خبرگزاری کار ایران

معاون آب و آبفای وزیر نیرو خبر داد:

ذخیره‌سازی 1.5 میلیارد مترمکعب از سیلاب در سدهای خوزستان

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در خصوص سیلاب اخیر گفت: بارندگی‌های اخیر سبب شد در سدهای استان خوزستان حدود 1.5 میلیارد مترمکعب به ذخیره آب سدها اضافه شود.

به گزارش ایلنا، "رحیم میدانی" معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در خصوص سیلاب اخیر در حوضه دز، با بیان این مطلب گفت: با تدابیر اتخاذ شده در قبل از وقوع سیلاب و در زمان وقوع سیلاب توانستیم با خسارات کمی آن را پشت سر بگذاریم.

وی ادامه داد: تاکنون سیلاب با حجم 8 هزار مترمکعب در ثانیه را تجربه نکرده بودیم، اما هشدارهای به موقع سازمان هواشناسی در مدیریت سیل کمک شایانی به ما کرد.

میدانی ادامه داد: در این هشدارها به عدد و رقم، و میزان بارش و حجم سیلاب اشاره نمی‌شود و شما نمی‌دانید سیلاب با چه حجمی قرار است بروز کند، بنابراین همکاران ما در مدیریت منابع آب با استفاده از شاخص‌هایی که در دست دارند، پیش‌بینی‌هایی می‌کنند که این پیش‌بینی‌ها به ما کمک شایانی در مدیریت سیلاب‌ها خواهد کرد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه، سیلابی که در حوضه آبریز دز اتفاق افتاد سیلابی بود که تاکنون در این حوضه تجربه نشده بود، گفت: یک بار در سال 1376 نزدیک به 6700 مترمکعب بر ثانیه دبی سیلاب ورودی به سد دز بود، در صورتی که در ساعت 5 صبح پنجشنبه 26 فروردین دبی آب ورودی لحظه‌ای به سد دز به 10 هزار و 400 مترمکعب بر ثانیه رسید و دبی پیک ساعتی نیز به 8 هزار مترمکعب بر ثانیه رسید.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو حجم مخزن سد دز را حدود 60 کیلومتر مربع اعلام کرد و در ادامه افزود: وجود این سد کمک بزرگی به مهار سیلاب و پخش آن در مخزن سد دز کرد، زیرا به‌صورت معمول اردیبهشت زمان سیلاب‌های ما است، بنابراین بخشی از مخزن سد را خالی نگه می‌داریم تا اگر لازم شد قسمتی از سیلاب در حجم خالی سد نگهداری شود.

میدانی با اشاره به اینکه قبل از وقوع سیلاب، نزدیک به 438 میلیون مترمکعب مخزن سد را خالی نگه داشته بودیم تا بتوانیم سیلاب را مدیریت کنیم، گفت: سر شاخه دز به شاخه اصلی کارون متصل می‌شود و نقشی که سدهای ما در روی رودخانه کارون در مدیریت سیلاب داشتند نیز بسیار حائز اهمیت است زیرا اگر آب دز و کارون با هم جمع شوند، حجم آب در رودخانه بسیار افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: در سیل اخیر دبی پیک ساعتی سد گتوند به 1700 مترمکعب بر ثانیه رسیده بود که اگر این حجم آب از کارون جاری می‌شد و 8000 مترمکعب در ثانیه نیز از دز وارد می‌شد، با شرایط بسیار خطرناکی مواجه می‌شدیم.

وی یادآور شد: دبی پیک ساعتی سد کرخه نیز به 3600 متر مکعب بر ثانیه رسیده بود و ما فقط در سد کرخه، 600 مترمکعب در ثانیه تله اندازی کردیم و این نقش تأثیر گذاری بود که سدهای ما در مهار سیلاب ایفا کردند.

معاون وزیر نیرو با تاکید بر اینکه، به‌طور قطع، اگر این سدها وجود نداشتند و وزارت نیرو، شرکت مدیریت منابع آب، شرکت آب و برق خوزستان سدها را خوب مدیریت نمی‌کردند، گفت: ولی با تدابیر اتخاذ شده در قبل از وقوع سیلاب و در زمان وقوع سیلاب توانستیم با خسارات کمی آن را پشت سر بگذاریم.

وی تصریح کرد: تمام سدهای بزرگ کشور با استفاده از ابزار دقیقی که در بدنه آن‌ها نصب می‌شود، بطور مستمر رفتارسنجی و کنترل پایداری می‌شوند.

 

کد خبر : ۳۶۲۶۵۶