خبرگزاری کار ایران

وزیر حمل و نقل، دریا و شیلات فرانسه:

قرارداد ایرباس به زودی نهایی می‌شود / به تعهدات خود در مقابل ایران پایبند هستیم

وزیر حمل و نقل، دریا و شیلات فرانسه با بیان اینکه برای فروش هواپیما به ایران نیاز به مجوز آمریکا داریم گفت: ما به تمام تعهدات خود پایبند هستیم و کمتر از چند هفته دیگر قرارداد با ایرباس نهایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وزیر راه و شهرسازی کشورمان صبح امروز با وزیر حمل و نقل، دریا و شیلات فرانسه دیدار کرد و دو سند همکاری بین ایرفرانس و شرکت‌ هواپیمایی ایران ایر و راه‌آهن ایران و شرکت ریلی فرانسوی به امضا رسید.

آلن ویدالیست، وزیر حمل و نقل دریا و شیلات فرانسه در نشست خبری دیدار وزیر راه و شهرسازی و مقامات وزارت حمل و نقل، شیلات فرانسه با بیان اینکه گفتگوی دو جانبه صمیمانه‌ای داشتیم گفت: از شرکت‌های فرانسوی خواستیم که طرح‌های مورد نظر خود را به دولت ایران معرفی کند.

وی افزود: همچنین در این دیدار اسناد همکاری‌هایی که بین دو وزارت خانه در ژانویه 2016 در سفر هیات دولت ایران به فرانسه انجام شده بود را جمع‌بندی کردیم.

وزیر حمل و نقل، دریا و شیلات فرانسه با بیان اینکه برنامه‌ها به خوبی پیشرفت است اظهار داشت: برنامه آموزش هوانوردی همزمان با حضور من در ایران آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه همچنین درباره برنامه تجهیزات حمل و نقل هوشمند در شهرهای بزرگ در ایران به توافق رسیدیم افزود: از مشارکت شرکت‌های فرانسوی در طرح‌های ایران خوشحال هستیم و شرکت‌های ایرانی و فرانسوی را برای ادامه پروژه های ساختار ساز تشویق می‌کنیم.

وی با اشاره به پروژه‌های مهم فرانسوی‌ها در ایران گفت: دو پروژه توسعه فرودگاه‌های ایران و فروش هواپیماهای ایرباس به ایران از مهمترین پروژه‌های فرانسوی‌ها در ایران به شمار می‌رود.

ویدالیس تاکید کرد: البته هنوز مشکلاتی در زمینه بانکی باقی‌ مانده است اما دو طرف ایران و فرانسه عزم جدی دارند تا این مشکلات برطرف شود ومی‌خواهیم همکاری بین این دو کشور با همان کیفیتی که آغاز شد ادامه پیدا کند.

وی گفت: همچنین همکاری با ایران برای آموز ش هوانوردی و تجهیز مدرسه هوانوردی شروع شده است.

ویدالیس ادامه داد:  در هفته‌های آینده هم در باره شیوه‌های تامین مالی پروژه‌ها هم شروع به کار خواهیم کرد.

وزیر حمل و نقل، دریا و شیلات فرانسه تاکید کرد: ایران و فرانسه در فضای اعتماد با یکدیگر کار می‌کنند.

ویدالیس همچنین درباره مذاکرات برای فروش هواپیما گفت: مذاکرات فروش هواپیماهای ایرباس به ایران انجام شده که البته روند این مذاکرات طولانی شده است اما توافقات اولیه صورت گرفته که این قرارداد اولیه کمتر از چند هفته دیگر نهایی می‌شود.

وی همچنین درباره حضور شرکت آلستوم درایران گفت: در مذاکره‌ای با شرکت آلستوم آقای آخوندی وزیر راه وشهرسازی ایران تمام توقعات خود را تشریح کردند و امیدواریم شرکت آلستوم در سطح توقعات مطرح شده باشد.

وزیر حمل و نقل، دریا و شیلات فرانسه همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه ده درصد از تجهیزات شرکت ایرباس توسط آمریکایی‌ها تامین می‌شود آیا فروش هواپیماهای ایرباس به ایران نیاز به مجوز آمریکا دارد گفت: بیش از ده درصد تجهیزات شرکت ایرباس و هواپیماهای این شرکت توسط آمریکایی‌ها تامین می‌شود بنابراین برای فروش هواپیما به ایران به مجوز آمریکا نیاز داریم.

وی افزود: البته ما به تمام تعهداتی که داریم پایبند هستیم و به این تعهدات عمل می‌کنیم.

ویدالیس با بیان اینکه جوی که با ایران برقرار شده بسیار صمیمانه است گفت: بغیر از این جو صمیمانه با ایران، یک سری مقررات بین‌المللی وجود دارد که باید انجام شود و ایران باید نقش خود را در صحنه بین‌المللی را بازی کند و البته می‌دانیم که شرکت‌های آمریکایی هم برای مذاکره به ایرا آمده‌اند.

کد خبر : ۳۶۲۷۴۵