خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر بازار انرژی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا مطرح کرد:

افزایش تدریجی تولید نفت پاسخ مثبت ایران به پیشنهاددهندگان فریز نفتی

اسعدی گفت: ما باید بدنبال گرفتن حقمان باشیم و اگر هم کاهش تولیدی اتفاق می‌افتد از جانب کشورهایی باشد که جای ایران را گرفتند بنابراین اینکه گفته شود ایران کاهش تولید داشته باشد منطقی نیست.

فریدون اسعدی تحلیلگر بازار انرژی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره طرح فریز نفتی و سیاستی که ایران باید در پیش گیرد، گفت: زمانی غرب محدودیت‌هایی علیه ایران اعمال کرد که باعث شد سهم صادرات نفت ایران که از سال ۸۳، ۴ درصد از سهم بازار جهانی بود به دلیل تحریم‌هایی که از یکجانبه به چندجانبه و فراگیردر سالهای ۹۱ تا ۹۲ تبدیل شد به یک درصد برسد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین فشار نهادهای بین المللی روی بازار صادرات نفت خام بوده است، افزود: تمام این محدودیت‌ها باعث شد سهم ایران از بازار نفت خام کاهش یافته و به یک درصد برسد.

اسعدی تصریح کرد: کاهش ۳ درصدی تولید نفت خام ایران توسط کشورهایی مثل عربستان، عراق و روسیه پر شد بنابراین آنچه وزیر نفت بعنوان موضع ایران در قبال این طرح پیگیری می‌کند خواسته بحق ملت است چون ایران کشوری است که به لحاظ GDP جزء ۲۰ کشور اول جهان است بنابراین باید از ظرفیت‌های تولید ناخالص ملی استفاده و تامین منابع داشته باشد و تامین منابع نیز باید از طریق صادرات نفت خام تحقق یابد.

وی اظهار داشت: درست است که وابستگی به نفت باید عملا ۲۰ تا ۲۵ درصد باشد اما وابستگی اقتصاد کشور به نفت هنوز از بین نرفته بنابراین ما باید بدنبال گرفتن حقمان باشیم و اگر هم کاهش تولیدی اتفاق می‌افتد از جانب کشورهایی باشد که جای ایران را گرفتند بنابراین اینکه گفته شود ایران کاهش تولید داشته باشد منطقی نیست زیرا ایران بیشتر از حقش نمی‌خواهد بلکه فقط بدنبال بازگشت به میزان تولید در قبل از تحریم است.

این کار‌شناس نفتی با اشاره به سیاست وزارت نفت برای بازگشت تدریجی به میزان تولید قبل از تحریم اظهار داشت: در هر صورت ما در قالب یک سازمان به نام اوپک با دیگر کشورهای تولیدکننده نفت همکاری می‌کنیم و آن را بعنوان یک نهاد نفتی پذیرفته و به عضویت درآمده‌ایم لذا باید برای تداوم همکاری انعطاف‌هایی هم داشته باشیم و تن به برخی قواعد بدهیم یعنی اگر جایی چانه زنی و برگشت به سهم قبلی را طلب می‌کنیم در جایی دیگر افزایش تدریجی تولید را دنبال می‌کنیم تا منجر به شکاف آنی به عرضه نشویم و آسیبی نیز به خودمان وارد نکنیم.

وی یادآور شد: افزایش تدریجی تولید با توجه به توان مخازن ایران قابل پیگیری است چرا که می‌دانیم ما محدودیت‌هایی به لحاظ تولید نفت خام داریم و ۷۰ تا ۸۰ درصد تولید نفت کشور از میادینی است که در نیمه دوم عمرشان هستند لذا با افزایش تدریجی تولید هم با کشورهای پیشنهاددهنده فریز نفتی همراه بوده‌ایم و هم می‌توانیم نسبت به افزایش ضریب بازیافت از میادین اقدام کرده و تولید را تدریجا به میزان قبلی بازگردانیم.

کد خبر : ۳۶۲۱۴۰