریع در روابط کارگزاری بانکهای ایران و آفریقای جنوبی

پراوین گوردهان وزیر دارایی آفریقای جنوبی در دیدار با وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان از اقدامات ژوهانسبورگ برای تشویق همکاریهای بانکی و همچنین تسریع در برقراری روابط کارگزاری بانکها خبر داد.

به  گزارش ایلنا از شادا، علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در دیدار با همتای آفریقای جنوبی خود با اشاره به روابط سیاسی عمیق و دوستانه بین دو کشور گفت: روابط بین ایران و آفریقای جنوبی همواره در سطح خوبی بوده است و حتی در دوران تحریم های ظالمانه بر علیه کشورمان این روابط تداوم یافت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان با اشاره به رفع موانع اقتصادی و لغو تحریم ها گفت: امیدواریم با توجه به شرایط جدید، سطح روابط دو جانبه ارتقاء یافته و به سطح قبل از تحریم ها و حتی بالاتر از آن افزایش یابد.

طیب نیا با اشاره به جایگاه و اهمیت کشور آفریقای جنوبی در قاره آفریقا گفت: آفریقای جنوبی مهمترین و بزرگترین قدرت در قاره آفریقاست و ایران، آفریقای جنوبی را به عنوان دروازه ای برای ورود به قاره آفریقا می بیند .

وی افزود: علیرغم ظرفیت های بسیار بالایی که در دو کشور وجود دارد، روابط اقتصادی و تجاری بسیار پایین است که یکی از دلایل آن را می توان شرایط خاص دوران تحریم بر شمرد که باعث کاهش حجم مبادلات اقتصادی و تجاری بین دو کشور شد .

طیب نیا ابراز امیدواری کرد با رفع تحریم ها و آغاز دوره جدید همکاری های بین دو کشور، شاهد افزایش سطح مبادلات تجاری و اقتصادی به چند برابر وضعیت کنونی در آینده نزدیک باشیم.

وی تسریع در برقراری روابط کارگزاری بین بانکهای دو کشور را از جمله اقداماتی دانست که در زمینه توسعه روابط اقتصادی و تجاری باید مورد توجه قرار بگیرد و افزود: با توجه به رفع تحریم ها دیگر محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و باید با اعتماد و اطمینان بخشی به بانکها و فعالان مالی زمینه برقراری مجدد روابط کارگزاری را فراهم کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه با اشاره به اقدامات بانکهای ایرانی در این زمینه گفت: از طرف بانکهای ایرانی گام های مثبتی در این زمینه برداشته شده و با توجه به حمایت های دولت آفریقای جنوبی امیدواریم روابط بانکی به زودی از سر گرفته شود.

پراوین گوردهان وزیر دارایی آفریقای جنوبی نیز با اشاره به اراده کشورش بر توسعه روابط اقتصادی، تجاری و مالی با ایران گفت: پس از رفع تحریم ها تلاش می کنیم تا روابط بانکی به ویژه روابط کارگزاری بین بانکها زودتر برقرار شود، زیرا بدون برقراری روابط بانکی موثر، امکان افزایش حجم مراودلات تجاری و مبادلات مالی وجود نخواهد داشت .

وزیر دارایی آفریقای جنوبی با شاره به تجربه موفق سرمایه گذاری مشترک در قالب دو شرکت MTN و آریا ساسول در ایران گفت: با توجه به فرصتهای جدید سرمایه گذاری و فضای مثبت بین المللی که برای ایران به وجود آمده است، شرکتهای آفریقای جنوبی برای انجام سرمایه گذاری های جدید آمادگی دارند.

 

کد خبر : ۳۶۴۳۰۲